افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

زگیل تناسلی و رابطه آن با سرطان دهان

download (6)

  • ویروس زگیل تناسلی فوق‌العاده مسری بوده و با تماس جلدی با ناحیه آلوده براحتی منتقل می‌شود. این ویروس بیش از ۴۰ نوع دارد که آنها را به دو دسته پرخطر و کم خطر تقسیم می‌کنند

*دکتر محمدرضا صفری‌نژاد:زگیل تناسلی یک بیماری آمیزشی یا مقاربتی محسوب می‌شود که حتی با تماس دست با ناحیه آلوده قابل انتقال است. این بیماری در جوامع مختلف در حال گسترش است و عامل اصلی سرطان دهانه رحم در خانم‌ها محسوب می‌شود.

این ویروس اگر به ناحیه دهان از طریق رابطه جنسی غیرمتعارف منتقل شود، می‌تواند سرطان اعضای داخل دهان مثل سرطان زبان و حلق را به دنبال داشته باشد. بتازگی دانشمندان دانشگاه منهتن هشدار داده‌اند که سرطان دهان ناشی از ویروس زگیل تناسلی یا همان HPV در حال اپیدمیک شدن است.

ویروس زگیل تناسلی فوق‌العاده مسری بوده و با تماس جلدی با ناحیه آلوده براحتی منتقل می‌شود. این ویروس بیش از ۴۰ نوع دارد که آنها را به دو دسته پرخطر و کم خطر تقسیم می‌کنند. این ویروس عامل اصلی سرطان دهانه رحم در خانم‌هاست. فراموش نکنید در افرادی که رابطه جنسی غیر‌متعارف دارند ویروس زگیل تناسلی براحتی به ناحیه دهان منتقل شده و علاوه بر آلوده کردن حفره دهان توسط بزاق می‌تواند به دیگران منتقل شود. در این میان به نظر می‌رسد قربانیان اصلی خانم‌ها باشند.

بسیاری از خانم‌ها که هرگز دارای رابطه جنسی از هر نوعی قبل از ازدواج نبوده‌اند، بعد از ازدواج مبتلا به این ویروس می‌شوند. این ویروس وقتی وارد بدن شد تا آخر عمر در بدن باقی می‌ماند ولی در تعداد اندکی از موارد (حدود ۲۰درصد) سیستم ایمنی بدن با گذشت زمان ویروس را از بین می‌برد. در این میان تقریبا ۱۰ درصد افراد مبتلا در معرض خطر بسیار زیاد ابتلا به سرطان هستند و آنها ویروس خطرناک را براحتی به دیگران منتقل می‌کنند. همچنین ویروس HPVمی‌تواند سبب سرطان فرج، واژن و مقعد در خانم‌ها و سرطان آلت تناسلی در مردان شود.

این ویروس را فقط می‌توان توسط پاپ اسمیر از دهانه رحم و انجام آزمایش بخصوص و در صورت وجود زگیل در آنها تشخیص داد. تست پاپ اسمیر طبیعی به هیچ وجه نمی‌تواند ویروس HPV را تشخیص دهد. بسیاری از افراد آلوده به این ویروس از آلودگی خود بدون اطلاع هستند. اگر زخمی در داخل دهان در هر نقطه آن ایجاد شود و با درمان خوب نشود، باید مشکوک به سرطان شد.

آلودگی به ویروس HPV خطر سرطان دهان را بشدت زیاد می‌کند. در افرادی که سیگار می‌کشند خطر سرطان دهان ۱۷ برابر بیشتر از جمعیت عادی است ولی افرادی که دارای ویروس HPV در ناحیه دهان هستند، خطر سرطان دهان در آنها ۲۳۴ برابر افراد عادی است یعنی خطر سرطان با ویروس HPV حدود ۱۵ برابر کشیدن سیگار است. البته ویروس HPV دارای یک واکسن بسیار مؤثر است که از ابتلا به تمام انواع سرطان ناشی از این ویروس جلوگیری می‌کند.

این واکسن را باید قبل از شروع فعالیت جنسی تزریق کرد. زدن واکسن از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است. خانم‌هایی که شوهر آنها زگیل تناسلی دارد یا قبل از ازدواج رابطه جنسی داشته یا ممکن است در حال حاضر هم رابطه جنسی خارج از خانواده داشته باشد، باید خود را از نظر احتمال آلودگی به این ویروس بررسی کنند. اگر هم افراد دارای ضایعه زگیل مانند نیستند، می‌توان از ترشحات واژن برای تشخیص ویروس استفاده کرد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *