افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

راه کارهایی مفید برای کاهش استرس

۱۰ عادت روزانه مفید برای کاهش استرس

به گزارش پزشکین به نقل از کتاب کاله؛ استرس در زندگی روزمره، به خصوص زندگی شهری امروزی، به سرعت شکل می‌گیرد، انباشته و سرریز می‌شود. اثرات منفی آن بر روی جسم و روان انسان به حدی است که می‌تواند فرآیند زندگی و کار را مختل کند و ضرر فراوانی به افراد، شرکت‌ها و جامعه برساند. نباید با رویکردی بسته به این مقوله نگاه کرد و بهتر است با کنجکاوی بهترین راهکارها را برای تخلیه استرس یافت. مواردی که در زیر می‌خوانید در این زمره‌اند.

۱. درباره‌اش حرف بزنید. احساسات و نگرانی‌های خود را با شریک زندگی، عضوی از خانواده، دوست، همکار، یا مشاور شخصی خود در میان بگذارید. وقتی احساس استرس دارید، حرف زدن درباره آن می‌تواند فشار شما را تخلیه کند و یک چشم‌انداز جدید پیش روی شما قرار دهد. ریختن مشکلات در خودتان، فقط وضع را بدتر کرده و معمولا شما را از دیدن راه‌حل‌ها محروم می‌کند.

۲. یک کار ذوقی در پیش بگیرید. مهم نیست کاری به سادگی کاشتن گل و گیاه و مراقب از آنها باشد، یا به سختی نجاری؛ یک کار ذوقی در خانه باشد یا یک فعالیت بیرونی مثل ماهیگیری و دوچرخه‌سواری؛ مهم این است که برای خود وقت شخصی بگذارید، فقط و فقط برای خودتان. از همین امروز شروع کنید.

۳. یوگا انجام دهید. ورزش‌های کششی می‌توانند برای برطرف کردن گرفتگی‌های فیزیکی مفید باشند و عقل سالم هم که در… بدن سالم است. جدای از این، حرکات منظم یوگا که هزاران سال پیش اختراع شده‌اند، همراه با تمرین نفس می‌توانند ذهن شما را هم در وضعیت آرامتری قرار دهند. بهتر است با متخصص ورزشی یا پزشک خود مشورت کنید و بعد نوعی ورزش مناسب خود را شروع نمایید.

۴. نفس‌های آرام و عمیق بکشید. تمرین تنفس قطعا به فرونشاندن استرس کمک می‌کند. از طریق بینی نفس را به داخل بکشید و از دهان به بیرون دهید. مکثی کنید و دوباره تکرار. بعد از ۱۵ تا ۲۰ بار تنفس آرام، وضع ذهنی بهتری خواهید داشت. این تمرین را به یک بار در روز محدود نکنید.

۵. “نه” گفتن را بیاموزید. ما در جامعه زندگی می‌کنیم، با انسان‌های دیگر سروکار داریم که بسیاری از آنها زیاده‌خواه یا زیاده‌طلب هستند. در این جو، مهم است که شما هم بهترین عملکرد خود را داشته باشید ولی این می‌تواند به فداکاری یا پذیرفتن وظایف بیش از حد بینجامد و زندگی اجتماعی شما را مخدوش کند، طوری که نتوانید به خانواده یا علایق خود بپردازید. همه اینها به استرس می‌انجامد که اصلا خوب نیست. بنابراین “نه” گفتن را تمرین کنید. با کسی تعارف نداشته باشید.

۶. تلفن همراه را خاموش کنید. این نیاز که “همیشه باید به دوستان و اخبار و …” وصل باشید، گاهی شب و روزتان را از شما می‌گیرد؟ اگر بله، باید استفاده از تلفن هوشمند و تبلت را محدود کنید. اوقاتی از روز کلا آن را کنار بگذارید و “مال خودتان” باشید تا ذهن و روان‌تان تازه شود. مشخصا این به تخلیه استرس کمک می‌کند. یادتان باشد، حتی بورس‌بازها هم ساعتِ کاری دارند.

۷. درست تغذیه کنید. یک رژیم غذایی سالم واقعا به کاهش استرس کمک می‌کند. روزانه حداقل دو وعده میوه میل کنید. برای مثال، یک موز پر از ویتامین B6 است که باعث ترشح سروتونین می‌شود که نزد مردم به عنوان «عامل جاری‌کننده احساس خوب» شناخته می‌شود. اتفاقات خوب و بد فقط در بیرون رخ نمی‌دهند، بسیاری از آنها درون بدن در جریان هستند.

۸. گردن و شانه‌های خود را آرام کنید. این تمرین ساده را چند بار در روز انجام دهید. سرتان را به سمت چپ متمایل کنید و گردن‌تان را به آرامی ۳۶۰ درجه بچرخانید؛ بعد از ۳ تا ۵ بار، این کار را در جهت عکس انجام دهید. روزی ۳ تا ۴ بار این تمرین را انجام دهید و مطمئن باشید که بخشی از آرامش بدن، در راحتی گردن و مغز نهفته است.

۹. به قدم زدن بروید. سازمان‌های سلامت در کشورهای مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که هفته‌ای ۱۵۰ دقیقه فعالیت بانشاط وضع ذهنی انسان را بهبود می‌دهد. یعنی فقط ۲۰ دقیقه در روز! پس با پزشک خود مشورت کنید و فعالیتی را بیابید که برایتان لذت‌بخش است. سپس از یک دوست یا عضو خانواده بخواهید که همراهی‌تان کنند.

۱۰. آرامش را تصویر کنید. حداقل روزی ۵ دقیقه به یک تصویر ذهنی آرام فکر کنید. منظره یا چشم‌اندازی که شما را از همهمه زندگی شهری دور می‌کند؛ جایی در میان درختان، یا یک ساحل یا بالای تپه‌ای مشرف به دریا. روی آنچه در آن مکان خیالی می‌بینید تمرکز کنید، صداها را بشنوید و احساسات را زندگی کنید تا استرستان کاهش یابد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *