افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

راه جدید شیوه درمان طبیعی دیابت نوع ۲

  • به گفته محققین فوق، مکانیسم عمل گیاه شوید در کاهش قند خون، اثر بر جذب گلوکز است، به این صورت که ترکیبات آنتی­‌اکسیدان آن، جذب گلوکز را در روده کاهش می‌­دهند.همچنین ترکیبات زیست فعال گیاه شوید می‌­توانند در ترمیم سلول­‌های بتای آسیب‌دیده و ترشح انسولین مؤثر باشند.

 

بیماری دیابت، سیر فزاینده‌­ای در جهان داشته و پیش­‌بینی می­شود تا سال ۲۰۳۰ تعداد مبتلایان به این بیماری در دنیا به ۴۳۹ میلیون نفر برسد. این بیماری به‌عنوان یکی از عاملین خطر بیماری قلبی نیز مطرح است.

۹۰ درصد بیماران دیابتی، مبتلابه نوع دو آن هستند که روند آهسته‌­تری داشته و با مشکل مقاومت به انسولین شروع می­‌شود. مشخص‌شده است که رژیم غذایی نقشی اساسی در تشدید یا پیشگیری از این بیماری دارد. همچنین با توجه به عوارض جانبی مصرف داروهای شیمیایی، استفاده از طب مکمل و گیاهان سنتی می‌تواند روشی مؤثر در کاهش عوارض این بیماری باشد.

محققین دانشکده پرستاری و مامایی زابل و بیمارستان امام خمینی (ره) این شهر پژوهشی را انجام داده‌اند که در آن، تأثیر قرص‌های طبیعی گیاه دارویی شوید بر میزان قند خون ناشتا در بیماران مبتلابه دیابت نوع دو مورد بررسی قرار گرفته است.

در این مطالعه که از نوع کارآزمایی بالینی بوده، ۶۰ بیمار با محدوده سنی ۱۸ تا ۶۵ سال مشارکت داشته‌اند.

برای انجام پژوهش، ابتدا از همه بیماران آزمایش قند خون ناشتا گرفته شد. سپس شرکت­‌کنندگان به‌صورت تصادفی به دو گروه ۳۰ نفری آزمون و شاهد تقسیم شدند و همگی در یک دوره­ ۶ هفته­‌ای تحت آزمایش قرار گرفتند. در این مدت افراد گروه آزمون پس از هر وعده غذایی یک قرص ۵۰۰ میلی­‌گرمی شوید و افراد گروه شاهد از صرفاً از دارونما استفاده می‌کردند. در پایان دوره نیز، قند خون ناشتای بیماران مجدداً اندازه‌­گیری شد و داده‌های حاصله مورد تجزیه‌وتحلیل آماری قرار گرفت.

یافته­‌های حاصل از پژوهش نشان داد که مصرف قرص شوید به‌طور قابل‌توجهی باعث کاهش میزان قند خون ناشتا در بیماران مبتلابه دیابت می‌گردد.

همچنین بر اساس نتایج حاصله که در فصل‌نامه علمی پژوهشی پرستاری دیابت زابل منتشر شده، بعد از پایان دوره ۶ هفته‌­ای، سطح کلی قند خون در گروهی که قرص شوید مصرف کرده بودند، کاهش چشمگیری داشته و به‌مراتب کمتر از گروه دیگر شده بود.

به گفته محققین فوق، مکانیسم عمل گیاه شوید در کاهش قند خون، اثر بر جذب گلوکز است، به این صورت که ترکیبات آنتی­‌اکسیدان آن، جذب گلوکز را در روده کاهش می‌­دهند.همچنین ترکیبات زیست فعال گیاه شوید می‌­توانند در ترمیم سلول­‌های بتای آسیب‌دیده و ترشح انسولین مؤثر باشند.

مجریان این پژوهش اشاره نموده‌اند با توجه به این‌که مصرف داروهای شیمیایی پرهزینه و دارای عوارض است، مطالعه و به‌کارگیری گیاهان دارویی می‌تواند نقش مؤثرتری را در کاهش مشکلات درمانی دیابت ایفا نماید.

گفتنی است گیاه شوید علاوه بر خواص فوق، دارای اثراتی چون نیرو دهنده، مقوی معده، ضد نفخ و ضد تشنج بوده و در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد.

بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *