افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

سبوس برنج و این خاصیت های درمانی

سبوس برنج و این خاصیت های درمانی

  • یکی از مهمترین خواص سبوس برنج جلوگیری از ریزش مو و پیشگیری از سفید شدن موها است. سبوس برنج سرشار از گروه ویتامین ها B بوده که برای تقویت پیاز مو بسیار مفید است.

 

برنج بعد از گندم اصلیترین غذای مردم جهان را تشکیل میدهد. پوسته قهوهای رنگی که بر روی دانههای برنج قرار دارد، سبوس نامیده میشود. در بسیاری از کشورهای دنیا به دلیل گسترده بودن خواص سبوس برنج، برنج سبوسدار را در وعده غذایی خود قرار میدهند ولی در کشور ما گرایش مردم بیشتر به سمت مصرف برنج سفید است. اما لازم است بدانیم که برنج قهوهای یا همان برنج سبوس دار نیز درای ارزش غذایی و خواص درمانی فراوانی است، به طوریکه مصرف سبوس برنج به تنهایی و به عنوان چاشنی غذاها میتواند برای سلامت بدن و تامین املاح، مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن بسیار مفید باشد. برای آشنایی بیشتر با خواص سبوس برنج مطلب زیر را تا انتها بخوانید.

خواص سبوس برنج

سبوس برنج یکی از غنی ترین منبع مواد غذایی برای انسان است. برخی از مهمترین خواص درمانی سبوس برنج به طور خلاصه عبارتند از:

  • جلوگیری از ریزش مو و سفید شدن موها

یکی از مهمترین خواص سبوس برنج جلوگیری از ریزش مو و پیشگیری از سفید شدن موها است. سبوس برنج سرشار از گروه ویتامین ها B بوده که برای تقویت پیاز مو بسیار مفید است. ویتامین ب۵۵ موجود در این ماده غذایی باعث شده که از سفید شدن موها جلوگیری شود. متخخصان تغذیه و طب سنتی معتقدند مصرف روزانه سبوس برنج، به مرور زمان میتواند موهایی را که سفید شدهاند را نیز مشکی کند .

  • درمان یبوست

سبوس برنج دارای فیبر فراوان است و در نتیجه برای درمان یبوست مفید است.

  • کمک به کاهش وزن و لاغری

از دیگر خواص سبوس برنج که مورد توجه قرار گرفته، استفاده از آن در رژیم غذایی روزانه به منظور لاغری و کاهش وزن است. فیبر موجود در سبوس برنج اولا با درمان خانگی یبوست که یکی از عوامل چاقی است، باعث شده هنگام غذا خوردن زودتر احساس سیری کنیم و چون سبب کندشدن روند هضم می شود بنابراین بعد از صرف غذا مدت بیشتری احساس سیری می کنید. همچنین فیبر و چربی موجود در آن زودتر از دستگاه گوارش خارج شده و فرصت جذب کمتری خواهد شد و از اینرو به کاهش وزن کمک میکند.

  • کاهش فشار و کلسترول خون

در سبوس برنج ترکیباتی وجود دارد که در داروهای کنترل فشار خون و کلسترول استفاده میشود. مصرف برنج سبوس دار باعث خواهد شد که چربی و فشار خون در حد نرمال حفظ شده و از این جهت برای بیمارن قلبی و عروقی مفید است.

  • خاصیت ضد پیری پوست

ویتامینهای فراوان موجود در سبوس برنج از جمله ویتامین E یک آنتی اکسیدان بوده و درای خواص ضد پیری پوست است، یکی از خواص سبوس برنج کاهش سرعت فرایند پیری پوست، ضمن اینکه مصرف آن باعث افزایش رطوبت، سلامت و شادابی پوست میگردد. استفاده از سبوس برنج هم به صورت مصرف خوراکی و هم شستن صورت با آبی که در آن سبوس برنج جوشیده شده است به نرمی و لطافت پوست کمک شایانی می کند. استفاده از عصاره سبوس، خشکی پوست و ترک خوردگی سر آرنج، زانو، پاشنه پا، دستها و نقاط دیگر بدن را رفع مینماید.

  • خاصیت ضد سرطانی

آنتی اکسیدانهای فراوان موجود در سبوس برنج، این ماده غذایی را به یک ضد سرطان قوی تبدیل کرده است. خواص موجود در این ماده غذایی میتواند در جلوگیری از بروز سرطان روده بزرگ موثر باشد. مواد موجود در سبوس برنج نه تنها از رشد سلولهای سرطانی جلوگیری میکند، بلکه در ارتقاء کارایی سلولهای سالم نیز کمک کننده است.

  • توازن قند خون

از دیگر خواص سبوس برنج کمک به توازن قند خون بدن است. خوردن غذاهای با فیبر بالا کمک میکند که قند خون در سطح متعادلتری حفظ شود، از اینرو مصرف آن به بیمارن دیابتی توصیه میگردد. علاوه بر آن سبوس برنج سرشار از مواد مفیدی مانند فسفر و سلنیوم میباشد.

  • تقویت کننده اعصاب

ویتامینهای B موجود در سبوس برنج این ماده غذایی را به یک تقویت کننده اعصاب تبدیل کرده است. مصرف روزانه برنج سبوس دار باعث تقویت اعصاب، کاهش استرس و اضطراب روزانه شده، افسردگی و ضعف اعصاب را برطرف میکند

مضرات سبوس برنج (موارد احتیاطی و منع مصرف)

سبوس برنج همان طور که خواص متعدد و مفیدی دارد، اما چنانچه بیش از اندازه مصرف شود، می‌تواند مشکل‌ساز شود. اگر میزان مصرف سبوس از حد اعتدال خارج شود، باعث کاهش جذب برخی مواد ضروری مورد نیاز در بدن خواهد شد. از جمله این مواد ضروری کلسیم، آهن و روی است که در مصرف بیش از اندازه سبوس مانع جذب آنها در بدن میگردد و مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. همچنین مصرف سبوس برنج به دلیل فیبر بالایی که دارد برای کسانی که دستگاه گوارش حساس و ضعیفی دارند مناسب نخواهد بود.

 

منبع بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *