افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

راه های داشتن موی سالم

آیا داشتن موی ناسالم نشان از عدم سلامتی است؟

آیا مو می تواند شاخص تشخیص سلامتی شاید! علائم خاصی وجود دارند که علاوه بر مو به سلامتی کل بدن مربوط هستند. اما در سایر موارد تنها کافی است از موی خود بیشتر مراقبت کنید. از راهکارهای زیر برای تشخیص چگونگی تفکیک این دو مورد استفاده کنید.

شوره سفید هیچ خطری برای سلامتی ندارد

شوره مسری نیست. بنابراین چطور ایجاد می شود؟ پزشکان مطمئن نیستند اما نظریه هایی در این مورد وجود دارد از جمله آن که ممکن است به علت رشد نوع خاصی قارچ ایجاد شده باشد. از جمله سایر عواملی که می توانند دخیل باشند می توان به پوست چرب، استرس، چاقی، سرما، خشکی هوا و اگزما یا پسوریازیس اشاره کرد. گرچه داشتن شوره سر خجالت آور و خارشی که ایجاد می کند ناراحت کننده است، هیچ ضرری برای سلامت شما ندارد.

راهکارهایی برای درمان شوره سر

ساده ترین راه استفاده روزانه از شامپوهای ضد شوره است. شامپو را مدت ۵ دقیقه روی موهای خود باقی بگذارید، سپس به خوبی آبکشی کنید. شاید مجبور شوید شامپوهای ضد شوره متعددی را انتخاب کنید تا شامپویی را بیابید که برایتان کارساز است. اگر شامپویی که استفاده می کرده اید تأثیر خود را از دست داد، شامپوی دیگری را امتحان کنید. اگر باز هم نتیجه ای نگرفتید، به پزشک مراجعه کنید.

شوره زرد

در صورتی که شوره های سرتان زرد و چرب است، ممکن استدرماتیت سبورئیک داشته باشید. درماتیت سبورئیک عارضه ای پوستی است که در نقاطی مانند پوست سر و صورت،که غده های چربی زیادی وجود دارد، ایجاد می شود. گرچه این عارضه به هورمون و چربی و حتی برخی مشکلات عصبی مربوط است، اما درمانی مشابه درمان شوره عادی دارد: شامپوی ضد شوره! در موارد حاد ممکن است فرد به مصرف استروئید یا ضدقارچ نیاز داشته باشد.

ریزش موی طبیعی بیش از آن چیزی است که فکر می کنید

کارشناسان برآورد کرده اند که در حالت طبیعی ممکن است روزانه ۱۰۰ تار مو و یا حتی بیشتر از سر ریزش کند. اما ریزش این تعداد مو نه نگران کننده است و نه حاکی از آن است که در حال تاس شدن هستید. در واقع حدود ۹۰% از ۱۰۰.۰۰۰ فولیکول مو دائماً در حال تولید موی جدید هستند و ۱۰% باقی مانده در مرحله استراحت (تلوژن) به سر می برند و پس از دو تا سه ماه می ریزند. سپس توسط موهای جدید جایگزین می شوند و این چرخه همچنان ادامه می یابد.

چه چیزی موجب تحریک تلوژن می شود؟

وارد آمدن یک شوک به سیستم بدن، مثل عمل جراحی، زایمان، استفاده از برخی داروها، رژیم های غذایی، استرس شدید و مشکلات تیروئیدی می توانند موجب شوند موی شما به مرحله استراحت یا تلوژن وارد شود. حدود دو ماه بعد، شاهد ریزش موی شدید خواهید بود. به طوری که خواهید گفت: موی سرم دسته دسته پایین می آید! در بیشتر موارد، رویش موهای جدید بلافاصله آغاز می شود.

cc

حمله به فولیکول های مو

در آلوپسی آره آتا (alopecia areata) سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به فولیکول های مو حمله ور می شود و بنابراین موجب ریزش یکباره مو می گردد. در بیشتر افراد مبتلا یک یا دو نقطه تاسی ایجاد می شود، اما در برخی موارد کل موهای بدن ریزش پیدا می کند. آلوپسی آره آتا نه مسری است و نه خطرناک، اما به لحاظ روحی و روانی کنار آمدن با ان دشوار است. موهای ریخته خود بخود مجدداً رشد می کنند و درمان های متعدد می تواند به رشد مجدد آنها تسریع ببخشد. متأسفانه در برخی افراد آلوپسی آره آتا مکرراً بروز پیدا می کند.

بیش از ۹۰% از موارد تاسی در آقایان عوامل ژنتیکی دارد

گرچه تاسی ارثی است، اما در واقع وراثت بیشتر به خانواده مادر مربوط است تا خانواده پدر. بنابر این با نگاه به موی پدربزرگ مادری خود می توانید در مورد آینده موی خودتان قضاوت کنید. تاسی آقایان معمولاً با کم پشت شدن موها در ناحیه پیشانی، سپس فرق سر آغاز می شود. به طوری که وسط سر خالی می شود و موهای اطراف باقی می ماند. داروهایی برای توقف ریزش مو وجود دارند از جمله روگین (ماینوکسیدیل) و پروپشیا(فیناستراید).

تاسی در زنان

تاسی در زنان به شکل کم پشت شدن کل موهای سر بروز پیدا می کند اما در ناحیه فرق سر رایج تر است. زنان به ندرت تاس می شوند و معمولاً فرآیند تاسی در آنها به آرامی اتفاق می افتد. برخلاف آن چه معمولاً تصور می شود، بلندتر بودن مو به معنای وارد آوردن کشش بیشتر به ریشه مو نیست. بنابراین بلند بودن مو موجب ریزش آن نمی شود. شامپو زدن هم باعث ریزش مو نمی شود، بلکه فقط باعث می شود موهایی که در شرف ریختن بوده اند بریزند. ماینوکسیدیلبه رشد و جلوگیری از ریزش مو کمک می کند.

از قرار گرفتن زیر تابش شدید خورشید بپرهیزید

تابش زیاد خورشید بر روی سر می تواند باعث شکنندگی مو شود. اگر کلاً موهای کم پشتی دارید، قرار گرفتن زیر نور خورشید باعث می شود پوست سرتان بسوزد. محصولاتی وجود دارند که حاوی ضد آفتاب هستند و می توانند تا حدی از سوختن پوست و موی سر جلوگیری کنند. اما استفاده از این محصولات برای هر بار خارج شدن و آن هم بر روی کل موهای سر کار دشواری است. به همین خاطر استفاده از کلاه به خصوص در مورد کسانی که موهای کم پشتی دارند بسیار ضروری است.

موهای زیبای شما به تغذیه نیاز دارد

آیا امکان دارد رژیم غذایی به موهای سالم شما آسیب وارد کند؟ بله. موی شما برای سالم ماندن به پروتئین، امگا۳، اسیدهای چرب، ویتامین A و زینک نیاز دارد. رژیم های کم کالری معمولاً فاقد مقدار کافی مواد مغذی هستند بنابراین می توانند مانع رشد مو شوند. در صورتی که کمبود مواد مغذی شدید باشد، حتی امکان دارد فرد دچار ریزش موی شدید شود.

رژیمی برای سلامتی قلب و مو

درخشش موهای خود را با مصرف کافی ماهی سالمون و گردو که حاوی مقادیر زیاد اسیدهای چرب امگا۳ هستند و همچنین اسفناج و هویج که حاوی ویتامین A می باشند حفظ کنید. اینها همه مانند رژیم غذایی کم چرب، غلات سبوس دار و سبزیجات به حفظ سلامت پوست و موی سر شما کمک می کنند. بنابراین همان چیزهایی که برای سلامت موی شما مفید است، در حفظ سلامت قلبتان نیز سهیم اند.

سفیدی زودرس موها ژنتیکی است

سفیدشدن مو همیشیه به سن مربوط نیست. اگر کمتر از چهل سال سن دارید و موهایتان سفید شده، ممکن است به عوامل ژنتیکی مربوط باشد. گرچه ممکن است سفیدی مو از کم خونی، مشکلات تیروئیدی، کمبود ویتامین B12 و ویتیلیگو ناشی شده باشد، اما به طور کلی سفیدی مو حاکی از عدم سلامتی نیست.

کشیدن مو باعث ریزش می شود

کشیدن زیاد موها، مثل دم اسبی، بافتن و غیره می تواند موجب وارد آمدن آسیب به فولیکول های مو و ریزش آن شود. اکستنشن هم به علت وزن اضافه ای که ایجاد می کند همین تأثیر را دارد. تغییر در نحوه آرایش مو معمولاً می تواند باعث جلوگیری از ریزش بیشتر مو شود. به خاطر داشته باشید که کشیدن و بستن موها به یک حالت در دراز مدت می تواند موجب ریزش دائمی مو شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *