افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

راهکاری برای درمان ریشه دندان بدون درد

راهکاری برای درمان ریشه دندان بدون درد

  • زمانی که پوسیدگی ایجاد می‌شود، هر مرحله‌ای علامت خاص خود را دارد. هنگامی که پوسیدگی در مراحل اولیه است، بیمار یک درد تیز و گذرا هنگام خوردن آب سرد و شیرینی احساس می‌کند. زمانی که پوسیدگی پیشرفت می‌کند و پالپ دندان درگیر می‌شود یا به اصطلاح دندان به عصب می‌رسد.

 

درمان ریشه یا اندودانتیکس یکی از رشته‌های تخصصی علم دندانپزشکی است و از مهم‌ترین وظایف این رشته از بین بردن درد دندان بیمار و حفظ دندان‌ در داخل دهان بیمار است. دندان از سه بخش مختلف تشکیل شده است. خارجی‌ترین بخش آن مینا یا انامل نام دارد که سفید رنگ و شفاف است. این لایه سخت‌ترین بافت بدن که ۹۸ درصد آن معدنی است. لایه بعدی دنتین یا عاج دندان است که حدودا دارای ۷۰ درصد مواد معدنی است، ضخامت بیشتر و رنگ زردی دارد.

بخش مرکزی دندان شامل پالپ یا مغز دندان است که حاوی بافت نرم مثل عروق و اعصاب است و ‌وظیفه آن خون‌رسانی و عصب‌دهی به بافت دندان است.

علائم پوسیدگی دندان!

زمانی که پوسیدگی ایجاد می‌شود، هر مرحله‌ای علامت خاص خود را دارد. هنگامی که پوسیدگی در مراحل اولیه است، بیمار یک درد تیز و گذرا هنگام خوردن آب سرد و شیرینی احساس می‌کند. زمانی که پوسیدگی پیشرفت می‌کند و پالپ دندان درگیر می‌شود یا به اصطلاح دندان به عصب می‌رسد، درد به‌صورت خود به خود و شبانه بیمار را آزار می‌دهد یا درد آزاردهنده‌ای هنگام نوشیدن آب سرد یا مایعات داغ مثل چای ایجاد می‌شود که بیمار ممکن است جهت تسکین درد مجبور به استفاده از داروهای مسکن شود.

برای درمان باید چه کرد؟

 اگر پوسیدگی در مراحل اولیه باشد با یک ترمیم ساده از پیشرفت پوسیدگی جلوگیری می‌شود ولی اگر پوسیدگی در مراحل خیلی پیشرفته باشد، درمان ریشه باید انجام و درنهایت تاج دندان پر شود. مرحله اول درمان ریشه، تشخیص صحیح و ارائه طرح درمان به بیمار است؛ گاهی اوقات بیمار قادر به تشخیص اینکه دقیقا کدام دندان عامل درد است، نیست که وظیفه دندانپزشک در ابتدا مشخص کردن دندان عامل به وسیله تست‌های تشخیصی و سپس درمان ریشه است.

پس از مشخص شدن دندان موردنظر، اولین مرحله درمان ریشه که تزریق بی‌حسی است، آغاز می‌شود، یکی از استرس‌زاترین مراحل درمان‌های دندانپزشکی تزریق بی‌حسی است. باتوجه به پیشرفت‌های زیادی که در زمینه داروهای جدید بی‌حسی همچنین سرسوزن‌های جدید صورت گرفته است، می‌توان این اطمینان را به بیماران داد که درمان کاملا بدون دردی را تجربه خواهند کرد. اکثر اضطراب بیماران به‌دلیل وجود خاطره تلخ گذشته از درمان‌های دندانپزشکی مخصوصا درمان ریشه است. وجود اضطراب بیش از حد با پایین آوردن آستانه تحمل بیمار، انجام درمان‌های دندانپزشکی را دشوار می‌کند که در این‌گونه موارد از تکنیک‌های مختلف کاهش استرس مانند روش‌های روانی یا دارویی استفاده می‌شود. پس از ایجاد اطمینان از یک درمان بدون درد ادامه مراحل درمان ریشه انجام می‌شود.

منبع : الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *