افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

رژیم لاغری ۵:۲

رزیم ۵:۲ بر اساس اصلی می باشد که به نام روزه متناوب(IF) معروف است بر این اساس فرد پنج روز هفته را به صورت نرمال غذا می خورد و روز بعد را روزه می گیرد.

این رژیم نه تنها موجب کاهش وزن می گردد بلکه طرفداران این رژیم بر این عقیده اند که رژیم ۵:۲ طول عمر را نیز افزایش داده، عملکرد مغز را بهبود می بخشد و از بروز بیماریهایی مانند آلزایمر جلوگیری می کند. اما در مقایسه با سایر تکنیک های کاهش وزن مدارک درباره اثرات این رژیم محدود است.

q

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰درباره این رژیم انجام شد نشان داد زنانی که از رژیم ۵:۲ پیروی می نمایند مانند زنانی که از رژیم کالری محدود استفاده می کردند به یک سان وزن از دست دادند و ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت نوع ۲ نیز در آنان کاهش یافت. تحقیق دیگری که در سال ۲۰۱۲ دراین باره انجام پذیرفت نشان داد مدل ۵:۲ خطر ابتلا به سرطان های مرتبط با چاقی مانند سرطان سینه را نیز کاهش می دهد. اگر مایل هستید از این رژیم پیروی کنید ابتدا باید با پزشک عمومی خود مشورت نمایید و بررسی کنید که آیا این رژیم برای شما مناسب است یا خیر.

توجه داشته باشید روزه برای همه افراد مفید نیست. بسیاری از رژیم های ارایه شده در اینجا برای کاهش سریع وزن می باشد و ممکن است نتوانید مدت طولانی آن را ادامه دهید یا حتی امکان دارد این رژیم ها مضر باشد. زیرا این رژیم ها باعث نوسان در وزن فرد می گردد. با پیروی از برنامه دوازده هفته ای کاهش وزن که در اینجا به آن اشاره شده است راه سالم کاهش وزن خود را بیابید.

نکات مثبت
پیروی از این رژِیم به مدت دو روز در هفته راحت تر از هفت روز در هفته است بعلاوه فرد این شیوه تغذیه را بهتر ادامه می دهد و با موفقیت وزن خود را کم می نماید. رژیم غذایی محدود، به مدت دو روز در هفته منجر به کاهش بیشتر چربی های بدن، کاهش مقاومت در برابر انسولین و موجب کاهش سایر بیماری های مزمن می گردد.

نکات منفی
روزهایی که فرد می تواند غذا بخورد به این معنا نیست که باید پرخوری کند. هرچند نیازی نیست درمورد دریافت کالری خیلی سخت گیری شود اما باید غذایی سالم را انتخاب نمود و فرد حتما باید دارای فعالیت بدنی باشد. در این رژیم پرهیز از مصرف غذا منجربه سر گیجه، تحریک پذیری و موجب سر درد می شود و تمرکز فرد از بین می رود این امر هم روی شغل او تاثیر می گذارد و هم روی کارهای روزانه او.سایر اثرات جانبی گزارش شده این رژیم نیز شامل اختلال خواب در شب و خواب آلودگی به هنگام روز، بوی بد دهان و کم آبی است.

نظر BDA
رژیم ۵:۲ راهی ساده در جهت کاهش کالری دریافتی است. گونه های متعددی از این رژیم وجود دارد که برخی از آن ها از بقیه مضر تر است. بسیاری از مطالعات انجام شده درباره روزه متناوب مطالعاتی هستند که مدت کوتاهی این رژیم را مورد بررسی قرار داده اند و افراد مورد تحقیق در آن مطالعات اغلب محدود هستند یا مطالعات بر روی نمونه های حیوانی انجام پذیرفته است.

اگر قصد پیروی از این رژِیم را دارید برنامه ای را انتخاب نمایید که توسط مرکز تغذیه مانند((رژیم دو روزه)) طراحی شده است، برنامه ای که ثابت شده و براساس مصرف غذا به صورت سالم و متعادل می باشد. توجه داشته باشید برای حفظ سلامت خود باید از نرسیدن مواد مغذی به بدن، ازکم آبی بدن، و پر خوری در روزهایی که رژیم نیستید بپرهیزید. اگر حامله هستید یا دچار اختلال تغذیه یا مبتلا به دیابت هستید هر گز وعده غذایی خود را ترک نکنید و یا به تاخیر نیندازید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *