افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

راهکاری جدید جهت درمان تومورهای هیپوفیز

  • تورمورهای هیپوفیز در حال حاضر با روش آندوسکوپیک و با همکاری متخصصان گوش، حلق و بینی و جراحان اعصاب با کیفیت بسیار بالایی در ایران درمان می شوند. 

 

 نادر اکبری دیلمقانی متخصص گوش،حلق و بینی در حاشیه ششمین کنگره بین المللی راینولوژی ایران در جمع خبرنگاران و در خصوص شیوع و عوارض تومور هیپوفیز و روش‌های نوین درمانی این عارضه توضیح داد: تومورهای هیپوفیز یکی از شایع ترین تومورهای قاعده جمجمه هستند و بیش از ۶۰ درصد تومورهای این ناحیه را شامل می شوند.

وی افزود: تومورهای هیپوفیز خوش خیم هستند و به دو نوع اصلی دارای عملکرد و بدون عملکرد دسته بندی می‌شوند؛ تومورهایی که دچار عملکرد هستند و هورمون ترشح می‌کنند، زمانی نمایان می‌شوند که فرد دچار عارضه شده و به دلیل بروز عوارض به پزشک مراجعه می کند. 

اکبری ادامه داد: تومورهای دسته اول باعث بزرگ شدن اندام‌ها می شوند یا پرولاکتین ترشح می کنند و باعث از بین رفتن قوای جنسی و ترشح شیر از سینه حتی در مردان می‌شوند و یا بیماری خطرناک کوشینگ را ایجاد می‌کنند. 

وی در خصوص تومورهای دسته دوم نیز گفت: این تومورها عملکرد ندارند و فقط بزرگ می شوند و فشار روی مغز ایجاد می کنند؛ در این موارد فرد با کاهش بینایی دوطرفه یا نابینایی و یا سردرد مراجعه می کند. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تورمورهای هیپوفیز در حال حاضر با روش آندوسکوپیک و با همکاری متخصصان گوش، حلق و بینی و جراحان اعصاب با کیفیت بسیار بالایی در ایران درمان می شوند. 

اکبری افزود: پس از انجام جراحی هیپوفیز در بسیاری از موارد بیمار دچار نشت مایع مغزی نخاعی می شود و یا پرده های مغز از حفره هایی که در کف جمجمه ایجاد می شود برای اینکه به داخل جمجمه دسترسی پیدا کنیم، دچار بیرون زدگی می شوند. 

وی اظهار کرد: ترمیم این بیرون زدگی بسیار مشکل است؛ تکنیک های مختلفی تاکنون در این زمینه گزارش شده است اما تکنیک جدیدی که متخصصان ایرانی برای این منظور ابداع کرده اند، بسیار کارآمد و آسان است و هیچ عارضه‌ای نیز به دنبال ندارد.

اکبری ادامه داد: در روش های معمول کنونی در جراحی ترمیمی پرده مغز، لازم است دو جراح بیش از یک ساعت روی مغز کار کنند که این مساله با عوارضی همراه خواهد بود اما در این روش در کمتر از ۱۰ دقیقه این عمل انجام می شود. 

متخصص گوش، حلق و بینی و فلوشیپ راینولوژی اظهار کرد: در روش ابداعی متخصصان ایرانی برای شکل دادن به پرده های مغز بدون اینکه به پرده مغز آسیبی وارد شود، پرده مغز را به شکل دلخواه می سازیم و به داخل استخوان جمجمه می بریم و سپس روی آن را با استفاده از چربی ترمیم می کنیم. 

وی در خصوص عوارض احتمالی روش ابداعی متخصصان ایرانی توضیح داد: این روش عارضه ای ندارد و با دلایل علمی و پزشکی این موضوع ثابت شده است. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: این تکنیک در کنگره سال گذشته جراحی هیپوفیز و قاعده جمجمه که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، در جمع بیش از ۲۵۰ نفر از متخصصان جراحی اعصاب به بحث و تبادل نظر گذاشته و عوارض و نکات مثبت و منفی آن بررسی شد. 

اکبری اظهار کرد: پس از کامل شدن مرحله مقاله شدن این روش و ارائه آن به مجامع بین المللی، این روش به نام ایران ثبت و نتایج خوبی برای کشور به همراه خواهد داشت.

 منبع : بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *