افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

راهکار تشخیص زودهنگام سرطان پستان

  • معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی (‌مرکز تحقیقات سرطان پستان) گفت: سرطان پستان(Breast Cancer) 4 مرحله دارد که اگر با خودآزمایی در مرحله اول تشخیص داده شود، درمان فرد بسیار بهتر انجام می‌شود.

 

 

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی با بیان اینکه ارائه آموزش‌های مربوط به تشخیص زودرس سرطان پستان در سه سطح انجام می‌شود، گفت: در حال حاضر در سطح کشور برای ارائه این آموزش‌ها برنامه‌ریزی منسجمی وجود ندارد.

 دکتر شهپر حقیقت با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد موارد مربوط به سرطان پستان قابل پیشگیری و حدود ۳۰ درصد نیز قابل درمان است، اظهار کرد: اگر بتوانیم اقداماتی انجام دهیم که افراد تشخیص زودرس را یاد بگیرند، بسیار کار ارزشمندی خواهد بود.

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده معتمد (‌مرکز تحقیقات سرطان پستان) با اشاره به روش‌های مختلف تشخیص زودرس افزود: سه روش اصلی شامل خود آگاهی فرد (معاینه از طرف خود فرد)، مراجعه به موقع به پزشک و ماموگرافی(Mammography) برای تشخیص زودرس سرطان پستان است که  این مباحث  باید به عموم جامعه آموزش داده شود.

وی ادامه داد: روش ماموگرافی، بیشتر در کشورهای توسعه‌یافته انجام می‌شود و در کشور ما که سیستم جمعیتی جوان است و نسبت به کشورهای اروپایی شیوع پایین‌تری دارد، استفاده از روش ماموگرافی مقرون به صرفه نیست. از این رو معاینه پزشک و افزایش آگاهی افراد برای کشورهایی با منابع محدود سلامت بهتر است.

حقیقت با بیان اینکه در حال حاضر در سطح کشور برای این دو روش برنامه‌ریزی منسجمی وجود ندارد، گفت: طی چند سال اخیر در قالب چند پروژه بزرگ به این مبحث توجه شده و مراکز بهداشت برای مانیتورینگ تجهیز شده‌اند و افراد آموزش‌های مربوط به تشخیص زودرس سرطان پستان را می‌توانند از این مراکز درخواست کنند؛ اما جمعیتی محدودی به این مراکز مراجعه می‌کنند و بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به مراکز عمومی، خصوصی و بیمارستان‌ها مراجعه کنند. در حالی که متاسفانه هنوز کشور به پروتکل واحدی برای غربالگری سرطان پستان نرسیده است.

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی (‌مرکز تحقیقات سرطان پستان) تاکید کرد: در این بین رسانه‌ها با انتشار مطالب علمی و به‌روز می‌توانند مهم‌ترین نقش را در افزایش آگاهی جامعه ایفا کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: خانم‌ها باید یاد بگیرند که به بافت سینه خود به عنوان یکی از اعضای بدن که می‌تواند در معرض ابتلا به سرطان باشد، توجه کنند و علائم مختلف را بشناسند.

حقیقت افزود: اگر آموزش‌های مختلف را داشته باشیم و نحوه شناسایی علائم اصلی سرطان (تغییر اندازه، فرورفتگی، تغییر سایز، برجستگی غیرمعمول و لمس توده) که معمولا بدون درد هم هستند را آموزش دهیم، احتمال درمان و طول عمر بیمار افزایش می‌یابد.

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی (‌مرکز تحقیقات سرطان پستان) گفت: سرطان پستان(Breast Cancer) 4 مرحله دارد که اگر با خودآزمایی در مرحله اول تشخیص داده شود، درمان فرد بسیار بهتر انجام می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه وزارت بهداشت و به طور کلی متولیان این امر در کشور باید برنامه‌ریزی جامعی در خصوص افزایش آگاهی مردم انجام دهند، افزود: خانم‌ها باید بعد از ازدواج سالی یک و یا دو بار به پزشک برای انجام معاینه مراجعه کنند، اما اگر کسی سابقه ابتلا در خانواده دارد، باید به صورت ویژه پیگیر وضعیت سلامت خود باشد و هر علامتی را به پزشک اطلاع دهند. حتی برای افراد بالای ۴۰ سال ماموگرافی سالانه توصیه می‌شود تا تحت کنترل باشند.

حقیقت با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌ها و رسالت‌های مجموعه ما طی ۲۰ سال فعالیت خود افزایش آگاهی عمومی بوده است، گفت: این مسئله را در قالب‌های مختلف برای بیماران اجرا کردیم و درکنار آن آموزش‌های عمومی را مورد توجه قرار دادیم.

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی (‌مرکز تحقیقات سرطان پستان) افزود: به عنوان مثال در منطقه پاکدشت با همکاری مسئولین منطقه برنامه آموزش و غربالگری را اجرا کردیم و جمعیت بسیار زیادی را پوشش دادیم که پس از انجام معاینات اولیه موارد مشکوک نیز ارجاع داده شد.

وی تصریح کرد: در کنار افزایش آگاهی عمومی که باید سطح سواد عامه جامعه ارتقاء یابد، مسئله‌ مراجعه به موقع به پزشک باید مورد توجه باشد تا زندگی بهتری برای افراد ترسیم شود.

حقیقت افزود: علاوه بر افزایش آگاهی عمومی گروه‌هایی همچون ماماها و پرستارها باید آموزش‌های دقیقی در این زمینه ببینند و برنامه‌ریزی خاص‌تری برای این افراد انجام شود.

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی (‌مرکز تحقیقات سرطان پستان) ادامه داد: سطح سه آموزش‌های مربوط به سرطان پستان نیز شامل آموزش تخصصی و فوق تخصصی می‌شود؛ زیرا زمانی که سطح سواد سلامت مردم بالا می‌رود این مسئله توقع جامعه را نیز بالا می‌برد. از این رو باید پیش‌نیازها را در حوزه‌های تخصصی و غیر تخصصی و تجهیزات و نیروی انسانی تامین کنیم.

وی با بیان اینکه این سه سطح باید همراستا با هم آموزش ببیند، اظهار کرد: البته برگزاری ‌کنگره‌های مختلف نیز برای ارائه تازه‌ترین و به‌روزترین تکنیک‌ها نیز می‌تواند تاثیر خوبی در زمینه ارائه آموزش‌های مربوط به پیشگیری داشته باشد.

حقیقت تاکید کرد: پژوهشکده معتمد نمی‌تواند به تنهایی مسئولیت یک جامعه را به عهده بگیرد و امیدواریم سایر مراکز تحقیقاتی نیز برای فعالیت در این حوزه تشویق شوند.

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی (‌مرکز تحقیقات سرطان پستان) خاطرنشان کرد: با تجمیع دانش بین مراکز تحقیقاتی و استفاده از توان دانشمندان کشور می‌توانیم آموزش‌های سه گانه (آموزش‌عمومی، آموزش‌ ماماها و پرستارها و آموزش تخصصی و فوق تخصصی) را توسعه دهیم.

منبع : شفا آنلاین

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *