افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

رشد صدبرابری تومورها با مصرف غذاهای چرب

غذاهای پرکلسترول رشد تومورها را 100 برابر می کنند

به گزارش پزشکین به نقل از ایرنا؛ به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از روزنامه ایندیپندنت، کلسترول نوعی چربی (لیپید) در خون است. سلول های بدن به کلسترول نیاز دارند و همه این نیاز در بدن تولید می شود؛ اما بدن کلسترول را از مواد غذایی مصرفی نیز دریافت می کند.
به واقع کلسترول جزء ضروری غشای بیرونی تمام سلول های انسانی است و در کبد به عنوان یک بلوک ساختمانی ضروری برای سایر مواد مهم تولید می شود.
اما سطوح بالای کلسترول به ویژه ‘کلسترول بد’ به شکل لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL)، می تواند عوارضی داشته باشد و از جمله احتمال بروز سکته قلبی و یا مغزی را افزایش دهد.
محققان دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا در مطالعه روی موش ها موفق شدند برای اولین بار مکانیزمی را توضیح دهند که به کلسترول چرب امکان می دهد خطر ابتلا به سرطان های روده بزرگ را به اندازه قابل توجهی افزایش دهد.
این مطالعه زمینه را برای ساخت داروهای جدید برای پیشگیری از این بیماری ها هموار می سازد.
محققان در این مطالعه دریافتند که کلسترول بر رشد سلول های بنیادی در روده ها تاثیر می گذارد و به نوبه خود سرعت تشکیل تومور را بیش از ۱۰۰ برابر می سازد.
آنها متذکر شدند گرچه ارتباط میان کلسترول رژیم غذایی و سرطان روده بزرگ به خوبی مشخص شده است اما مکانیسم دخیل در این روند معلوم نبود.
براساس این گزارش، کارشناسان بهداشت با هشدار درباره تاثیر مصرف چربی های اشباع شده بر افزایش سطح کلسترول، به بیماران توصیه می کنند که از مصرف غذاهایی مانند گوشت یا پنیر چرب پرهیز کنند و چربی های غیر اشباع که در مغز خشکبار و آوکادو یافت می شود، مصرف کنند.
محققان در این مطالعه موش ها را به دو گروه تقسیم کردند و به یک گروه رژیم غذایی پر کلسترول دادند و موش های گروه دوم را از لحاظ ژنتیکی به گونه ای اصلاح کردند که بدن آنها به طور طبیعی کلسترول بیشتری تولید کند.
محققان متوجه شدند که در هر دو گروه، کلسترول اضافی عاملی قدرتمند برای تکثیر سلول های بنیادی روده (ISC) بود؛ سلول های بنیادی روده مسئول رشد روده هستند.
با افزایش سطح کلسترول، این سلول های بنیادی سریعتر تقسیم شدند که باعث شد لایه بافت روده سطح خود را افزایش دهد و روده بلندتر شود.
اما این رشد سریع به این معنی هم بود که رشد سلول های تومور به اندازه قابل توجهی افزایش یافته است.
محققان هنوز درباره قابلیت استفاده از داروهای ضد کلسترول مانند استاتین ها برای کاهش خطر ابتلا به سرطان های روده اختلاف نظر دارند. استاتین ها به طور گسترده برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به حملات قلبی یا سکته مغزی قرار دارند، تجویز می شوند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *