افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

رژیم لاغری برای لاغر شدن تا عید نوروز

رعايت نکات زير به شما کمک مي کند تا رژيم غذايي تان را در اين دوره نيز تحت کنترل داشته باشيد.

خيلي از افرادي که از افزايش وزن و چاقي رنج مي برند تعطيلات نوروز را با يک افزايش وزن مجدد آغاز مي نمايند. رعايت نکات زير به شما کمک مي کند تا رژيم غذايي تان را در اين دوره نيز تحت کنترل داشته باشيد.

ee

 * نکات رفتاري در تعطيلات نوروز:

۱- سعي کنيد هر موقعي احساس تشنگي کرديد به جاي هر نوشيدني ديگر ابتدا آب مصرف کنيد.

۲- هميشه حق انتخاب بين خوب و بد نيست گاهي شما مجبوريد بين بد و بدتر يکي را انتخاب کنيد؛ براي مثال اگر ظرفي از شيريني به شما تعارف شد بهتر است آن که کوچک تر و کم شيريني تر است را انتخاب کنيد و در ضمن شما مجبور نيستيد همه ي آن را ميل کنيد.

۳- خوردن لذت دارد ولي همه ي لذت ها در خوردن نيست سعي کنيد لذت هاي ديگر را هم در اين سال جديد تجربه کنيد؛ مانند لذت ورزش کردن.

۴- يکي از علت هاي شايع زياد خوردن در بين مردم دسترسي آسان به مواد غذايي است. از کارهاي ديگري که مي توانيد انجام دهيد دوري کردن از مواد خوراکي است؛ اگر تنقلات هميشه براي شما مهيا و جلوي ديدگان شما باشد اشتهاي شما تحريک شده و بدون اين که بخواهيد از آن ها مصرف مي کنيد. از نشستن در آشپزخانه و يا در کنار ميز حاوي تنقلات نوروزي پرهيز نماييد.

۵- سعي کنيد آهسته غذا بخوريد. به طور متوسط ۱۵ تا ۲۰ دقيقه طول مي کشد تا مغز پيام سير بودن را دريافت کند.

۶- هيچ گاه سعي نکنيد رژيم غذايي خود را در ايام تعطيلات شروع کنيد ولي آن چه از شما انتظار مي رود شروعي براي تمرين زندگي اي با شيوه سالم مي باشد؛ مي توانيد با تمرين شيوه ي سالم زندگي در حد توان آن را براي پس از تعطيلات نيز ادامه دهيد.

۷- سعي کنيد ۷ تا ۸ ساعت خواب را در شب داشته باشيد؛ خواب زودهنگام در تنظيم متابوليسم و نحوه ي سوخت و ساز تاثير بسزايي خواهد داشت.

 * تعطيلات نوروز و ززز:

تعطيلات عيد بهترين زمان براي انجام دادن ورزش و فعاليت بدني براي شماست. پس سعي کنيد از اين زمان استفاده کنيد و به همراه دوستان و يا فاميل براي پياده روي و يا کوهنوردي برويد. مطمئن باشيد هم شما از آن لذت خواهيد برد و هم بدن شما براي افزايش فعاليت بدني در سال جديد آماده مي شود.

قبل از رفتن به مهماني سعي نماييد تنقلاتي که بهتر است از ميوه جات باشد استفاده کنيد که در مهماني با حالت گرسنگي مطلق وارد نشويد

ممکن است ابتدا براي تان سخت باشد ولي به اطمينان مي گويم شما کم کم عادت مي کنيد و سر حالي و نشاطي را احساس مي کنيد که با خوردن خوراکي هاي لذيذ هم به دست نمي آيد. براي مثال شما اگر قصد خريد داريد سعي کنيد پياده برويد و يا ماشين خود را دورتر پارک کنيد. حالا ديگر بهانه ي ضيق وقت را نداريد.

اگر به مسافرت مي رويد سعي کنيد پياده روي را در برنامه ي خود قرار دهيد تا اضافه کالري هايي که در هنگام سفر و يا ديد و بازديد مصرف مي کنيد را جبران کند. سعي کنيد ورزش و فعاليتي را انتخاب کنيد که بتوانيد با خانواده انجام دهيد؛ براي مثال دوچرخه سواري يا کوهنوردي يا پياده روي.

اگر شما کودک خردسالي داريد اين زمان بهترين موقعيت براي تفريح و بازي با فرزندتان است که هم فرزندتان از بودن و بازي با شما لذت مي برد و هم شما را از خوردن بي مورد باز مي دارد.

با دادن مهماني و فراهم کردن وسايل مهماني هم دوستان و اقوام را مي بينيد و هم انرژي مصرف مي کنيد. حتما دقت کرده ايد که ميزبان اشتهاي کمتري دارد مشروط به آن که در حين طبخ و آماده سازي غذا به بهانه ي مزه کردن ريزه خواري ننماييد.

پياده رفتن به عيد ديدني براي اقوامي که خانه ي آن ها نزديک است و يا استفاده از پله به جاي آسانسور از راه هايي است که شما مي توانيد جبران مافات کنيد.

حتما قبول داريد که هيچ بهانه اي براي عدم تحرک نداريد، پس سعي نماييد به همراه خانواده حتما نيم تا يک ساعت قدم بزنيد.

کودکان خود را صرفا با برنامه هاي تلويزيوني يا بازي هاي الکترونيکي سرگرم نکنيد؛ به همراه آنان از طبيعت لذت برده و سلامت بيشتري را در سال نو تجربه کنيد.

مطمئنا شما خودتان راه هاي ديگري را براي داشتن فعاليت و پرهيز از تنبلي و يک جا نشستن و خوردن پيدا خواهيد کرد. فقط لازم است که خودتان بخواهيد. نمي توانيد انتظار داشته باشيد که در طول دو هفته بيشتر غذا ميل کرده و بخوابيد ولي اضافه وزن پيدا نکنيد. از طرفي بهترين موقعيت براي افزايش فعاليت بدني و وزرش براي شما مهيا است پس چرا نبايد از آن به خوبي استفاده کنيد؟

 * نکاتي درباره ي وعده هاي غذايي

۱- خوردن صبحانه: افرادي که صبحانه نمي خورند ۴ برابر بيشتر از افراد ديگر شانس چاقي و افزايش وزن دارند. مصرف غلات سبوس دار به ويژه نان سنگک در افراد با افزايش وزن و نيز افراد چاق توصيه مي شود.(ترکيب مواد غذايي در صبحانه بايستي ۵۰ تا ۵۵ درصد کربوهيدرات، ۳۰ درصد چربي و ۱۵ تا ۲۰ درصد پروتئين باشد.) شير کم چرب علاوه بر تامين کلسيم مورد نياز در تعديل وزن موثر مي باشد. صبحانه را در هنگام ساعات اوليه صبح قبل از ساعت ۸:۳۰ ميل نماييد.

اگر تنقلات هميشه براي شما مهيا و جلوي ديدگان شما باشد اشتهاي شما تحريک شده و بدون اين که بخواهيد از آن ها مصرف مي کنيد. از نشستن در آشپزخانه و يا در کنار ميز حاوي تنقلات نوروزي پرهيز نماييد

 ۲- اگر به ديد و بازديد مي رويد، به نکات ذيل توجه داشته باشيد:

الف) از بين تنقلاتي که به شما تعارف مي شود حتما از ميوه شروع نماييد.

ب) آجيل را بيش از ۷ تا ۸ عدد در روز استفاده نکنيد.

ج) قبل از رفتن به مهماني سعي نماييد تنقلاتي که بهتر است از ميوه جات باشد استفاده کنيد که در مهماني با حالت گرسنگي مطلق وارد نشويد.

د) بيش از ۱ تا ۲ عدد شيريني در روز استفاده نکنيد که البته در افراد با افزايش وزن و ديابتي ها اين تعداد بايستي کمتر باشد.

۳- هنگام غذا خوردن ابتدا با سالاد شروع نماييد. اين موضوع به کنترل اشتهاي شما کمک مي کند. سعي کنيد در تهيه و يا جمع آوري وسايل غذا و يا شستشو به ميزبان کمک کنيد، اين عمل به هضم غذا به سوخت و ساز بدن تان کمک مي کند.

۴- اگر زماني حجم قابل توجهي از انرژي را از تنقلات دريافت نموديد در وعده هاي اصلي غذايي بيشتر از سبزيجات استفاده نماييد و از ميزان برنج و نان مصرفي بکاهيد.

۵- سعي کنيد نظم غذايي را رعايت کنيد به نحوي که ۳ وعده ي اصلي به همراه ۳ ميان وعده داشته باشيد. اگر يک وعده را به هر دليلي بيش از حد ميل نموديد، در وعده ي بعدي در نظر داشته باشيد که با غذايي ساده، کل انرژي دريافتي را کاهش دهيد.

۶- شام را ديرهنگام نخوريد و در ضمن پس از آن نيز بلافاصله به رختخواب نرويد بهتر است آخرين ماده ي غذايي در روز يک ميوه باشد و پس از آن نيز حداقل نيم ساعت بيدار باشيد.

۷- هيچ وعده ي غذايي را حذف ننماييد(مثلا به اين بهانه که وعده غذايي بعدي را مهمان خواهيد بود،) زيرا اين موضوع فقط باعث ايجاد گرسنگي مفرط در شما و صرف مقادير بيشتري غذا خواهد شد، در عوض سعي کنيد قبل از مهماني رفتن خود را تا حدي با ميوه سير کنيد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *