افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

رودل از علت تا درمان آن

رودل از علت تا درمان آن

145-26760

 

شاید شما هم از بیشتر بزرگ ترها شنیده باشید که بیان می کنند شما رودل کرده اید در این پست می خواهیم به بیان اطلاعاتی درباره رودل از علت تا درمان آن را در اختیار شما می گذاریم .

احتمالا شما هم بار‌ها واژه رودل کردن را شنیده‌اید؛ اصطلاحی که بیشتر اوقات افراد پا به سن گذاشته از آن استفاده می‌کنند. از نظر پزشکی، رودل‌‌ همان اسپاسم روده بزرگ است که با نفخ بروز می‌کند و متخصصان به آن دردهای کولیکی یا قولنج گوارشی می‌گویند.
دکتر ناصر ابراهیمی دریانی، فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد درباره عارضه رودل می‌گوید: رودل بیشتر در مورد بچه‌ها به کار برده می‌شود. حال اگر مشکل رودل کودک فقط ناشی از پرخوری باشد، معمولا این حالت بعد از چند ساعت برطرف می‌شود. حتی، دادن آب داغ و نبات و مایعات سبک مثل چای کمرنگ به کودک، می‌تواند تحریک پذیری معده را کم کند.
از طرفی برای پیشگیری از رودل کردن علاوه بر اینکه باید مراقب باشیم که پرخوری نکنیم، مصرف کاکائو، قهوه، چای پررنگ، نوشابه، غذاهای کنسروی، غذاهای تند، ترش و چرب بخصوص فست فود‌ها را نیز باید کاهش داده و به مرور از برنامه غذایی حذف کنیم. نفخ ناشی از رودل کردن یک عارضه شایع است. کسانی که زمینه نفخ دارند، مواد غذایی که شکسته نمی‌شوند مانند نخود، لوبیا، باقلا و ماش و… را باید کمتر مصرف کنند و در صورت نفخ می‌توانند یک قاشق عرق نعنا بخورند که ضدنفخ است. وجود زیره سیاه داخل کباب یا برنج نیز می‌تواند جلوی نفخ را بگیرد. همچنین نفخ اگر یک یا دو بار باشد، مشکلی نیست، ولی در سنین بالا باید بررسی شود.
دکتر محمدجعفر فره وش، فوق تخصص گوارش نیز در مورد مشکل رودل در کودکان به سئوالات زیر پاسخ می‌دهد.
رودل کردن چیست؟
رودل کردن اصطلاح عامیانه‌ای است که مردم درباره سوءهاضمه‌های موقت و خفیف به کار می‌برند و معادل علمی آن دردهای کولیکی یا قولنج گوارشی است. خیلی‌ها در توصیف این درد‌ها می‌گویند: دلم درد می‌گیرد و ول می‌کند. پرخوری یکی از مهم‌ترین علل دردهای کولیکی است، اما می‌تواند علل جدی تری هم داشته باشند.
مثلا چه عللی؟
دردهای گوارشی می‌توانند بی‌سابقه و ناگهانی باشند یا مزمن، طولانی و تکرارشونده. اگر کودک علایم تب، لاغرشدن در مدتی کوتاه و اسهال خونی ندارد و و دل دردش کم نمی‌شود، احتمال دارد دچار التهاب معده یا‌‌ همان گاستریت ناشی از فعالیت باکتری هلیکوباکترپیلوری و زخم‌های ناشی از آن شده باشد. نشانگان روده تحریک پذیر ناشی از اضطراب و نرفتن به دستشویی خارج از خانه به دلیل وسواس و اکراه هم، می‌توانند از علل این درد‌ها باشند. والدین باید به فرزندشان آموزش دهند که ادرار و مدفوع خود را زود تخلیه کنند، زیرا نگه داشتن ادرار و مدفوع در بزرگسالی مشکل ساز می‌شود.
آیا برای درمان دل درد کودک باید حتما به متخصص مراجعه کرد؟
اگر درد شکمی بعد از چند ساعت بهبود نیافت یا با علایم دیگر گوارشی مانند تهوع، استفراغ، یبوست و اسهال، همراه بود، باید به متخصص مراجعه کنیم تا مطمئن شویم کودک به بیماری جدی تری مثل آپاندیسیت، التهاب روده و معده و مسمومیت غذایی مبتلا نشده است. در این موارد نباید به کودک نبات داغ یا مسکن داد و فورا باید به بیمارستان مراجعه کرد.
آیا رودل باعث استفراغ هم می‌شود؟
استفراغ معمولا نشانه مسمومیت غذایی است، اما پرخوری هم می‌تواند باعث استفراغ شود و بعد از یک بار استفراغ، معده خالی و راحت می‌شود، اما تکرار استفراغ مشکلی است که متخصص باید بررسی کند.
مصرف سیب و خیار با پوست باعث رودل می‌شود؟
نبودن روش‌های دقیق تشخیصی مانند اندوسکوپی در گذشته، باعث می‌شد طبیبان برخی بیماری‌های گوارشی مثل سوءهاضمه، زخم معده و روده تحریک پذیر را در یک گروه قرار دهند. بنابراین به بیمار رژیم‌های غذایی سختی می‌دادند که باعث یبوست و فقر ویتامینی و ضعف عمومی او می‌شد. اما میوه و سبزی برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفیدند و پزشکان فقط برای برخی بیماران مثلا مبتلایان به ریفلاکس، پرهیز از خوردن مرکبات و میوه‌های اسیدی را توصیه می‌کنند.
نوع و حجم غذا هم در ایجاد رودل مؤثر است؟
بله، کودکی که روده تحریک پذیر دارد، نباید انواع غذا‌ها را در یک وعده بخورد. والدین باید به فرزندشان یاد دهند، تنوع غذا در سفره برای احترام به ذائقه‌های مختلف است و لازم نیست همه از تمام خوراکی‌ها بخورند. والدین خودشان هم باید این الگوی تغذیه‌ای را رعایت کنند. مصرف انواع غذا‌ها در یک وعده باعث کشش خون به معده می‌شود و در نتیجه فرد احساس خمودگی، خستگی و کم حوصلگی می‌کند.
مگر معده با آنزیم‌های گوارشی نمی‌تواند این مواد را به راحتی هضم کند؟
تجزیه هر نوع ماده غذایی در معده و روده زمان مشخصی دارد، مثلا تجزیه چربی و پروتئین به ترتیب ۵ و ۳ ساعت زمان می‌برند. بنابراین تا ساعت‌ها احساس راحتی را از فرد می‌گیرند. درست این است که، تعداد وعده‌های غذایی افزایش و حجم آن‌ها کاهش یابد.
این درست است که می‌گویند مصرف تخمه با پوست باعث رودل می‌شود؟
بله و دلیلش هم این است که، برای طعم دادن به تخمه از موادی مثل جوهرلیمو استفاده می‌شود که معده را تحریک می‌کند. علاوه بر این، پوست تخمه در بدن هضم نمی‌شود و اگر خوردن تخمه با پوست تداوم یابد، به مرور پوست‌ها در دستگاه گوارش جمع و باعث انسداد روده می‌شود.

 

پزشکین :  رودل از علت تا درمان آن

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *