افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

روغن های گیاهی و دارویی را بشناسیم

 

  • روغن سیاهدانه:روغنی است با طبیعت گرم و خشک و به رنگ سبز تیره تا قرمز، به سالار روغن ها مشهور است و پیامبر به آن حب البرکت می گفتند. ضدحساسیت فصلی و برای سینوزیت بسیار مفید است

در این مطلب به بررسی انواع روغن هایی که برای بدن مفید است می پردازیم. همه ی این روغن ها گیاهی بوده و غلظت بسیار زیادی دارد. برای استفاده از آنها حتما باید با یک روغن رقیق تر مخلوط شوند تا برای ماساژ و دیگر مصارف قابل استفاده باشد. با ما همراه باشید.

 

دستورالعمل ساده زیر مفید است:

۱ قاشق چای خوری روغن حامل (۵ سی سی) با ۱۰۲ قطره روغن دارویی خالص مخلوط شود.

۱ قاشق غذا خوری روغن حامل (۱۰ سی سی) با ۴۰۳ قطره روغن دارویی خالص مخلوط شود.

۱ قاشق غذاخوری روغن حامل (۱۵ سی سی) با ۵ قطره روغن دارویی خالص مخلوط شود.

برخی نکات مهم:

برای ماساژ کل بدن به ۲۰ سی سی روغن نیاز است که می توان به آن ۶ تا ۸ قطره روغن دارویی خالص اضافه کرد.

روغن هایی دارویی را همیشه باید در بطری های شیشه ای تیره رنگ و دور از نور نگهداری کرد (نور خورشید آن ها را فاسد می کند.

اگر بطری شیشه ای کهربایی حاوی روغن دارویی خالص را در جای سرد نگهداری کنید، تاریخ مصرف ۲ تا ۳ سال خواهد بود.

روغن های دارویی که از مرکبات تهیه می شوند (مثل لیمو)، کوتاه ترین تاریخ مصرف را دارند.

وقتی روغن هایی دارویی با روغن حامل رقیق می شوند، باید در طول چند ماه مصرف شوند اگر نه فاسد خواهند شد.

تهیه روغن هایی دارویی خالص بسیار حائز اهمیت است. روغن های قلابی و ترکیبی ممکن است عوارض جانبی خطرناک و ناخوشایندی داشته باشند.

گاهی اوقات روغن های دارویی را با الکل، مواد مصنوعی یا روغن های دارویی ارزان تر ترکیب می کنند!

ماساژ درمانی با روغن های دارویی

این روش بسیار قوی و اثر گذار است. مولکول های ریز روغن دارویی به راحتی جذب پوست می شود و در نتیجه به لنف و جریان خون نفوذ می کند. همان طور که ذکر شد نیم تا یک ساعت ماساژ با این روغن ها قبل از انجام طب سوزنی نتیجۀ کار را چندین برابر افزایش می دهد. علاوه بر ماساژ می توان از استنشاق (بخور)، انواع استحمام، شستشو و استحمام با حرارت بالا، دوش، سونا، کمپرس و غیره نیز بهره برد.

روغن های معطر:

روغن ترنج:

خواص: ضد افسردگی و دلشوره، ضد عفونی کننده، متعادل کننده و شاداب کننده

روغن بابونه:

خواص: متعادل کننده، رفع کنندۀ قرمزی و بر طرف کننده التهاب، تسکین دهنده

این روغن به ویژه برای نوزادان و افراد حساس برای درمان کمکی آسم، قولنج، عفونت و مشکلات پوستی، بدخلقی و عصبانیت مناسب است. حاوی مادۀ ضدالتهاب آزولین می باشد، برای برطرف کردن کولیت (التهاب روده)، گاستریت (التهاب معده) و درماتیت (التهاب پوست) بسیار نافع است. اثر تسکین دهندۀ آن روی اعصاب زبانزد همگان است و به رفع دلشوره کمک می کند. چای بابونه نیز برای بی خوابی و افسردگی بسیار عالی است. خاصیت تسکین دهندگی درد (کمردرد، گوش درد، سردرد، دندان درد و…) دارد، برای رفع اختلالات پریودی در خانم ها (قاعدگی دردناک، یائسگی، ازدیاد خون قاعدگی، سندرم پیش از قاعدگی) بسیار مفید است. به طوری که مقدار هورمون ها را متعادل کرده، درد هنگام خونروش را برطرف می کند و سیکل قاعدگی را تنظیم می کند. این روغن معطر می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و خاصیت بیگانه خواری گلبول های سفید را افزایش دهد. هیچ مورد منع مصرفی ندارد.

روغن سرو:

خواص: قابض و مانع ترشح، احیا کنندۀ سلامتی، برای کم کردن ورم و باد بدن، درمان شب ادراری و اگر به آرامی روی پوست نوازش شود می تواند واریس را درمان کند.

روغن اکالیپتوس:

خواص: برای بخور و ماساژ سینه (جهت رفع اختلالات تنفسی نظیر آسم، سرماخوردگی، سرفه، سینوزیت و عفونت گلو) فوق العاده مناسب است. مُسکن دردهای ناشی از التهاب مفاصل، دردهای ماهیچه ای و روماتیسمی بوده و برای تحریک مغز و قدرت تمرکز مفید است.

تذکر: برای کودکان و نوزادان استفاده نشود.

روغن کندر:

خواص: خلط آور، نشاط آور، شفابخش و جوان کننده و کاهش دلشوره و اضطراب و آسیب های روحی گذشته.

روغن گل شمعدانی:

خواص: برطرف کننده دلشوره و اضطراب است. حالت های عصبی و مشکلات قاعدگی را برطرف می کند و دفع کنندۀ سموم می باشد.

روغن گل یاس (جاسمین):

به نام پادشاه روغن های معطر معروف بوده و از آن جایی که گران قیمت است، نوع تقلبی آن در بازار به وفور دیده می شود. در درمان افسردگی مفید است. احساس خوش بینی و اعتماد به نفس در فرد ایجاد می کند. برای رفع خونسردی و بی تفاوتی نیز مناسب است. هنگام زایمان در عین افزایش انقباض، درد را کاهش می دهد و پس از زایمان سبب افزایش شیر مادر می شود. برای تقویت قوای جنسی در مردان و زنان، همچنین برای برطرف کردن ترک های پوست هم مفید است و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد.

روغن اسطوخودوس (لاواند):

رایحۀ خوشبوی این روغن درمان عالی برای رفع افسردگی، اضطراب و بی خوابی است.

برای درمان فشار خون بالا، درد کمر، التهاب مفاصل، روماتیسم، رگ به رگ شدگی و گرفتگی ماهیچه های گردن مناسب می باشد. همچنین برای بیماری های پوستی کبودی، اگزما، آکنه، پسوریازیس نیز مفید است.

روغن لیمو (لیمون)

برای درمان حالت اسیدی معده توصیه می شود. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و انرژی را به بدن باز می گرداند. همچنین به درمان پوست و موی چرب، زگیل و … کمک می کند. خاصیت قلیایی دارد، ضد عفونی کننده است و دستگاه گردش خون را تحریک و خون را رقیق می کند. (همراه با روغن سرو برای واریس مناسب است). ماساژ به آرامی باشد.

احتیاط: پس از درمان با این روغن، محل درمان تا مدتی نباید در معرض نور شدید آفتاب قرار گیرد.

روغن بهار نارنج:

یکی از مؤثرترین داروهای ضد افسردگی است و برای رفع انواع مشکلات عصبی مفید می باشد. دلشوره، غش و شوک را بر طرف می سازد. (برای معتادان هم مفید است) برای قولنج عصبی، سوء هاضمه عصبی و کولیت روده نیز مناسب می باشد. مصرف این روغن از شکاف و ترک خوردن پوست جلوگیری می کند. تقویت کنندۀ قوای جنسی بوده و برای سردمزاجان مفید است.

روغن نعناع:

روی دستگاه گوارش تأثیر بسیاری دارد و به رفع حالت تهوع و اسهال و یبوست کمک می کند. اسپاسم و درد معده و روده را نیز برطرف می کند.

درمان و تسکین انواع سردردها و میگرن (به خصوص وقتی علت آن گرسنگی باشد) است. دردهای ماهیچه ای، نورالوژی (درد عصب) و روماتیسم را کاهش می دهد. ذهن و فکر را تحریک می کند، در نتیجه خستگی فکر را از بین می رود و فکر باز می شود. روغن نعناع آفتاب سوختگی و التهاب را مرتفع ساخته و نیز می تواند منافذ بسته شدۀ پوست و آکنه و پوست چرب را درمان کند.

احتیاط: روغن نعناع را از داروهای هومیوپاتی دور نگه دارید. برای کودکان و نوزادان و دوران شیردهی مناسب نیست.

روغن گل رز (گل محمدی):

رایحه های دل انگیز آن تأثیر عمیقی روی احساسات می گذارد، به طوری که قلب پُر از عشق و دوست داشتن می شود! همچنین احساسات مثل غم و اندوه، افسردگی، حسادت تنفر و … را کاهش می دهد. برای تنظیم سیکل قاعدگی، پاک سازی و تقویت رحم خانم ها مناسب است و داروی سودمندی برای یائسگی و سندرم پیش از قاعدگی (PMS) می باشد. سبب کاهش سیاهرگ های ظریف می شود و برای افزایش میل جنسی در خانم ها و آقایان مناسب است.

روغن رزماری:

برای رفع دردهای ماهیچه ای آرتریت (التهاب مفاصل)، نقرس، روماتیسم و گرفتگی ماهیچه ها مناسب می باشد. برای یبوست، نفخ معده، چاقی و سلولیت، مشکلات کبدی، رشد و تقویت موها مفید است و شورۀ سر را از بین می برد.

احتیاط: برای افراد مبتلا به صرع و در دوران بارداری استفاده نشود.

روغن کنجد:

رنگ آن طلایی تا زیتونی است و طعم مطبوع کنجد را دارد و حاوی آنتی اکسیدان طبیعی و سرشار از ویتامین E است و از سرطان پیش گیری می کند. همچنین برای قلب و مغز و بهبود عرق سوز مفید است و ماساژ آن موجب درخشندگی و نرم شدن پوست می شود اگر در طبخ غذا طعم کنجد را دوست ندارید می توانید قبل از استفاده چند دقیقه آن را گرم کنید.

روغن زیره:

طبق تجربۀ شخصی هر زمان که برای ماساژ موضع مبتلا به سلولیت از این روغن استفاده و بلافاصله برای بیمار طب سوزنی انجام شود، سلولیت درجه ۲ و ۳ (به خصوص در پهلوی ران ها و باسن) که بسیار سفت و سخت بوده به تدریج نرم و شل می شود و پس از جلسات متوالی، بدون نیاز به جراحی، تأثیرات درمانی چشم گیری به دست می آید. روغن زیره برای کسانی که رسوب بلغم در معده دارند و غذای شان درست هضم نمی شود، برای افراد چاق، برای نفخ شکم، تقویت معده و لاغری ملایم بسیار مفید است. گرم کنندۀ بدن و دستگاه گوارش است ماساژ موضعی روی شکم برای کسانی که سوء هاضمه دارند (بعد از غذا با حرکات نوازشی ملایم) مفید می باشد.

روغن سیاهدانه:

روغنی است با طبیعت گرم و خشک و به رنگ سبز تیره تا قرمز، به سالار روغن ها مشهور است و پیامبر به آن حب البرکت می گفتند. ضدحساسیت فصلی و برای سینوزیت بسیار مفید است. برای دردهای بدن، گرفتگی های ماهیچه ای، ازدیاد قوه باء، درد زانو، محکم کردن ریشۀ مو، شفاف و نرم کردن موی سر و جلوگیری از ریزش مو مناسب می باشد.

سایر روغن ها:

روغن های معطر دیگری که قابل استفاده و در دسترس هستند و شما می توانید از خواص معجزه آسای آن ها استفاده کنید، عبارت هستند از: بنفشه، رازیانه، گل سرخ، جوانه گندم، آویشن، سداب، شاهدانه، بذر کتان، فندق، زنجبیل، دارچین، مرزه، روغن سقز و روغن خشخاش. روغن مرکب (شامل سقز، زنجبیل و خشخاش) برای مفاصل عالی است.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *