افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

سرطان روده از علائم تا غربالگری روده

%d8%b9%d9%84%d8%a7%d8%a6%d9%85-%d8%b3%d8%b1%d8%b7%d8%a7%d9%86-%d8%b1%d9%88%d8%af%d9%87

  • اصولاً به افراد بالای ۵۰ سال که هیچ‌گونه علامتی از سرطان روده ندارند یا دارای سابقه خانوادگی شدیدی از سرطان روده هستند, توصیه می شود حداقل هر دو سال یک‌بار, برای تشخیص سرطان روده غربال (آزمایش) شوند.

 

سرطان روده یکی از شایع ترین سرطان ها در میان افراد جامعه است. سالانه بیش از ۳۶۰۰ نفر مبتلابه این بیماری تشخیص داده می‌شوند.

بیماری های خاص، سرطان روده عمدتاً بر افراد بالای ۵۰ سال اثر می‌گذارد ولی در هر سنی ممکن است رخ دهد.

شایع‌ترین نشانه‌های سرطان روده عبارت‌اند از:

وجود خون در مدفوع (چه به رنگ روشن باشد و چه به رنگ خیلی تیره)
وجود بلغم و ماده‌ای لزج در مدفوع
اسهال, یبوست یا احساس اینکه روده کاملاً تخلیه نمی‌شود,
احساس ناراحتی کلی در شکم (احساس باد و نفخ, پری یا گرفتگی)
خستگی همیشگی
ضعف و رنگ‌پریدگی (کم‌خونی)

اگر سرطان در شما تشخیص داده نشد و همچنان در این مقاله دنبال سرنخی می‌گردید, لطفاً توجه داشته باشید که بسیاری از این نشانه‌ها, بدون وجود هیچ بیماری جدی‌, ظاهر می‌شوند. بااین‌حال, اگر هر یک از این نشانه‌ها را به مدت بیش از دو هفته در خود داشته‌اید, برای معاینه, به پزشک خود مراجعه فرمایید.

غربالگری سرطان روده

اصولاً به افراد بالای ۵۰ سال که هیچ‌گونه علامتی از سرطان روده ندارند یا دارای سابقه خانوادگی شدیدی از سرطان روده هستند, توصیه می شود حداقل هر دو سال یک‌بار, برای تشخیص سرطان روده غربال (آزمایش) شوند. غربالگری منظم بسیار حائز اهمیت است, چراکه سرطان روده بدون هیچ نشانه بارزی پیشرفت می‌کند. بااین‌حال, اگر زود کشف شود, تقریباً کل سرطان روده را می‌توان معالجه نمود.

غربالگری (بیماریابی) سرطان روده عبارت است از انجام یک تست ساده در خانه که به آن تست خون مخفی در مدفوع (FOBT) می‌گویند.

در این آزمایش, به جستجوی خون در مدفوع پرداخته می‌شود. خونی که اغلب با چشم معمولی قابل‌دیدن نبوده و ممکن است علامت سرطان روده باشد.

این تست شامل دو نمونه‌گیری بسیار ریز از دو مدفوع جداگانه است که در آن, تست کامل شده را در پاکتی از قبل تهیه‌شده قرار داده و آن را برای بررسی به آزمایشگاه آسیب‌شناسی ارسال می‌نمایند.

درصورتی‌که نشانه‌ای از خون در نمونه‌ها یافت شود, تست, مثبت است. ممکن است خون یافت شده به خاطر شرایطی غیر از سرطان باشد, مثل پولی‌ها یا همی‌روئید (بواسیر), اما لازم است بررسی شود. اگر جواب تست مثبت باشد, به شما نامه‌ای داده می‌شود که در آن از شما خواسته می‌شود در رابطه با تست‌های پیگیری, معمولاً کولونوسکوپی, با پزشک خود مشورت نمایید تا علت مشخص گردد.

اگر جواب تست منفی شد (هیچ نشانه‌ای از خون یافت نشد), باید ظرف دو سال تست دیگری انجام دهید.

اگر نشانه‌های سرطان را در خوددارید, به پزشک خود مراجعه کنید. درصورتی‌که از سابقه فامیلی شدیدی از سرطان روده برخوردار هستید, با پزشک خود مشورت کنید تا متوجه شوید آیا تست‌های اولیه یا تست‌های اضافی لازم است یا خیر

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *