افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

سرطان کبد در کمین درمان نشده های بیماری هپاتیت

درمان نشدن هپاتیت و احتمال ابتلا به سرطان کبد

به گزارش پزشکین به نقل از ایرنا؛  روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از انجمن علمی گوارش و کبد، حسن سعادت‌نیا با اشاره به پیش رو بودن هفته سلامت گوارش در دوم تا نهم خرداد، افزود: طی چند دهه اخیر با واکسیناسیون هپاتیت B، شیوع این بیماری به شدت کاهش یافته است و امروزه این نوع هپاتیت در ایران به ندرت وجود دارد؛ با این حال بیماری هپاتیت در ایران و حتی کشورهای پیشرفته یک معضل بهداشتی ـ درمانی به شمار می رود.
وی افزود: انتقال بیماری هپاتیت C از طریق انتقال فرآورده‌های خونی صورت می گیرد که اکنون بسیار نادر است، علاوه بر این رفتارهای پرخطر جنسی، استفاده از سرنگ‌های مشترک در میان معتادان از عوامل ابتلا به این بیماری به شمار می‌رود.
رئیس انجمن گوارش و کبد خراسان رضوی اظهار کرد: هپاتیت B در بیشتر مواقع در مراحل اولیه بدون علامت است و گاهی با بی‌اشتهایی، تهوع، زردی سفیده چشم و پررنگ شدن ادرار همراه است. هپاتیت C نیز در ابتدا بدون علامت است و فقط از طریق آزمایش خون تشخیص داده می شود و هنوز واکسیناسیون موثری برای آن ساخته نشده است.
سعادت‌نیا با هشدار به افراد در مورد رفتارهای پرخطر جنسی و استفاده از سرنگ‌های مشترک گفت: هپاتیت C و B در صورت مزمن شدن، سبب آسیب پیشرفته به کبد و سیروز کبدی می‌شود که در صورت درمان نشدن، در این حالت بافت کبد سخت و فشرده می شود، شکم آب می‌آورد و خونریزی داخلی، اختلالات انعقادی و سرانجام مرگ را به همراه دارد.
وی اظهار کرد:‌ این دو بیماری ویروسی فرد را مستعد سرطان اولیه کبد می‌کند ولی در چند دهه اخیر در ایران آمار این دو نوع هپاتیت کاهش یافته است. در مورد هر دو بیماری نیز داروهای مؤثری داریم، البته تا وقتی‌ که بیماری پیشرفته نباشد.
فوق تخصص گوارش و کبد خاطرنشان کرد: داروی خوراکی هپاتیت B سال‌ها باید توسط بیمار مصرف شود تا پیشرفت نکند؛ در مورد هپاتیت C قبلاً درمان‌ها تزریقی و پرهزینه بود ولی در ۶ ماه تا ۲ سال اخیر داروهای خوراکی وارد بازار ایران شده است و این داروها تحت پوشش بیمه هستند.
سعادت‌نیا گفت: اگر بیماری هپاتیت پیشرفت کند، عملکرد کبد کاهش می یابد و نیاز به پیوند کبد وجود دارد. همچنین امروزه پیوند کبد در شهرهای بزرگ ایران انجام می‌شود و در دو سال اخیر در مشهد نیز ۲۵۰ تا ۳۰۰ مورد پیوند کبد انجام شده است.
وی افزود: پیوند کبد از فرد دچار مرگ مغزی صورت می‌گیرد که با فرهنگ ‌سازی‌های انجام‌ شده، امروزه اهدای عضو بیشتر از گذشته انجام می‌شود.
فوق تخصص گوارش و کبد اظهار کرد: اهدای پیوند از فرد زنده نیز صورت می‌گیرد؛ به طوری که دهنده کبد، پس از جراحی نیاز به درمان دارویی ندارد اما فرد پیوندگیرنده تحت درمان قرار می گیرد و داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی را دریافت می کند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *