افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

راهکاری برای استفاده مجدد از غذای مانده داخل یخچال

  • لازم نیست وقت‌تان را هدر بدهید و چیز تازه‌ای درست کنید. اضافه شام دیشب را می‌توان برای میان‌وعده سالم فردا مورد استفاده قرار داد. شما می‌توانید بقایای سبزیجات به‌جا مانده از شام را با دو یا سه تخم‌مرغ دیرپز برای یک اسنک سریع با کربوهیدرات کم یا برای ناهار آماده کنید.

 

دیگر با اضافه غذا و دور ریختن آن خداحافظی کنید؛ چرا که با این روش‌ها می‌توانید از طعم هر لقمه‌ی باقیمانده لذت ببرید.

بعد از آنکه یک هفته به سوپر مارکت محل سر نزدید، احتمالا محتویات یخچالتان چیزی شبیه این خواهد بود: یک کلمِ نصفه، یک گوجه که قبلا بریده‌اید و بقیه‌اش را در یخچال گذاشته‌اید، کمی سبزیجات، یک تکه توفو، یک ظرف سس و نصف قوطی لوبیا. اگر دهانتان با دیدن این صحنه آب نیافتاد،‌ کسی شما را سرزنش نمی‌کند. ما برای کاهش دشواری‌های پخت و پز‌های آخر شب‌تان، مجموعه‌ای از روش‌ها را جمع‌آوری کرده‌ایم که بتوانید از باقیمانده غذایتان دوباره استفاده کنید و با  محتویات یخچال‌تان یک شام لذیذ بپزید.

۱.شام‌تان را به یک میان‌وعده با کربوهیدرات کم تبدیل کنید

لازم نیست وقت‌تان را هدر بدهید و چیز تازه‌ای درست کنید. اضافه شام دیشب را می‌توان برای میان‌وعده سالم فردا مورد استفاده قرار داد. شما می‌توانید بقایای سبزیجات به‌جا مانده از شام را با دو یا سه تخم‌مرغ دیرپز برای یک اسنک سریع با کربوهیدرات کم یا برای ناهار آماده کنید.

۲.جوانه گیاهان را هم به صبحانه متنوع و مفصل‌تان بیافزایید

پاک‌سازی هفتگی یخچال و گنجه آشپزخانه از محصولات مختلف یکی از بهترین راه‌ها برای استفاده بهتر از آنهاست. شما می‌توانید در روز آخر هفته، هر نوع باقیمانده جوانه گیاهان و میوه‌ها را مخلوط کرده و آنها را در قالب‌های یخی بریزید. بعد پنج تا شش قالب از آنها را بیرون آورده و با شیر بادام شیرین‌نشده و پودر پروتئین مخلوط کنید تا صبحانه سریعی داشته باشید.

۳.املت صبحانه را از بقایای شام دیشب درست کنید

به تخم‌مرغ‌ها به چشم ترکیبی با پروتئین بالا متشکل از تکه‌های گوجه، بریده‌های استیک، برگ‌های اسفناج و یا تکه‌های پنیر پارمزان در یخچال بیاندیشید. شما می‌توانید بقایای سبزیجات‌تان را همراه با تخم‌مرغ در ماهی‌تابه مخلوط کرده و صبحانه، ناهار یا شام سریعی درست کنید.

۴.تاس کباب درست کنید

چه چیزی بهتر از استفاده از باقیمانده‌ی غذا و درست کردن یک غذای جدید؟ خب، یکی از این گزینه‌ها می‌تواند تاس کباب باشد. شما می‌توانید بقایای ماهی، مرغ و یا بوقلمون را با جوانه ‌سبزیجات،‌ ماست یونانی بدون چربی، چند قاشق غذاخوری آرد نارگیل و ادویه‌های مورد علاقه‌تان در یک ظرف شیشه‌ای با هم مخلوط نموده و برای درست کردن یک تاس کباب فوری که کربوهیدرات کمی داشته و میزان چربی آن کمتر از غذاهایی با پنیر و گوشت است، در دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت و به مدت ۲۰ دقیقه در فر قرار دهید.

۵.خوراک مارینای سرشار از پروتئین درست کنید

برای آنکه غذایتان چربی کمتری داشته باشد، از بقایای ماهی یا مرغ استفاده کنید. شما می‌توانید برای درست کردن سسی که چربی اشباع‌شده کمتری دارد بقایای سینه ریزریزشده را با یک قوطی گوجه بدون نمک اضافی، سبزیجات و یک قاشق روغن زیتون ممتاز مخلوط کنید. اگر رژیم غذایی گیاهی دارید از بقایای عدس در قالب مواد اصلی به‌جای گوشت گاو استفاده کنید.

۶.نمک را با جوانه سبزیجات جایگزین کنید

با استفاده از بقایای کرفس، هویج، پیاز و گوجه‌فرنگی به عنوان یک طعم‌دهنده اضافی، می‌توانید میزان مصرف سدیم‌ را کاهش دهید. این‌ها برخی از قوی‌ترین ترکیبات هستند که باعث از بین رفتن نیاز به نمک اضافی در غذا می‌شوند. سیر هم از دیگر گزینه‌هایی است که عطر و طعم غذا را بهتر می‌کند.

۷.مخلوط کنید یا آب بگیرید

در حالی‌که هفته به پایان می‌رسد، سعی کنید از بقایای هویجِ مانده در یخچال و گوجه‌فرنگی نرم‌شده استفاده کرده و آبشان را بگیرید. اگر نمی‌توانید مستقیما آبشان را بگیرید یا دستگاه آبمیوه‌گیری ندارید، می‌توانید آنها را با هم مخلوط کرده و در قالب‌های یخی در فریزر بگذارید. دفعه بعدی که خواستید اسموتی، سوپ و یا خوراک چیلی درست کنید که حاوی مواد مغذی باشد، می‌توانید از چند قالب آن استفاده کنید.

۸.دوباره از پاستایتان استفاده کنید

شاید بقایای پاستا در صورت گرم کردن مجدد، طعم و مزه اولیه‌اش را ندهد. به‌جای خوردن و سق زدن پاستای لاستیک‌مانند باقیمانده یا پنه گرم‌شده در مایکروویو یا نودل‌های خشک، می‌توانید از آنها در قالب مواد اصلی یک غذای کاملا جدید استفاده کنید. بقایای پاستا را می‌توان برای درست کردن یک خوراک سرخ‌کردنی استفاده کرد. کافی‌ست جوانه سبزیجات، ادویه‌ها و سس سویا را به آن بیافزایید و مخلوط کنید. بعد مقداری پاستا را همرا با گوشت بدون چربی یا لوبیا در ماهی‌تابه بریزید تا گوشتتان به اندازه کافی و متعادل کربوهیدرات، ‌چربی‌های سالم و پروتئین داشته باشد.

۹.نان کروتون مخصوص خودتان را درست کنید

به‌جای آنکه بگذارید بقایای قرص نان‌تان کپک بزند، تکه‌های باقیمانده بیات آن را برشته کرده و با کمک رنده و یا خردکن به تکه‌های کوچک تبدیل کنید.

۱۰.سوپ درست کنید

وقتی صحبت از هر نوع گوشت کبابی یا گوشت استخوان‌دار به میان می‌آید، یکی از بهترین کارهایی که می‌توان با آن انجام داد درست کردن سوپ است. برای این کار می‌توانید کمی سبزیجات سالم و ادویه را به آن بیافزایید تا گوشت سالم و مقوی‌ای داشته باشید.

۱۱.مقداری پستو را پوره کنید

پستو ارتباط مستقیمی با ریحان و دانه کاج ندارد؛ هر گیاه یا سبزی‌ای را می‌توان به پستو اضافه کرد؛ مثل کلم، گشنیز (که با تخم آفتابگردان مزه‌ای فوق‌العاده دارد)، جعفری (در کنار همتایش گردو). یکی از بهترین دستورات غذایی، استفاده از ساقه سیر فصلی است، البته می‌توانید به‌جای آن از سیر معمولی هم به شکل راحت‌تری در پاستا، سوپ و چاشنی‌ها استفاده کنید.

۱۲.حموص درست کنید

اگر دیدید نخودفرنگی یا چغندر اضافه‌تان دم دست است، می‌توانید آنها را به نان حموص تبدیل کنید. نان حموص با ترکیب چغندر طلایی حتی شکاک‌ترین گیاهخواران را هم وسوسه خواهد کرد.

۱۳.از خوردن میوه یخ‌زده لذت ببرید

اگر می‌دانید که قرار نیست آن ظرف پر از توت‌ را پیش از آنکه خراب شود تمام کنید، بهتر است آنها را در ظرف کوچکی ریخته و در فریزر بگذارید تا هر زمان از روز بتوانید با آنها اسنک درست کنید. می‌توانید آنها را بلافاصله بعد از آنکه از یخچال درآوردید میل نموده و یا با مقداری آجیل بخورید.  

۱۴.یک تخم‌مرغ رویش بزنید

سبزیجات برشته، ‌غلات و سالاد‌های حبوباتی را می‌توان به صبحانه‌ای خوشمزه تبدیل کرد، آن هم تنها با زدن یک تخم‌مرغ تازه روی آن. به خاطر داشته باشید که هر چیزی با کوینولا، فارو و عدس گزینه‌ای بسیار عالی خواهد شد. اگر سبزیجات برشته داشتید،‌ پیشنهاد ما این است که آن را در ماهی‌تابه آهنی همراه با کمی روغن، کره و یا روغن حیوانی گرم کرده و بعد رویش یک تخم‌مرغ بزنید.

۱۵.یک پروتئین پخته درست کنید

پرملاط کردن اقلام و بقایای چیزهایی که دارید یکی از روش‌های درست کردن مجدد آنهاست. مثلا اگر یک پُرس سس گریل‌شده یا بقایای مرغ دارید، می‌توانید چیزهای بیشتری به آن بیافزایید. برای این کار بقایای سس را به گوجه‌فرنگی ارگانیکِ کنسروی قطعه‌قطعه، لوبیاهای سفید، ‌پیاز و فلفل بیافزایید تا یک غذای کامل داشته باشید. هم‌چنین می‌توانید با ریش‌ریش کردن مرغ و ریختن آن در سوپ و یا خمیر تاکو هم غذای جدیدی درست کنید.

۱۶.از فریزرتان استفاده کنید

از ابزارهای آشپزخانه بیشتر استفاده کنید؛ چرا که می‌تواند امتیاز فوق‌العاده‌ای برای ذخیره بقایای غذا باشد. شاید برایتان تکراری باشد اما گاهی آشکارترین چیزها هم نیاز به تکرار مختصر دارند. اگر به این نتیجه رسیدید که نمی‌خواهید بقایای سوپ،‌ یا پاستایتان را بخورید، بهتر است آنها را در فریزر قرار دهید.

۱۷.خوراک بوریتوی مخصوص خودتان را درست کنید

شاید کمی آسان به نظر برسد اما پیچیدن بقایای پروتئین، جوانه سبزیجات و سس در یک نان تورتیلا می‌تواند طعم و مزه خاصی به باقیمانده گوشت بدهد. یکی از مزایای آن این است که به راحتی می‌توان آن را حمل کرد و برای درست کردن اسنک‌های فوری هم بسیار عالی است.

۱۸.بوقلمون را به یک سوپ یا سالاد ویژه تبدیل کنید

بقایای بوقلمون را بردارید و در یک سالاد سالم و خوشمزه دوباره مخلوط کنید. همچنین می‌توانید از آن به عنوان ترکیب اصلی در نودل یا سوپ تورتیلای بوقلمون استفاده کنید.

منبع: الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *