افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

روده بزرگ را سم زدایی کنید با این ۴۵ روش

روده بزرگ را سم زدایی کنید با این 45 روش

  • برخی از مطالعات ثابت کرده‌اند که تمیز کردن روده بزرگ برای سلامت کلی بدن خوب است. هدف از تمیز کردن روده بزرگ ارتقاء طراوت و شادابی بدن‌تان است.

 

اما زمانی که فرصت رفتن به بیمارستان را نداشته باشید، چه کار می‌توانید بکنید؟ بیایید برخی از داروهای خانگی را برای پاکسازی روده بزرگ امتحان کنیم. این درمان‌ها به شما کمک می‌کنند و بسیار هم مقرون به صرفه هستند. آیا دوست دارید با این روش‌های درمانی آشنا شوید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، لطفا خواندن این مقاله را ادامه بدهید.

۴۵ روش خانگی برتر برای سم‌زدایی  و پاکسازی روده بزرگ

تمیز کردن روده بزرگ از زمان یونان باستان قدمت دارد، اما در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ در امریکا به خوبی شناخته شد. اخیرا، ‌آدم‌ها اغلب از آنزیم‌ها، چای‌ها یا آبرسانی کردن روده برای پاکسازی کولون یا روده‌ی بزرگ‌شان استفاده می‌کنند. برخی از مطالعات ثابت کرده‌اند که تمیز کردن روده بزرگ برای سلامت کلی بدن خوب است. هدف از تمیز کردن روده بزرگ ارتقاء طراوت و شادابی بدن‌تان است. اهداف و مزایای دیگر تمیز کردن روده بزرگ عبارتند از: بهبود فعالیت‌‌های ذهنی، کمک به کاهش وزن، بهبود سیستم ایمنی بدن و کم شدن خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ. پاکسازی روده بزرگ را می‌توانید با انواعی از درمان‌های خانگی انجام بدهید. در این نوشتار با ۴۵ روش درمانی برای تمیز کردن روده بزرگ آشنا خواهید شد. شما می‌توانید این روش‌های درمانی‌ را در خانه انجام بدهید.

در ادامه بهترین درمان‌های خانگی برای پاکسازی روده بزرگ آمده است

الف) خوراکی‌ها و سبزیجات:

۱) غذاهای غنی از فیبر

اگر شما به دنبال داروهای خانگی طبیعی برای سم‌زدایی روده بزرگ هستید، نباید غذاهای غنی از فیبر را نادیده بگیرید. فیبر در روند از بین بردن مواد زائد از روده‌ی بزرگ تاثیر بسزایی دارد. همچنین فیبر نقش مهمی در تشکیل درست مدفوع ایفا می‌کند. توصیه می‌شود که برای حفظ سلامت روده‌ی بزرگ غذاهای غنی از فیبر را به طور منظم در رژیم غذایی خود بگنجانید. مصرف منظم فیبر با پاکسازی روده‌ی بزرگ، می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ کمک کند.

شما باید هم فیبر محلول و هم فیبر نامحلول بخورید. فیبر محلول و نامحلول عملکردهای مختلف مهمی دارند. فیبر نامحلول نقش مهمی در ایجاد یک مدفوع نرم و حجیم که به راحتی می‌تواند از روده‌ها عبور کند، ایفا می‌کند. فیبر نامحلول می‌تواند مواد زائد را حذف کند و کمک‌تان کند از شر باکتری‌های روده خلاص شوید.

۲. غذاهای تخمیر شده

غذاهای تخمیر شده یکی دیگر از داروهای خانگی برای پاکسازی روده بزرگ هستند. دستگاه گوارش شما به میزان فراوانی از باکتری‌های مفید که می‌توانند به هضم آسان‌تر غذا، جذب موثر مواد مغذی، مبارزه با باکتری‌های مضر و خلاص شدن از شر سموم کمک کنند، نیاز دارد. حفظ تعادل باکتری‌ها بسیار مهم است. اگر باکتری‌های مفید و مضر از تعادل خارج شوند، بدن شما ممکن است دچار آسیب‌های سنگینی شود.

به منظور جلوگیری از آسیب‌های روده بزرگ در اثر عوامل مضر مانند غذاهای فرآوری‌شده، آنتی بیوتیک، عوامل محیطی و مواد شیمیایی موجود در مواد غذایی، مصرف مکمل‌های باکتری پروبیوتیک یا مصرف مقدار زیادی از غذاهای تخمیر شده‌ی غنی از فیبر توصیه می‌شود. غذاهای تخمیر شده عبارتند از سبزیجات کشت شده مانند تمپه، کیمچی، کلم ترش،  ماست یونانی، و نوشیدنی‌های تخمیر شده مانند کفیر و چای کامبوچا.

۳. سبزیجات برگ سبز تیره

سبزی‌های برگ دار تیره مانند کلم کالی و اسفناج برای تمیز کردن روده بزرگ و حفظ سلامت دستگاه گوارش مفید هستند. از آن‌جا که سبزیجات و میوه‌ها یک منبع عالی از کلروفیل هستند، می‌توانند روند روزانه‌ی پاکسازی روده بزرگ و دستگاه گوارش را تسهیل کنند. کلروفیل توانایی تقویت دیواره‌ی روده، جلوگیری از رشد باکتری‌ها، از بین بردن باکتری‌های مضر از روده‌ی بزرگ و التیام مخاط دستگاه گوارش را دارد.

علاوه بر کلم کالی و اسفناج، سایر مواد غذایی سبز عبارتند از مارچوبه، زیتون سبز، کرفس، کلم بروکسل، خربزه، کلم برگ، سبزیجات دریایی مانند جلبک دریایی، برگ چغندر، تره فرنگی، و نخود. این مواد خوراکی سرشار از کلروفیل هستند. خوردن این غذاها به طور منظم می‌تواند به سم‌زدایی کبد و تمیز کردن دستگاه گوارش کمک کند.

۴. سبزیجات چلیپایی

مصرف سبزیجات نه تنها به فرآیند هضم کمک می‌کنند بلکه کبد و روده‌ی بزرگ را نیز پاکسازی می‌کنند. بنابراین، کلم‌ها در فهرست داروهای خانگی برای پاکسازی روده گنجانده شده‌اند. فیبر نقش مهمی در بهبود سلامت کلی شما، تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها ایفا می‌کند. کلم‌ها می‌توانند ۲۵ تا ۴۰ درصد از مصرف فیبر توصیه شده‌ی روزانه را برای شما فراهم کنند اما فقط ۱۰۰ کالری دارند. مصرف منظم سبزیجات چلیپایی می‌تواند به ترویج سم‌زدایی روده‌ی بزرگ کمک کند.

علاوه بر این، بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که خوردن سبزیجات چلیپایی به صورت منظم می‌تواند به مبارزه با عوامل سرطان‌زا کمک کند. این سبزیجات می‌توانند سرطان مثانه، روده‌ی بزرگ، تخمدان، پستان و پروستات را از شما دور نگه دارند. مزایای موجود در این نوع سبزیجات به دلیل وجود فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها، و گلوکوزینولات‌ها است.

۵. لوبیا و عدس

حبوبات، لوبیا، و عدس در فهرست مواد غذایی سالم و همچنین داروهای خانگی طبیعی برای پاکسازی روده بزرگ گنجانده شده‌اند. لوبیا و عدس، روند گوارش را تسهیل می‌کنند. علاوه بر این، آنها سرشار از مواد مغذی گیاهی و آنتی‌اکسیدان‌ها و همچنین فیبر هستند و می‌توانند با التهاب مبارزه کنند. نصف فنجان حبوبات حاوی حدود ۸ تا ۱۰ گرم فیبر هستند. شما باید لوبیا و حبوبات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا مصرف فیبر غذایی‌تان به طور چشمگیری افزایش بیابد. لوبیا و عدس یک بمب غذایی حاوی مواد معدنی و ویتامین‌هایی مانند پروتئین، پتاسیم، روی، آهن، منیزیم، کلسیم و ویتامین هستند.

لوبیا و عدس حاوی منبع عالی فیبر پرو بیوتیک هستند که باکتری‌های خوب را افزایش می‌دهد و باکتری‌های بد را کاهش می‌دهد، و در نتیجه سموم بدن‌تان را از بین می‌برد. باکتری‌های خوب موجود در دستگاه گوارش نقش مهمی در بهبود سیستم ایمنی بدن شما ایفا می‌کنند، و در عین حال به بدن‌تان برای مبارزه با بیماری‌ها و ارتقاء سلامت روده‌ی بزرگ کمک می‌کنند.

برای پاکسازی روده‌ی بزرگ، شما باید لوبیا و عدس را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

۶. کرفس

در جست‌وجو برای درمان‌های خانگی جهت پاکسازی روده بزرگ دوست دارم کرفس را به عنوان یکی از بهترین خوراکی‌ها معرفی کنم. کرفس نیز مانند سیب منبع فوق‌العاده‌ای از فیبر است. به علاوه شما می‌توانید هر جا که می‌روید با خودتان کمی کرفس هم داشته باشید. کرفس کالری بسیار کمی دارد بنابراین اغلب عضوی از رژیم‌های غذایی لاغری است. یک ساقه‌ی کرفس فقط ۸ کالری دارد.

۷. سیر

سیر نه تنها ادویه‌ای خوش عطر و طعم است که اغلب به انواعی از غذاها افزوده می‌شود بلکه یکی از درمان‌های خانگی عالی برای پاکسازی روده نیز هست. سیر حاوی خواص ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد انگلی است. بنابراین افزودن آن به رژیم غذایی همیشگی‌تان می‌تواند به حذف انگل، عوامل بیماری‌زا و سموم از دستگاه گوارش و روده‌ی بزرگ کمک کند. سیر سرشار است از آنتی‌اکسیدان‌هایی که می‌توانند التهاب را کاهش دهند، فرآیند هضم را بهبود دهند، جذب مواد مغذی را تقویت کند و سموم و مواد زائد را از بدن‌تان حذف کند.

برای پاکسازی و سم‌زدایی روده‌ی بزرگ، فقط لازم است سیر خام بخورید یا سیر له شده را به انواعی از غذاهایی که در خانه تهیه می‌کنید، بیفزایید.

۸. کلم بروکلی

بروکلی یکی از درمان‌های موثر خانگی برای پاکسازی روده بزرگ است. این نوع کلم منبع فوق‌العاده‌ای از فیبر، ویتامین C، ویتامین A و ویتامین B۶ است. به علاوه آنتی‌اکسیدان‌هایی که به میزان فراوان در کلم بروکلی وجود دارد، مسئول سم‌زدایی بدن شما هستند. کلم بروکلی علاوه بر سم‌زدایی بدن‌تان فواید زیاد دیگری برای سلامتی‌تان دارد، از جمله حفظ سلامت چشم‌ها، پشتیبانی از سلامت قلب و عروق، بهبود سیستم گوارش، پایین آوردن ریسک ابتلا به سرطان و کاهش التهاب.

برای پاکسازی روده‌ی بزرگ، باید فقط بروکلی و کمی نمک دریایی را به سالاد مورد علاقه‌تان اضافه کنید.

ب) روش‌های درمانی با استفاده از داروهای گیاهی:

۹. روغن کنجد اغلب در آشپزی استفاده می‌شود. بسیاری از فواید شگفت‌انگیز روغن کنجد کشف شده‌است. استفاده از این روغن می‌تواند فشار خون را کاهش دهد، به کاهش وزن کمک کند، کلسترول را پایین بیاورد و سلامت پوست را ارتقاء بخشد. به علاوه، روغن کنجد برای تنظیم دستگاه گوارش و تضمین عملکرد درست ارگان‌های بدن مفید است. تنها کاری که باید بکنید این است که صبح‌ها ۵ قاشق روغن کنجد برای بهبود حرکات روده و پاکسازی روده‌ی بزرگ بخورید.

هرچند اگر شما نسبت به مغزها حساسیت دارید، نباید از این روش درمانی استفاده کنید، چرا که روغن کنجد هم همان واکنش آلرژیک را ایجاد می‌کند.

۱۰. دانه‌ی چیا

دانه‌ی چیا با داشتن مواد مغذی فراوان منبع فوق‌العاده‌ای از فیبر و چربی‌هایی است که در بهبود فرآیند هضم و پاکسازی روده بزرگ بسیار مفید هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ که به میزان فراوانی در دانه‌های چیا موجود هستند، می‌توانند دیواره‌های سلول‌ها را استحکام ببخشند و التهاب را کاهش دهند. دانه‌ی چیا نیز مانند تخم کتان سرشار از فیبر محلول است که به فرآیند هضم کمک می‌کند. این دانه‌ها علاوه بر تاثیری که روی پاکسازی روده‌ی بزرگ دارند، می‌توانند درد مفاصل را کاهش دهند و بسیاری از اختلالات پوستی را درمان کنند. چربی‌های موجود در دانه‌ی چیا می‌تواند فرآیند‌ی دفاع طبیعی بدن در مقابل التهاب را بهبود دهد. خوردن دانه‌ی چیا به طور منظم می‌تواند ریسک بروز بیماری قلبی را کاهش دهد. دیگر مواد مغذی موجود در دانه‌ی چیا عبارتند از فسفر، کلسیم، منگنز، منیزیم، نیاسین، مس و روی.

روش استفاده از دانه‌ی چیا:

– دانه‌ی چیا و آب را به نسبت ۱ به ۹ ترکیب کنید.

– به مدت ۲ هفته این ترکیب را مصرف کنید.

هر زمانی که قصد پاکسازی روده‌تان را داشتید، می‌توانید این درمان را تکرار کنید.

۱۱. یونجه

یونجه حاوی ساپونین است که توانایی حذف پاتوژن‌ها، خارج کردن ناخالصی‌های قارچی، تحریک رشد باکتری و از بین بردن باکتری‌های مضر را دارد. بنابراین یونجه به عنوان یک ماده‌ی خوراکی مغذی و یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای پاکسازی روده‌ی بزرگ در نظر گرفته می‌شود. دیگر مزایای یونجه عبارتند از سم‌زدایی دستگاه ادراری، تصفیه‌ی کبد و خون، افزایش هیدراتاسیون خوب، تسهیل اجابت مزاج، کاهش کلسترول، و حمایت از غده‌ی هیپوفیز.

شما می‌توانید یونجه را به شکل کپسول مصرف کنید. هرچند مهم است که ابتدا با پزشک‌تان مشورت کنید تا از هرگونه عوارض جانبی جلوگیری کنید. برگ‌های یونجه را می‌توان برای تهیه‌ی دمنوش استفاده کرد. یونجه یک ماده‌ی خوراکی مغذی است که می‌توانیم آن را به سوپ، سالاد، خوراک‌ها و غیره اضافه کنیم.

این گیاه یک ماده‌ی خوراکی مفید است که همه در هر سنی می‌توانند مصرف کنند. هرچند در برخی موقعیت‌های خاص باید از مصرف یونجه پرهیز کرد. به عنوان مثال، برخی از آدم‌ها ممکن است زخم پوستی یا مشکل خفیف معده داشته باشند که عوارض جانبی مصرف یونجه هستند. کسانی که دچار سرطان یا بیماری‌های خودایمنی هستند نباید یونجه مصرف کنند. زنان باردار و افراد مبتلا به نقرس نمی‌توانند یونجه یا مکمل آن را مصرف کنند. اگر شما در حال مبارزه با یک بیماری خودایمنی هستید یا هر گونه داروی تجویزشده‌ای مصرف می‌کنید، باید ابتدا با پزشک‌تان مشورت کنید.

۱۲. تخم رازیانه

تخم رازیانه منبع فوق‌العاده‌ای از مواد مغذی است. رازیانه به دلیل داشتن خواص درمانی می‌تواند برای درمان بسیاری از اختلالات و بیماری‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. فیبر غذایی موجود در تخم رازیانه برای درمان مشکلات شکم، سالم نگه داشتن دستگاه گوارش و از بین بردن سموم سرطان‌زا بسیار مفید است. خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی تخم رازیانه سوزش سر دل، سرطان روده‌ی بزرگ و مشکلات هضم را درمان می‌کند و نفخ و گاز معده را از بین می‌برد. به علاوه، تخم رازیانه منبع فوق‌العاده‌ای از روی است که می‌تواند متابولیسم را افزایش دهد. تخم رازیانه میزان فروانی فیبر، فولات، منگنز، پتاسیم، کلسیم، مس، فسفر، ویتامین C، نیاسین و ویتامین B۳ دارد. این دانه‌های کوچک دارای فیتوکمیکال‌های (مواد شیمیایی گیاهی) بسیار مهمی هستند از جمله فلاونوئیدها (زردینه)، کائمفرول، لیمونن، فنکون، و کوئرستین.

روش استفاده از تخم رازیانه برای پاکسازی روده‌ی بزرگ:

متد ۱:

مواد لازم

– ۲/۱ قاشق چایخوری تخم رازیانه ی خرد شده

– یک فنجان آب جوش

روش تهیه:

– تخم رازیانه‌ی خرد شده را به آب جوش اضافه کنید.

– ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.

– محلول به‌دست آمده را بنوشید.

متد ۲:

روش مصرف

– آب را داخل قابلمه بریزید.

– آب را به مدت چند دقیقه بجوشانید.

– برگ چای و تخم رازیانه‌ی خرد شده را داخل آب در حال جوشیدن بریزید.

– اجازه بدهید چند دقیقه‌ی دیگر بجوشد.

– ۴/۱ فنجان شیر و مقداری شربت شکر زرد به ترکیب اضافه کنید.

– ترکیب را صاف کنید.

– این چای را برای پاکسازی روده بنوشید.

۱۳. ریواس

اگر به دنبال راهی برای پاکسازی روده‌ی بزرگ هستید، نباید گیاه دارویی ریواس را نادیده بگیرید. ریواس برای پاکسازی روده‌ی بزرگ و از بین بردن مواد زائد در بدن‌تان مفید است. گلیکوزیدهای موجود در ریواس ویژگی‌های قابض دارد. بنابراین مصرف ریواس می‌تواند پلاک‌هایی را که در دیواه‌ی روده‌ها تشکیل می‌شود، ‌از بین ببرد. برای پاکسازی روده می‌توانید از مکمل ریواس استفاده کنید یا دمنوش این گیاه را بنوشید. البته قبل از مصرف مکمل باید با پزشک‌تان مشورت کنید.

طرز تهیه‌ی دمنوش ریواس

– ریواس و آب را داخل یک ظرف بریزید.

– ترکیب را به مدت چند دقیقه بجوشانید.

– سپس شعله را پایین بیاورید تا به مدت ۲۰ دقیقه م بکشد.

– آن را صاف کنید.

– مقداری آب لیمو و عسل به دمنوش اضافه کنید.

– کم‌کم آن را بنوشید.

مصرف ریواس به کاهش التهاب نیز کمک می‌کند. کسانی که دچار بیماری‌های قلبی و کلیوی هستند نباید این گیاه را مصرف کنند.

۱۴. بارهنگ کتانی

بارهنگ کتانی یکی از درمان‌های طبیعی خانگی برای پاکسازی روده‌ی بزرگ است که به لطف فیبر فراوان‌اش، فواید زیادی برای سلامتی دارد. این گیاه می‌تواند به عنوان یک ملین طبیعی عمل کند و منبع فوق‌العاده‌ی فیبر محلول است. اگر برای پاکسازی روده‌ی بزرگ از این گیاه استفاده شود می‌تواند مواد زائد را از روده‌ی بزرگ خارج کند و از اختلالاتی که در اثر جمع شدن مواد زائد ناشی می‌شوند، جلوگیری کند. شواهد کمی وجود دارند که نشان می‌دهند بارهنگ کتانی می‌تواند به پاکسازی روده‌ی بزرگ کمک کند و وضعیت سلامت آن را بهبود دهد. بارهنگ کتانی در درمان بسیاری از مشکلات رودگانی از جمله سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر، کولیت اولسروز (یا کولیت زخمی)، چاقی، دیابت، کلسترول بالا، یبوست، و آترواسکلرزیس (تصلب شرایین) موثر است. این گیاه به شکل‌های مختلفی موجود است از جمله کپسول، پودر، مایه و ویفر.

توصیه می‌شود که برای رسیدن به بهترین نتیجه بارهنگ کتانی را سه بار در روز مصرف کنید.

۱۵. نارون قرمز

نارون قرمز یک درمان گیاهی خارق‌العاده است که توسط امریکایی‌های بومی برای درمان گلو درد، اسهال و اختلالات التهابی پوست استفاده می‌شده‌است. وجود فیتواسترول‌ها، موسیلاژ و اسیدهای چرب در نارون قرمز مسئول خواص سودمند آن است. مطابق با گزارش مرکز سرطان مموریال اسلون – کترینگ، نارون قرمز برای پاکسازی وتسکین روده‌ی بزرگ مفید است. نارون قرمز را می‌توان برای درمان سوء هاضمه، اسهال، سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر، و بیماری التهابی روده استفاده کرد. بنابراین زمانی که به دنبال فهرستی از داروهای خانگی برای پاکسازی روده هستیم، نباید نارون قرمز را نادیده بگیریم. دیگر فواید این گیاه عبارتند از درمان تب، زخم‌های گوارشی، سرطان، برونشیت، و دمل‌های پوستی.

نارون قرمز به شکل‌های مختلف در دسترس است از جمله کپسول، قرص، قرص مکیدنی و پودر و پوست داخلی خشک شده‌. اگر می‌خواهید قرص یا کپسول نارون قرمز را مصرف کنید، توصیه می‌شود که ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم از آن را سه بار در روز مصرف کنید. راه دیگر این است که می‌توانید ۵ میلی‌لیتر از تنتور نارون قرمز را به صورت روزانه بنوشید. قبل از استفاده از نارون قرمز به هر شیوه‌ای حتما با پزشک‌تان مشورت کنید.

برای پاکسازی روده‌ی بزرگ می‌توانید دمنوش نارون قرمز تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه دمنوش نارون قرمز:

– دو قاشق غذاخوری پوست خشک شده و پودرشده‌ی نارون قرمز

– ۲ فنجان آب جوش

طرز تهیه

-پودر خشک شده‌ی نارون قرمز را به دو فنجان آب جوش اضافه کنید.

– ۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.

– اجازه بدهید تا خنک شود.

– کم‌کم آن را بنوشید.

توصیه می‌شود که برای داشتن روده‌ی سالم این دمنوش را سه بار در روز بنوشید.

توجه داشته باشید که بنا به گزارش مرکز پزشکی مریلند، موسیلاژ نارون قرمز ممکن است در فعالیت مکمل‌ها و داروها اختلال ایجاد کند. بنابراین زمان مصرف نارون قرمز باید دو ساعت با زمان مصرف داروهای دیگر فاصله داشته باشد. نارون قرمز در برخی از آدم‌ها واکنش آلرژیک ایجاد می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید این گیاه را به عنوان دارو مصرف کنید، حتما از قبل با پزشک‌تان مشورت کنید.

۱۶. ارجنگ

ارجنگ یکی از داروهای خانگی و طبیعی برای پاکسازی روده  بزرگ است. تاثیر ارجنگ به دلیل آنتراکوئینون‌های موجود در آن است که ملین هستند. آنتراکوئینون‌ها نقش مهمی را در استحکام بخشیدن به عضلات مرتبط با دیواره‌های روده بزرگ و درمان یبوست ایفا می‌کند. به علاوه این داروی گیاهی خارق‌العاده می‌تواند به افزایش تولید صفرا کمک کند و در نتیجه سیستم بدن‌تان را سم‌زدایی کند. گفته می‌شود که نوشیدن جوشانده‌ی ارجنگ حرکات روده را تحریک می‌کند.

مواد لازم برای تهیه‌ی جوشانده‌ی ارجنگ:

– یک قاشق چایخوری پوست خشک‌شده‌ی درخت ارجنگ

– ۳ فنجان آب

طرز تهیه:

– آب را داخل یک ظرف بریزید

– به مدت چند دقیقه آب را بجوشانید

– یک قاشق چایخوری پوست خشک شده‌ی درخت را به آب جوش اضافه کنید

– شعله را پایین بکشید.

– صبر کنید تا دمای آب به گرمای پیش از جوش برسد.

– شعله را خاموش کنید و اجازه بدهید محلول به دمای اتاق برسد.

– قبل از خواب این جوشانده را بنوشید.

برای استفاده از مطلوب‌ترین مزایای ارجنگ توصیه می‌شود که دو فنجان از جوشانده‌ی آن را در روز بنوشید. این داروی گیاهی را نباید بیش از یک هفته مصرف کنید. کودکان نباید از این دارو استفاده کنند.

۱۷. روغن ماهی

روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است. این ماده‌ی خوراکی نیز در فهرست داروهای خانگی برای پاکسازی روده بزرگ قرار می‌گیرد. تمیز نشدن روده بزرگ می‌تواند منجر به بیماری‌های زیادی شود بنابراین تمیز کردن روده به طور منظم بسیار مهم است. اسیدهای چرب امگا ۳ برای حذف سموم و مواد زائد از روده‌های شما بسیار موثر هستند. استفاده از روغن ماهی یا افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ می‌تواند به جلوگیری از بیماری‌های ناشی از جمع شدن سموم و مواد زائد در بدن‌تان کمک کند. روغن ماهی می‌تواند کندی، سرگیجه، نفخ معده، بی‌حالی، گیجی، و بوی بد دهان را از شما دور نگه دارد. مصرف روغن ماهی می‌تواند جذب مواد مغذی را در بدن شما را افزایش دهد، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند سرطان و مشکلات قلبی و عروقی را کاهش دهد، از یبوست جلوگیری کند و مشکلات گوارشی از قبیل سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر را درمان کند.

۱۸. گیاه گندمک

گندمک یک گیاه قدرتمند با مزایای متعدد است. این گیاه در تقویت عضلات روده و معده بسیار مفید است. گیاه گندمک می‌تواند سموم و مواد زائد را از بدن‌تان خارج کنند، روده بزرگ را تمیز کند و خطر ابتلا به یبوست را کاهش دهد. علاوه بر این، این گیاه می‌تواند حرکات روده را در عرض چند ساعت تحریک کند.

گیاه گندمک در اشکال مختلف از جمله پودر، کپسول، شربت و چای در دسترس است. اگر می‌خواهید کپسول یا تنتور گندمک را برای مقاصد پزشکی مصرف کنید، باید حتما ابتدا با پزشک‌تان مشورت کنید.

دستور تهیه‌ی چای گندمک:

– آب را در ظرفی بریزید و به مدت چند دقیقه بجوشانید

– پس از آن‌که آب جوشید شعله را خاموش کنید

– آب جوش را در یک فنجان بریزید

– ۲ قاشق غذاخوری گندمک خشک شده در یک فنجان آب داغ بریزید

– اجازه دهید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد

– ترکیب را صاف کنید

– به طور منظم چای گندمک را بنوشید

نوشیدن یک یا دو فنجان چای گندمک در روز توصیه می‌شود.

۱۹. تخم کتان

یکی از داروهای موثر خانگی برای پاکسازی روده تخم کتان است. تخم کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳، فیبر طبیعی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند به تمیز شدن روده‌ی بزرگ‌تان کمک کنند. استفاده از تخم کتان به از بین رفتن مخاط و سموم، جذب آب و همچنین گسترش روده بزرگ کمک می‌کند. روش استفاده‌ی درست از تخم کتان را در ادامه می‌بینید:

– یک قاشق غذاخوری تخم کتان پودر شده را بردارید

– سپس آن را به یک لیوان آب اضافه کنید

– آن دو را خوب هم بزنید

– در نهایت، این مایع را ۳۰ دقیقه قبل از صرف صبحانه و ۳۰ دقیقه قبل از رفتن به رختخواب بنوشید

– این درمان را هر روز استفاده کنید

علاوه بر این، شما می‌توانید تخم کتان پودر شده را به میوه‌ها، سالاد سبزیجات، ماست، غلات و دیگر مواد غذایی سالم اضافه کنید.

۲۰. نمک دریایی

برای برخی از مشکل معده، نمک دریایی نیز باید ذکر شود. این نمک قادر است حرکات روده را تحریک کند و همین‌طور سموم مضر را از بین ببرد. این درمان را باید طبق دستورالعمل زیر انجام بدهید:

– ابتدا یک قاشق غذاخوری نمک دریایی آماده کنید

– سپس آن را به یک لیوان آب اضافه کنید

– خوب به هم بزنید

– بعد، آب شور را به مدت چند دقیقه بجوشانید

– چند دقیقه صبر کنید تا خنک شود

– صبح‌ها این نوشیدنی را با معده‌ی خالی بنوشید

– حالا چند دقیقه صبر کنید

– دراز بکشید

– معده را رو به پایین و به سمت روده بزرگ ماساژ بدهید

– این درمان را روزی یک بار انجام بدهید

۲۱. اطریفل (طرافل)

یکی از داروهای خانگی طبیعی و سریع برای پاکسازی روده اطریفل است. این داروی گیاهی حرکات روده را که منجر به از بین بردن مواد سمی از بدن می‌شود، افزایش می‌دهد. برای استفاده از این گیاه دارویی طبق مراحل زیر عمل کنید:

– یک قاشق غذاخوری اطریفل بردارید

– آن را به یک لیوان آب اضافه کنید

– خوب هر دو را با هم مخلوط کنید

– نوشیدن این ترکیب در هنگام صبح باعث می‌شود که در تمام طول روز تاثیر خود را بگذارد

– این درمان به طور منظم دنبال کنید

۲۲. خاک رس بنتونیت همراه با سبوس بارهنگ کتانی

چرا زمانی که قصد تمیز کردن روده‌ی بزرگ‌تان را دارید، ترکیبی از خاک رس بنتونیت و پوسته‌ی بارهنگ کتانی را امتحان نکنید؟ بنتونیت سموم موجود در دستگاه گوارش را جذب می‌کند و به آنها می‌چسبد و سپس همراه با مدفوع آنها را از بدن خارج می‌کند. برای استفاده از این روش درمانی مراحل زیر را پیگیری کنید:

– نخست یک قاشق چایخوری از پوسته‌ی بارهنگ کتانی و خاک رس بنتونیت را آماده کنید

– آنها را در یک لیوان بریزید

سپس، ۲۴۰ میلی‌لیتر آب به آنها اضافه کنید

– خوب آنها را هم بزنید

– در نهایت، این محلول را پیش از آن‌که غلیظ شود بنوشید

– آب بیش‌تری بنوشید برای این‌که ترکیب حل شود

– این روش را هر زمانی که لازم بود استفاده کنید

گاهی اوقات، می‌توانید به جای آب از آب میوه استفاده کنید.

پ) روش‌های درمانی با استفاده از میوه‌ها و نوشیدنی‌ها:

۲۳. آب گلابی

گلابی یک میوه‌ی سالم و خوشمزه است. علاوه بر این، آب گلابی در تمیز کردن روده بزرگ و بدن‌تان مفید است. گلابی و آب گلابی به مدفوع‌تان حجم می‌دهند و در عین حال آن را نرم‌تر می‌کنند. گلابی و آب گلابی کمک می‌کنند که مدفوع راحت‌تر از دستگاه گوارش عبور کند و به این ترتیب از یبوست جلوگیری می‌کنند. مطاق با برآوردها یک گلابی متوسط می‌تواند به بدن‌تان ۶ گرم فیبر غذایی برساند (۲۴ درصد از میزان توصیه‌ شده‌ی روزانه برای مصرف فیبر).

روش استفاده از گلابی:

– آب یک گلابی را بگیرید

– کمی عسل به آب گلابی اضافه کنید

– این نوشیدنی طبیعی را صبح‌ها بنوشید

پس از نوشیدن یک لیوان آب گلابی، نوشیدن ۱۴ لیوان آب برای خارج کردن سموم و مواد زائد از روده‌ی بزرگ‌تان توصیه می‌شود. حتما باقی مانده‌ی آب گلابی را در یک ظرف در دار بریزید و آن را در یخچال نگهداری کنید تا جلوی از دست دادن مواد مغذی و آلودگی ناشی از باکتری را بگیرید.

۲۴. آب آلو

شما می‌توانید از عوارض جانبی ناخواسته و بد پاک‌کننده‌های روده بزرگ یا قرص‌های ملین، با نوشیدن یک لیوان آب آلو به طور روزانه دوری کنید، چرا که آب آلو می‌تواند به عنوان یک ملین طبیعی موثر عمل کند که برای تحریک روده مفید است و اجابت مزاج را تسهیل می‌کند. آلو یک منبع فوق‌العاده از فیبر و مواد مغذی مانند پتاسیم، مس و ویتامین A است، بنابراین آب آلو گرفته شده از آلو هم همین مزایا را دارد. یک وعده آلو می‌تواند ۱۲.۱ درصد از میزان نیاز روزانه‌ی شما را به فیبر تامین کند. یک فنجان آب آلو حاوی ۳ گرم فیبر است.

شما می‌توانید آب آلوی کارخانه‌ای را از یک سوپر مارکت خریداری کنید. با این حال، حتما برچسب روی آنها را بخوانید و اطمینان حاصل کنید که این محصولات بیش از حد قند ندارند. بهتر این است که آب آلو را خودتان در خانه تهیه کنید.

۲۵. آب زردآلو

آب زردآلو هم مانند آب آلو، می‌تواند به عنوان یک ملین طبیعی عمل کند چرا که زردآلو سوربیتول دارد. و به همین دلیل است که زردآلو اغلب برای درمان و جلوگیری از یبوست استفاده می‌شود. علاوه بر این، این میوه در فهرست داروهای خانگی موثر برای سم‌زدایی روده بزرگ و پاکسازی آن گنجانده شده‌است. آب زردآلو سرشار از ویتامین A، ویتامین C و پتاسیم است. شما باید آب زردآلو را به طور منظم برای پاکسازی روده بنوشید.

۲۶. آب پرتقال

پرتقال یکی از میوه‌های‌ خوشمزه‌ی خانواده‌ی مرکبات است که حاوی فواید شگفت‌انگیز زیادی برای سلامتی و زیبایی است. آب پرتقال به عنوان یک نوشیدنی سالم که دارای مزایای زیادی برای سلامتی است در نظر گرفته می‌شود. خوردن پرتقال یا نوشیدن آب پرتقال می‌تواند در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، مبارزه با سرطان، کاهش علائم پیری، افزایش متابولیسم بدن، بهبود گردش خون، سم‌زدایی بدن، بهبود فشار خون، پایین آوردن سطح کلسترول و کاهش التهاب موثر باشد. علاوه بر این، آب پرتقال در تمیز کردن روده بزرگ نیز بسیار کارآمد است. بنابراین، به عنوان یکی از داروهای خانگی برای پاکسازی روده در این مقاله ذکر شده‌است.

ویتامین C موجود در آب پرتقال به تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت دفاع طبیعی بدن در برابر بیماری‌ها کمک می‌کند. اما تاثیر پرتقال و آب پرتقال در پاکسازی روده‌ی بزرگ به دلیل فیبر بالای موجود در این میوه است. یک فنجان آب پرتقال می‌تواند به بدن شما ۰.۵ گرم فیبر برساند.

هنگامی که آب پرتقال آماده از سوپر مارکت خریداری می‌کنید، با خواندن برچسب روی بسته اطمنیان حاصل کنید که بیش از اندازه قند ندارد. خرید آب پرتقال ۱۰۰ درصد طبیعی توصیه می‌شود. بهترین حالت این است که آب پرتقال را خودتان در منزل آماده کنید.

۲۷. تمشک

تمشک یک میوه‌ی فیبردار است. این میوه منبع فوق‌العاده‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی گیاهی است. علاوه بر این، تمشک غنی است از ویتامین‌ها، مواد معدنی، و مواد مغذی مانند ویتامین C، ویتامین K، ویتامین E، منگنز، مس، بیوتین، منیزیم، اسیدهای چرب امگا ۳، فولات و پتاسیم. و به همین دلیل تمشک دارای طیف گسترده‌ای از خواص درمانی است. تاثیری که این میوه برای پاکسازی رود‌ه بزرگ دارد، با توجه به محتوای فیبر آن است. یک وعده تمشک تازه می‌تواند ۳۲٪ از میزان فیبر توصیه‌ شده‌ی روزانه را به بدن برساند. مصرف فیبر می‌تواند به حذف سموم و مواد زائد از روده‌ی بزرگ کمک کند. علاوه بر این، حرکات روده را تحریک می‌کند، مانع از یبوست می‌شود و حتی آن را درمان می‌کند.

برای پاکسازی روده‌ی بزرگ، توصیه می‌شود که تمشک را با شکم خالی بخورید تا به نتایج مطلوب برسید.

۲۸. آب آمله

آمله که با نام انگور فرنگی هندی نیز شناخته شده‌است به دلیل داشتن طیف گسترده‌ای از خواص درمانی شگفت‌انگیز معروف است. این ماده‌ی خوراکی به عنوان یک درمان موثر در طب آیورودا برای بسیاری از بیماری‌ها در نظر گرفته می‌شود. آمله که از گیاه آملاکی گرفته شده برای بهبود سوخت و ساز بدن، افزایش گلبول‌های قرمز خون و افزایش رشد بافت‌ها سودمند است. میزان فراوانی از ویتامین C در آمله موجود است، ویتامینی که برای کبد، استخوان‌ها، قلب و دندان مفید است.

برخی مطالعات نشان می‌دهند که آب آمله در زدودن سموم از بدن و روده‌ی بزرگ موثر است. بنابراین، این میوه نیز در فهرست داروهای خانگی طبیعی برای پاکسازی روده گنجانده شده‌است. علاوه بر این، آب آمله می‌تواند به تسکین بیماری‌های التهابی که بر روده‌ی بزرگ و دستگاه گوارش تاثیر می‌گذارند، کمک کند. نوشیدن آب آمله به طور منظم برای پاکسازی روده توصیه می‌شود.

آب آمله باید با اضافه کردن کمی عسل به منظور افزایش عطر و طعم و افزایش مزایای بهینه‌ی آن تهیه شود. فرمولی که در ادامه به شما ارائه می‌دهم، به عنوان یک درمان موثر در طب آیورودا برای بسیاری از مشکلات سلامتی محسوب می‌شود.

مواد لازم:

– ۱۰۰ گرم آمله‌ی تازه

– کمی عسل

– آب

روش تهیه:

– دانه‌های آمل را دربیاورید

– آمله را بخار بدهید و آن را در مخلوط‌کن بریزید

– مقدار کافی آب به آمله‌های له شده اضافه کنید

– برای بهبود عطر و طعم‌اش کمی عسل به آن اضافه کنید

– این ترکیب را به طور روزانه بنوشید

۲۹. آب سبزه‌ی گندم

آب سبزه‌ی گندم یکی از داروهای خانگی موثر برای پاکسازی روده است که ابدا نباید آن را نادیده بگیریم. سبزه‌ی گندم در مناطق معتدل ایالات متحده و اروپا رشد می‌کند. هر کسی می‌تواند این گیاه را در داخل خانه و خارج خانه پرورش بدهد. سبزه‌ی گندم سال‌های زیادی به عنوان یک گیاه شفابخش مورد استفاده بوده‌است. و درحال‌حاضر، به عنوان یک راه‌حل شگفت‌انگیز برای پاکسازی روده محسوب می‌شود. آب سبزه‌ی گندم یک نوشیدنی خوشمزه و سالم است.

برای پاکسازی روده، فقط لازم است یک لیوان آب گندم به طور روزانه بنوشید. با این حال، به دلیل مزایای شگفت‌انگیز آب سبزه‌ی گندم برای سلامتی و زیبایی، بهتر این است که چند فنجان از آن را در روز بنوشید. اعتقاد بر این است که آب سبزه‌ی گندم بدن را سم‌زدایی می‌کند و ارگان‌های داخلی بدن‌تان را پاکسازی می‌کند. نوشیدن آب سبزه‌ی گندم به شدت برای کسی که از چاقی یا التهاب مزمن روده رنج می‌برند توصیه می‌شود. سبزه‌ی گندم غنی از مواد مغذی و ویتامین‌ها و همچنین مواد معدنی است.

امروزه بسیاری از آدم‌ها که متوجه فواید شگفت‌انگیز سبزه‌ی گندم شده‌اند، بیش‌تر و بیش‌تر آب این گیاه را می‌نوشند. کلروفیل موجود در آب سبزه‌ی گندم شامل خواص ضد باکتریایی است. این گیاه شامل برخی از مواد شیمیایی است که می‌توانند فرآیند سم‌زدایی را بهبود دهند. توصیه می‌شود آب سبزه‌ی گندم را به طور روزانه بنوشید. سبزه‌ی گندم یک درمان موثر برای بیماری‌های داخلی و خارجی است. علاوه بر این، این گیاه می‌تواند خطر توسعه‌ی سلول‌های سرطانی را کاهش دهد. سبزه‌ی گندم اکسیژن بیش‌تری برای بدن‌تان فراهم می‌کند و مواد سمی را از بدن حذف می‌کند.

علاوه بر آب سبزه‌ی گندم، شما می‌توانید مکمل‌های این گیاه را که در بیشتر فروشگاه‌های بهداشتی در دسترس هستند، مصرف کنید.

۳۰. ترکیب سرکه سیب و عسل

سرکه سیب خام و تصفیه نشده فهرستی بلند و بالایی از مزایا دارد. مردم اغلب از آن به عنوان یک درمان خانگی موثر برای انواع بیماری‌ها استفاده می‌کنند. سرکه سیب طبیعی استوباکتر دارد، یک باکتری خوب که توانایی تجزیه‌ی مواد غذایی در روده‌تان را دارد. خواص آنتی‌بیوتیکی سرکه سیب خام و تصفیه نشده می‌تواند اسید موجود در معده‌تان را متعادل کند، در نتیجه از رفلکس اسید و سوزش سر دل جلوگیری کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سرکه سیب از جمله اسید گالیک، کاتچین، کلروژنیک و اسید کافئین می‌توانند سلامت کلی بدن را بهبود دهند.

عسل نیز حاوی فواید بسیاری برای سلامتی و زیبایی است. اوژنول، یک ترکیب فنولی موجود در عسل، دارای خواص ضد تومور است. به علاوه این ترکیبات فعال در کشتن سلول‌های سرطانی بدن‌تان و پاکسازی روده‌ی بزرگ مفید هستند. عسل غنی از پروبیوتیک‌ها است که می‌توانند به افزایش باکتری‌های سالم کمک کنند. این باکتری‌ها به دستگاه گوارش کمک می‌کنند که مواد غذایی را به راحتی هضم کنند و مواد مغذی را به طور موثر جذب کنند.

در این‌جا دستور‌العمل چگونگی استفاده از سرکه سیب و عسل را برای پاکسازی روده‌ی بزرگ می‌بینید:

مواد لازم:

– ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب ارگانیک و تصفیه نشده

– ۲ قاشق غذاخوری عسل خام ارگانیک

– ۲۴۰ میلی‌لیتر آب گرم

روش تهیه:

– ۲ قاشق غذا خوری از سرکه سیب ارگانیک و دو قاشق غذاخوری عسل را به ۲۴۰ میلی‌لیتر آب گرم اضافه کنید

– ترکیب را خوب هم بزنید تا زمانی که عسل و سرکه سیب در آب حل شوند

– این نوشیدنی را هنگام صبح و هر زمانی در طول روز مصرف کنید

۳۱. سیب

ممکن است شنیده باشید که بسیاری از آدم‌ها می‌گویند “خوردن یک سیب در روز بیماری‌ها را از شما دور نگه می‌دارد.” چنین تاثیری با توجه به مزایایی است که سیب برای سلامتی دارد. سیب یک غذای مغذی و سالم و یکی از داروهای خانگی جهت پاکسازی روده‌ی بزرگ است. سیب غنی از فیبر و پکتین است که به فرآیند گوارش کمک می‌کنند. پکتین را می‌توان در دوزهای درمانی مصرف کرد چرا که این ماده مواد سمی را از روده‌ی بزرگ پاک می‌کند و باعث می‌شود پوشش روده‌ها قوی‌تر شود.

به منظور پاکسازی روده‌ی بزرگ و سالم نگه داشتن بدن‌تان، باید به طور منظم سیب بخورید. سیب یک میان‌وعده‌ی راحت است؛ بنابراین همیشه یک سیب همراه خودتان داشته باشید.

۳۲. آووکادو

آووکادو نیز در فهرست داروهای خانگی برای تمیز کردن روده‌ی بزرگ گنجانده شده‌است. فقط باید آووکادو را در رژیم غذایی‌تان به طور منظم بگنجانید. آووکادو توانایی پاک کردن روده‌ی بزرگ و جلوگیری از آسیب‌های مربوط به روده‌ی بزرگ را دارد به این دلیل که این میوه منبع بزرگی از فیبر محلول و نامحلول است. آووکادو غنی از اسیدهای چرب ضروری و پروتئین است که می‌توانند به فرآیند هضم کمک کنند.

فیبرهای محلول موجود در آووکادو نقش مهمی در افزایش جذب آب در روده‌تان و خارج کردن مواد زائد از دستگاه گوارش‌تان دارند. خوردن آووکادو به طور منظم می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به مشکل یبوست کمک کند.

۳۳. چای سبز

اگر به دنبال داروهای خانگی طبیعی برای سم‌زدایی روده‌ی بزرگ و پاکسازی آن یا یک راه‌حل مفید برای کاهش وزن هستید، مصرف چای سبز به طور روزانه بسیار توصیه می‌شود. چای سبز سرشار است از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی که توانایی تمیز کردن روده‌ی بزرگ و بهبود عملکرد روده را دارند. ویتامین C موجود در چای سبز یک آنتی‌اکسیدان است. نوشیدن چای سبز به طور منظم می‌تواند به حذف سموم و مواد زائد از بدن‌تان، و به خصوص از روده‌ی بزرگ کمک کند.

۳۴. عسل

عسل حاوی خواص دارویی و خواص درمانی شگفت‌انگیز فراوانی دارد. یکی از مزایای این ماده‌ی خوراکی پاکسازی روده‌ی بزرگ است. بنابراین، عسل نیز در فهرست داروهای خانگی طبیعی برای سم‌زدایی روده‌ی بزرگ و پاکسازی آن قرار می‌گیرد:

مواد لازم:

– دو قاشق چایخوری عسل

– یک لیوان آب گرم

روش تهیه:

– دو قاشق چایخوری عسل را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید

– این ترکیب را هر روز صبح بنوشید

برای رسیدن به نتایج مطلوب، باید این محلول را با معده‌ی خالی بنوشید تا سموم و مواد زائد از روده‌ی بزرگ خارج شوند.

۳۵. آب

“برای تمیز کردن روده‌ی بزرگ، نوشیدن آب بهترین راه‌حل است.”

آب برای هیدراته نگه داشتن بدن‌تان بسیار مهم است. نوشیدن آب به میزان فراوان، به حرکت غذا در دستگاه گوارش کمک می‌کند.

به منظور تمیز کردن روده‌ی بزرگ، شما باید از ۱۰ تا ۱۲ لیوان آب در روز بنوشید. و باید انجام این کار را هر روز ادامه دهید. این کار نه تنها آب را به میزان کافی به بدن‌تان می‌رساند، بلکه به شیوه‌ای طبیعی باعث نرم و لیز شدن مدوفوع و در نتیجه خارج شدن سموم مضر و مواد زائد از بدن‌تان می‌شود.

علاوه بر این، شما می‌توانید آب میوه یا آب سبزیجات بنوشید. آنها نیز به تمیز کردن روده‌ی بزرگ‌تان کمک می‌کنند.

۳۶. آب سیب

آب سیب یکی از راه‌حل‌های موثر خانگی برای پاکسازی روده‌ی بزرگ است. مصرف منظم آب سیب به تجزیه‌ی سموم کمک می‌کند، حرکات روده را افزایش می‌دهد و عملکرد درست دستگاه گوارش و کبد را بهبود می‌دهد. بنابراین، بسیار خوب است که هر روز را با خوردن آب سیب شروع کنید. روش استفاده از آب سیب را در ادامه می‌بینید:

– ابتدا چند سیب بردارید

– سپس آب سیب‌ها را بگیرید

– یک لیوان از این آب سیب را بنوشید

– پس از آن، به مدت ۳۰ دقیقه صبر کنید

– در نهایت، یک لیوان آب بنوشید

– این درمان را چند بار در روز ( دست کم سه بار) تکرار کنید

– انجام این درمان را هر زمانی که لازم است به طور روزانه تکرار کنید

۳۷. ترکیب آبلیمو، نمک دریایی و عسل

چنان‌چه می‌دانید، لیمو سرشار از ویتامین C و همین‌طور خواص آنتی‌اکسیدانی است که می‌توانند به عملکرد مناسب دستگاه گوارش کمک کند. رسپی زیر را دنبال کنید اگر که می‌خواهید روده‌ی بزرگ‌تان را به طور موثر و به سرعت پاکسازی کنید:

– نخست یک لیمو آماده کنید

– سپس آب آن را بگیرید

– کمی عسل و کمی نمک دریایی به آن اضافه کنید

– ترکیب حاصل را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و سپس همه‌ی مواد را خوب با هم مخلوط کنید

– در نهایت، نوشیدنی آماده شده را صبح‌ها با معده‌ی خالی بنوشید

این کار را هر روز انجام بدهید به این دلیل که کمک‌تان خواهد کرد که اجابت مزاج بهتر، انرژی بیش‌تر و پوست سالم‌تری در طول روز داشته باشید.

۳۸. ترکیب آب لیمو و آب سیب

ترکیب آب لیمو و آب سیب درمان خانگی بسیار خوبی برای تمیز کردن روده بزرگ در خانه است. اما آیا شما فکر می‌کنید زمانی که آب سیب و آب لیمو را با هم ترکیب کنید، نتیجه‌ی بهتری خواهید گرفت؟ اگر بله، پس مطابق با دستور‌العمل دقیق زیر پیش بروید:

– یک لیمو و چند سیب آماده کنید

– سپس آب لیمو و آب سیب‌ها را بگیرید

– آب سیب را با یک لیوان آب مخلوط کنید

– بعد دو قاشق غذاخوری آب لیمو به لیوان آب اضافه کنید و خوب مخلوط کنید

– در نهایت، این نوشیدنی را ۳ یا ۴ بار در روز هر زمانی که مورد نیاز بود بنوشید

۳۹ .زنجبیل و عسل

اگر می‌خواهید روده‌ی بزرگ‌تان را پاکسازی کنید، بدانید که زنجبیل به عنوان بهترین داروی خانگی برای پاکسازی روده شناخته شده‌است. این ریشه‌ی خوراکی می‌تواند به تحریک عملکرد روده بزرگ کمک کند و روده بزرگ را دور از مواد زائد و سموم مضر نگه دارد و همچنین نفخ را کاهش بدهد. مراحل زیر را برای استفاده از زنجبیل دنبال کنید:

– ریشه زنجبیل را به دقت بشویید

– سپس آن را له کنید و آب‌اش را بگیرید

– پس از آن، یک قاشق چای‌خوری آب زنجبیل را با کمی عسل و آب مخلوط کنید

– مواد را خوب هم بزنید

– در نهایت، هز زمانی که می‌خواهید روده‌ی بزرگ‌تان را پاکسازی و سم‌زدایی کنید، این نوشیدنی را دو یا سه بار در روز بنوشید

– این درمان را هر روز تکرار کنید

علاوه بر این، شما می‌توانید زنجبیل را به شکل‌های زیادی مصرف کنید مثلا به صورت آب نبات، زنجبیل له شده، زنجبیل تازه و غیره.

توجه: این درمان برای مادران شیرده و زنان باردار توصیه نمی‌شود.

۴۰. ترکیب زنجبیل، آب سیب و بارهنگ کتانی

آیا می‌خواهید روده‌ی بزرگ‌تان به سرعت تمیز شود؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، لطفا مراحل زیر را دنبال کنید:

– ابتدا یک شیشه ۲۴۰ میلی‌لیتری آب سیب آماده کنید

– حالا یک قاشق چای خوری سبوس بارهنگ کتانی پودر شده و یک قاشق چای‌خوری زنجبیل زمینی اضافه کنید

– بعد آنها را به خوبی هم بزنید تا خوب مخلوط شوند

– در نهایت، این نوشیدنی را به منظور تمیز کردن روده‌ی بزرگ‌تان بخورید

– ۸ تا ۱۰ لیوان آب بعد از نوشیدن این ترکیب بخورید تا سبوس بارهنگ کتانی از روده‌ی بزرگ‌تان خارج شود

– این روش درمانی را هر روز و در زمانی که مورد نیاز است انجام بدهید چرا که سبوس بارهنگ کتانی می‌تواند به مواد زائد متصل شود و در عین حال زنجبیل می‌تواند به خارج کردن سموم از روده بزرگ کمک کند.

۴۱. ترکیب آلوئه‌ورا و آب لیمو

یکی دیگر از داروهای خانگی برای پاکسازی روده بزرگ ترکیب آلوئه‌ورا و آب لیمو است. آلوئه‌ورا ملین است و توانایی سم‌زدایی بدن را دارد، به همین دلیل یکی از داروهای موثر برای پاکسازی روده است. ژل آلوئه‌ورا می‌تواند به سم زدایی بدن شما کمک کند. علاوه بر این، آب آلوئه‌ورا فواید زیادی برای سلامتی دارد از جمله بهبود هضم غذا، افزایش جذب مواد غذایی و درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی. آب آلوئه‌ورا دارای اثرات ضد التهابی است؛ بنابراین، نوشیدن آب آن می‌تواند به تسکین علائم مرتبط با التهاب کمک کند. انواع مختلفی از نوشیدنی آلوئه‌ورا وجود دارد. محصولات حاوی آب آلو‌ئه‌ورا در بازار در دسترس هستند. با این حال، بسیار خوش‌شانس خواهید بود اگر بتوانید خودتان در باغچه‌ی خانه‌تان آلوئه‌ورا داشته باشید. روش استفاده‌ی درست از آلوئه‌ورا برای تمیز کردن روده بزرگ به ترتیب زیر است:

– برگ آلوئه‌ورا را آماده کنید

– سپس آن را برش بدهید و ژل و آب داخل آن را خارج کنید

– سپس آن را با آب یک لیمو مخلوط کنید

– حسابی آنها را هم بزنید

– پس از آن، ترکیب ژل و آب لیمو را داخل مخلوط‌کن بریزید تا یک آب‌میوه‌ی خوب تهیه کنید

– حالا آب میوه‌ی به‌دست آمده را داخل یخچال بگذارید و به مدت ۲ تا ۳ ساعت اصلا به آن دست نزنید

– این آب میوه را چند بار در روز بنوشید تا مشکل‌تان به سرعت حل شود

– هنگامی که فکر می‌کنید لازم است روده‌ی بزرگ‌تان را تمیز کنید، هر روز این روش را تکرار کنید

۴۲. ماست

همان‌طور که می‌دانید ماست دارای باکتری‌های خوب و پروبیوتیک‌هایی است که می‌توانند به شما کمک کنند تا از باکتری‌های بد دور بمانید. ماست همچنین دارای مقدار زیادی کلسیم است که مانع از رشد سلول‌هایی می‌شود که روده بزرگ را پوشش می‌دهند. علاوه بر این، ماست یک داروی معروف است که می‌تواند برخی از مشکلات دیگر معده را درمان کند؛ مشکلاتی مانند حرکت نامنظم روده، نفخ شکم، سوء هاضمه و غیره. اگر قصد استفاده از ماست را دارید، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

– نخست میوه‌ای را که دوست دارید آماده کنید؛ به عنوان مثال، توت فرنگی، موز، سیب و غیره.

– با دقت میوه را بشوئید و آن را به قطعات کوچک خرد کنید

– حالا یک فنجان ماست بردارید

– سپس میوه‌ی خردشده را در آن بریزید

– در نهایت، این ماست را چند بار در روز مصرف کنید

– هر بار که لازم بود این درمان را به طور روزانه تکرار کنید

گاهی اوقات، می‌توانید ماست بدون میوه را هر روز بخورید.

۴۳. دمنوش برگ سنا

دمنوش برگ سنا نیز یک درمان خوب برای تمیز کردن روده‌ی بزرگ در خانه است. این گیاه می‌تواند به شما برای از بین بردن یبوست و همچنین افزایش حرکات پریستالی روده‌ی بزرگ کمک کند. برای استفاده از برگ سنا دستور زیر را دنبال کنید:

– گیاه سنا را خرد کنید (یا می‌توانید چای کیسه‌ای حاوی گیاه سنا استفاده کنید)

– یک فنجان آب را به مدت چند دقیقه بجوشانید

– سپس، اجازه دهید کمی سرد شود و سپس گیاه خرد شده را داخل آن بریزید

– ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد

– سپس ترکیب را صاف کنید

– هر زمانی که روده‌تان نیاز به پاکسازی داشت، این چای را بنوشید

– این کار را هر روز و به مدتی که لازم است انجام بدهید

۴۴. ترکیب فلفل کاین و آب لیمو

شما می‌دانید که آب لیمو چگونه می‌تواند روده‌ی بزرگ شما را تمیز کند. و فلفل کاین هم به تجزیه‌ی مخاط در روده‌ی بزرگ کمک می‌کند. هنگامی که شما این دو را با هم ترکیب کنید، بهترین نتیجه را خواهید گرفت. برای تهیه‌ی این نوع داروی خانگی جهت پاکسازی روده، لطفا دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

– نصف یک قاشق چایخوری فلفل کاین را در یک لیوان ۳۰۰ میلی‌لیتری بریزید

– سپس، چهار قاشق غذاخوری آب لیمو به آن اضافه کنید

– لیوان را با آب گرم پر کنید

– در مرحله‌ی بعد، این دو را به خوبی هم بزنید و اگر دوست دارید این ترکیب طعم شیرینی داشته باشد، نصف یک قاشق چایخوری از شیره‌ی درخت افرا به آن‌ اضافه کنید.

– این محلول را ۵ بار در ماه با معده‌ی خالی بنوشید. این داروی خانگی به تمیز کردن روده‌ی بزرگ‌تان کمک خواهد کرد

۴۵. شیر و کره

شیر می‌تواند به بهبود سلامت روده‌ی بزرگ کمک کند. اگر شما می‌خواهید از این داروی خانگی ساده برای پاکسازی روده‌تان استفاده کنید، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

– یک لیوان شیر بردارید

– سپس، آن را با یک قاشق چایخوری کره مخلوط کنید

– این شیر را قبل از این‌که به رختخواب بروید بنوشید

– نوشیدن ترکیب شیر و کره را هر روز تکرار کنید. این نوشیدنی کمک‌تان خواهد کرد که صبح روز بعد روده‌تان تمیز شود

هنگامی که شما می‌خواهید روده‌ی بزرگ‌تان را پاکسازی کنید، باید از نکات زیر اطلاع داشته باشید:

– آب سبزیجات را بیش‌تر بنوشید، مانند آب خیار، آب هویج، آب گوجه‌فرنگی و غیره.

– رژیم غذایی غنی از فیبر داشته باشید.

– به طور منظم ورزش کنید یا می‌توانید هر روز یوگا کار کنید.

– وعده‌های غذایی بزرگ میل نکنید.

– از استرس دوری کنید.

– مواد غذایی مایع مصرف کنید؛ به عنوان مثال، سوپ، آبگوشت گیاهی، چای گیاهی و غیره.

– از غذاهای تند، پر کالری، روغنی و چرب پرهیز کنید.

 

منبع : بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *