افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

راه پیشگیری از ریزش مو بعد شیمی درمانی

811282_BOCBVRz4

بیمارانی که شیمی درمانی انجام می دهند یکی از عوارض آن ریزش مو می باشد دانستنی هایی در مورد راه پیشگیری از ریزش مو بعد شیمی درمانی را بیان می کنیم

چه برای بیمار و چه برای اطرافیانش اما ناامیدی و ناراحتی چاره نیست و می توان با استفاده از برخی روش های درمانی و استفاده از وسایل جانبی این دوران را با امیدواری بیشتر گذراند.
در بیشتر افراد ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از شروع شیمی درمانی، ریزش موها شروع می شود زیرا فولیکول های مو آسیب می بینند و پوست سر به شدت حساس می شود. بیشتر اوقات از دست دادن موهای سر از نظر عاطفی بسیار آسیب زننده است، مخصوصا در خانم ها. اما چگونه می توان با از دست دادن موها که هم از نظر روحی و هم از نظر فیزیکی به ما آسیب می زنند، کنار آمد؟
چگونگی کنار آمدن، مدیریت و حل این مشکل کاملا به تصمیم شخصی شما ربط دارد.

● کوتاه کردن مو و اعلان جنگ

بعضی ها در دوران ریزش، موهایشان را می زنند. خیلی از خانم ها ترجیح می دهند به جای اینکه استرس ناشی از ریختن موهایشان را تحمل کنند خودشان موهایشان را کوتاه کنند و بعد از این کار در میان جمع خانواده می روند تا عکس العمل آنها را در برابر شجاعت خود ببینند. آنها از این کار انرژی می گیرند و احساس می کنند آنها هستند که با سرطان مقابله می کنند و آن را عقب می زنند، نه اینکه سرطان آنها را به عقب براند.

● رنگ کردن به شرط و شروط
به علت چندرنگ شدن موها، بیشتر افراد ترجیح می دهند آنها را رنگ کنند ولی قبل از انجام هر عمل شیمیایی ای روی موها، باید با متخصص تومورشناسی و پوست مشورت کرد.

● چطور ریزش مو را در دوران شیمی درمانی کاهش دهیم؟

ریزش موها به صورت تکه ای یا کچلی کامل، از آثار جانبی شیمی درمانی است و به نوع، اندازه و میزان شیمی درمانی بستگی دارد. گرچه فقط موهای سر نمی ریزد و موهای تمام بدن از دست می روند ولی فقط ریزش موهای سر است که در افراد سرطانی، مخصوصا خانم ها، باعث استرس و ترس می شود، اما خوشبختانه راه های درمانی متفاوتی وجود دارد که می توان ریزش موها را با آنها به حداقل رساند، ولی باید قبل از هر چیز بدانید که هیچ کدام از آنها صددرصد موثر نیستند. البته صددرصدی نبودن این درمان ها نباید مانع تلاش شما برای حفظ موهایتان شود.

● ماینوکسیدیل و تاخیر در ریزش مو

تحقیقی در سال ۱۹۹۶ نشان داد ماینوکسیدیل گرچه نمی تواند از ریزش موهای خانم هایی که تحت شیمی درمانی برای درمان سرطان پستان هستند جلوگیری کند، ولی ریزش موها را به تاخیر می اندازد و بازگشت موها را سریع تر می کند. استفاده از ماینوکسیدیل روی پوست سر، رشد مجدد موها را افزایش می دهد. این دارو ارزان است و تاثیر آن روی رشد موها ثابت شده است ولی استفاده آن به پوست سر آسیب می رساند و باعث خارش آن می شود. اگر بیماری قلبی دارید، حتما قبل از استفاده از آن با پزشک متخصص قلب مشورت کنید چرا که این دارو ممکن است باعث افزایش تپش قلب یا کاهش فشارخون شود.

● کاهش درجه حرارت پوست سر با کلاه ژله ای

با توجه به نوع و دوز شیمی درمانی ای که دریافت می کنید، پوشیدن کلاه ژله ای یخ زده یا گذاشتن کیسه یخ روی سر در طول شیمی درمانی به کاهش ریزش موها کمک می کند. علت آن را می توان این گونه توضیح داد: «سرد کردن و خنک کردن پوست سر هنگام دریافت وریدی شیمی درمانی، باعث تنگ شدن مویرگ های سر و پایین آمدن فشارخون در سر می شود و خون کمتری به فولیکول های مو می رسد. با این روند می توان میزان داروی شیمی درمانی که از طریق خون به فولیکول های مو می رسند، کاهش داد تا کمتر آسیب ببینند و ریزش مو کاهش یابد.» البته باید بدانید گذاشتن کلاه ژله ای یا کیسه یخ روی سر کار آسانی نیست و تحمل و صبر زیادی می طلبد. البته اگر خواستید این روش را امتحان کنید، حتما با پزشک معالجتان مشورت کنید زیرا می تواند در برخی افراد خطرآفرین باشد و ریسک متاستاز را بالا ببرد.

● چگونه از موهای تازه رشد کرده بعد از شیمی درمانی مراقبت کنیم؟

اگر در طول شیمی درمانی موهای خود را از دست داده اید نگران نباشید زیرا این امکان وجود دارد که ۲ تا ۳ هفته بعد از اتمام دوره شیمی درمانی، موهایتان دوباره رشد کنند. البته جنس و حجم موهایی که تازه می رویند با موهای قبل متفاوت است. معمولا با توجه به نوع شیمی درمانی، در طول ۶ ماه تا ۱ سال بعد از اتمام دوره شیمی درمانی، موهای سر دوباره می رویند. اگر موهایتان پس از این مدت رشد نکردند، این موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید زیرا علت آن می تواند کمبود زینک (روی)، آهن یا مشکلات غده تیرویید و استرس باشد. در این صورت مشکل با تجویز قرص های آهن و زینک یا برطرف کردن مشکلات تیرویید یا داروهای آنتی اکسیدان قابل حل است. موهای تازه روییده هم از نظر رنگ و هم از نظر جنس با موهای قبلی متفاوت هستند؛ آنها معمولا خاکستری، نازک و شکننده اند. حتی ممکن است وزوزی تر از موهایی باشند که قبلا داشته اید. کوتاه کردن قسمت های وزوزی و شکننده مو می تواند به بهتر شدن وضعیت موها کمک کند.

 

 

پزشکین : راه پیشگیری از ریزش مو بعد شیمی درمانی

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *