افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

راهکارهای درمان خانگی بیماری پوستی سلولیت

راهکارهای درمان خانگی بیماری پوستی سلولیت 

2395_orig

متخصصان پوست و مو به بررسی بیماری پوستی سلولیت پرداخته اند و با توجه به طب سنتی راهکارهای درمان خانگی بیماری پوستی سلولیت بیان کرده اند در ادامه مطلب به آشنایی شما با این راهکارها می پردازیم .

سلولیت نوعی بیماری پوستی است که منجر به بروز برجستگی‌های کوچک و چین و شکنج‌هایی در زیر پوست می‌شود. این برآمدگی‌ها به خاطر سلول‌های چربی بنیادی ایجاد می‌شوند که به طور گسترده رشد کرده و باعث کشیدگی بافت طبیعی پوست می‌شود که نقش نگهداری آن را تا لایه‌های زیرین بر عهده دارد.
در واقع سلولیت همان چربی عادی است، اما نوعی چربی که بر شکل ظاهری پوست تأثیر می‌گذارد. لایه‌های بافت کلاژن رشته-رشته باعث پیوند پوست با لایه‌های زیرپوستی و نیز جدا کردن بخش‌هایی از هم می‌شود که حاوی سلول‌های چربی هستند. وقتی اندازه سلول‌های چربی زیاد شود، این بخش‌ها برآمده می‌شود و ظاهری موج‌دار به پوست می‌دهد.
سلولیت بیشتر در زنان رخ می‌دهد تا مردان. به این خاطر که زنان الگوی عمودی از کلاژن در لایه‌های زیرین پوستی دارند که سلول‌های چربی را نگه می‌دارد، و وقتی سلول‌های چربی بزرگ می‌شوند، آنها هم از فضای خود بیرون زده و در قالب سلولیت خود را نشان می‌دهند.
در مردان، الگوی کلاژن کمی تنگ‌تر و فشرده‌تر است و تقریبا حالت اریب دارد و از طرفی پوست مردان هم ضخیم‌تر است، بنابراین میزان بیرون زدن سلول‌های چربی در آنها کمتر خواهد بود. عامل دیگر بروز سلولیت، میزان بالای استروژن است، چرا که این هورمون، تأثیر مستقیمی در حفظ ظرفیت سلول‌های چربی از طریق افزایش آلفا-آدرنوریسپتورها دارد؛ این‌ها درگاه‌های شیمیایی هستند که به سلول‌های چربی شما دستور می‌دهند به محتوای خود بچسبند. رژیم غذایی بد، جریان نامناسب خون و جریان لنفی ضعیف همه و همه می‌تواند به شکل‌گیری سلولیت بیانجامد.
درمان سلولیت 
اقدامات زیادی برای درمان سلولیت وجود دارد. رژیم‌های مراقبت از پوست را رعایت کنید تا نیازهای پوستتان را بشناسید. پوست به صورت طبیعی تمایل دارد با مایعات متورم شود و چربی ذخیره کند.
مواد مغذی: اگرچه سلولیت نوعی بیماری پوستی است، ارتباط تنگاتنگی با ذخیره چربی اضافی دارد. اگر به طور شاخصی دچار اضافه وزن هستید، باید سعی کنید رژیم غذایی‌تان را تغییر دهید. آنزیم خوراکی به نام بروملین می‌تواند از طریق از بین بردن تجمع فیبرین در دیواره رگ‌های خونی باعث بهبود و ارتقاء جریان خون در پوست و بافت‌های چربی شود. درمان سلولیت نیازمند دو راهکار است: اول آب شدن سلول‌های چربی توسط خودشان و دوم بازتولید کلاژن و مقاوم شدن پوست در خارج از سلول‌های چربی متورم.
تمیز کردن پوست: هنگام تمیز کردن پوست، سعی کنید از یک پارچه مرطوب یا لیف برای ماساژ ناحیه ای که دچار سلولیت شده استفاده کنید. نخست، با حرکات دایره‌ای ماساژ را آغاز کرده و بعد سعی کنید حرکتتان بیشتر به سمت بالا باشد. این کار باعث افزایش جریان خون شده و به دفع سموم و مواد زائد از بافت‌ها و فضاهای روزنه‌ای در اطراف کلاژن و سلول‌های چربی می‌انجامد.
سایر روش‌های درمانی
استفاده از برس خشک: سعی کنید دو بار در روز پوستتان را برس خشک بزنید – و ترجیحا این کار را قبل از خوابیدن انجام دهید. برس زدن پوست مزیت‌های زیادی برای درمان سلولیت به همراه دارد. اول از همه اینکه برای پوست نوعی ورزش محسوب می‌شود، و به مقاوم شدن میان‌پوست‌های بنیادی و الگوهای کلاژن در لایه‌های زیرپوستی می‌انجامد. به علاوه با افزایش جریان خون در ناحیه‌ی مورد نظر، باعث تحریک و ترمیم بافت‌ها می‌شود. از طرفی به دفع سموم و مواد زائد متابولیسمی از مایعات موجود در فضای اطراف بافت‌ها کمک می‌کند.
هورمون‌ها: سلولیت در بیشتر مواقع با بکار بردن روش درمان جایگزینی هورمونی (HRT) و مصرف قرص‌های ضدبارداری مرتبط است. میزان بالای استروژن ناشی از این داروها می‌تواند منجر به افزایش قابلیت بافت‌های چربی برای ذخیره ی چربی و در نتیجه بیرون زدن و برآمده شدن آنها و سلولیت شود. اگر از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنید، سعی کنید از پزشکتان بخواهید که دوزی با استروژن پایین یا شکل غیرهورمونی آن مانند IUD را برایتان تجویز کند. اگر در پروسه HRT هستید، بهتر است از دوزهای پایین‌تر استفاده کرده، یا از کرم‌های حاوی پروژسترون استفاده کنید.
ورزش: ورزش و تحرک منظم برای بهبود سلولیت بسیار مفید و مؤثر است. این کار نه تنها با سوزاندن اسیدهای چربی که منجر به سلولیت می‌شود به بهبود وضعیت ظاهری آن کمک می‌کند بلکه جریان خون را هم تشدید کرده و مواد زائد سرشار از سموم را از پوست می‌زداید.
ماساژ: ماساژ، خصوصا ماساژی که باعث افزایش جریان لنفی شود، یکی از بهترین راه‌های کاهش شکل ظاهری سلولیت است. ماساژ به از بین رفتن مواد زائد و سموم از فضاهای روزنه‌ای اطراف بافت‌های چربی کمک کرده و به پوست ظاهر نرمتری خواهد داد. متخصصان زیادی این کار را انجام می‌دهند اما از آنجا که ممکن است این کار برایتان هزینه‌بر باشد، می‌توانید از روش‌های خانگی هم استفاده کنید.

مکمل‌های مناسب برای کاهش سلولیت
یونجه: یونجه یک گیاه طبیعی ادرارآور است که باعث متعادل شدن میزان مایعات روزنه‌ای بدن شده و به کاهش تورم کمک می‌کند. از طرفی یک نوع پروژسترون گیاهی محسوب می‌شود که می‌تواند میزان استروژن اضافی را که ممکن است باعث تشدید سلولیت شود به سطح متعادلی برساند.
سرکه سیب: این سرکه حاوی مجموعه‌ای از آنزیم‌ها و اسیدها به منظور متعادل ساختن pH بدن است. از طرفی منبع غنی پتاسیم محسوب شده که برای متعادل ساختن مایعات بدن بسیار مؤثر است.
روغن نارگیل: این روغن حاوی زنجیره‌ی متوسط تری‌گلیسیرید است که به راحتی جذب شده و توسط بدن برای تأمین سوخت آن استفاده می‌شود. این روغن قابلیت تحریک غده تیروئید را دارد که باعث افزایش دمای بدن و متابولیسم شده و از طرفی می‌تواند چربی اضافی را بسوزاند.
چای سبز: ماده‌ای با خاصیت تحریک کنندگی خفیف و حاوی کافئین است و همچنین آنتی اکسیدان قدرتمندی محسوب می‌شود که در همانندسازی مناسب و ترمیم سلول‌های پوستی تأثیر زیادی دارد.
درمان‌های خارجی برای سلولیت
آلوئه‌ورا حاوی آلاتوین است، که به ترمیم پوست کمک می‌کند. به لحاظ پزشکی باید گفت که به جریان خون مویرگی کمک کرده و به التیام بافت‌های پوستی سرعت می‌بخشد.
گیاه دم اسب، گیاه کهن-دار، گیاه کتانجک و چای سبز هم خواص خارجی زیادی داشته و می‌توان آن را به شکل لوسیون یا کرم‌هایی برای ماساژ در نواحی مشکل‌دار پوستی استفاده کرد.
بسیاری از متخصصان استفاده از پودر قهوه را برای مالیدن روی نواحی از پوست که دچار سلولیت شده پیشنهاد می‌دهند. این پودرها در قالب نوعی ماده لایه بردار عمل می‌کنند، چرا که کافئین جذب پوست شده و باعث تحریک بتا آدرنوریسپتورها در سلول‌های چربی می‌شود تا محتوای آنها را بیرون بریزد.
نمک دریایی مرده و کتانجک یا جلبک قهوه‌ای حاوی مواد معدنی قدرتمندی هستند که به ترمیم پوست کمک می‌کنند. درست مانند یدهای معدنی که به روند متابولیسم سلول‌های بنیادی چربی بسیار کمک می‌کنند.
فقط به خاطر داشته باشید که کاهش سلولیت یک فرآیند دو مرحله‌ای است. سلولیت به خاطر بزرگ شدن زیاد از حد سلول‌های چربی رخ می‌دهد که از ساختار کلاژن در لایه‌های زیرین پوست بیرون می‌زنند. نخستین قدم، کاهش چربی بدن بوده و بسیاری از گیاهان و مواد مغذی با مصرف داخلی و خارجی می‌توانند به تسریع این روند کمک کنند. مرحله دوم، افزایش مقاومت پوست و شبکه‌های کلاژن زیر بافت‌های زیرپوستی است و پوست و کلاژن به منظور بازسازی درست خودشان نیازمند ویتامین، مواد معدنی و اسیدهای چرب هستند. مایعات اضافی هم می‌توانند باعث تشدید این مشکل شوند، بنابراین مصرف درست مایعات و جریان درست خون هم در این میان اهمیت فراوانی دارد.

پزشکین : راهکارهای درمان خانگی بیماری پوستی سلولیت 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *