افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

راهکارهای درمانی رفع مشکل اختلالات خلقی فصلی

image_13950724501616

  • اختلال خلقی فصلی SAD)) می تواند تا ۲۰ درصد از جمعیت، به ویژه در مناطقی که نور خورشید کمتری نسبت به دیگران دریافت می کنند را تحت تاثیر قرار دهد و بی حالی، بی اشتهایی و خلق و خویی غمگین از نشانه های آن هستند.

 

اختلالات خلقی فصلی به چه نوع رفتارهایی گفته می شود ؟با ورود به فصول سردسال از چه مشکلات روحی رنج میبریم ؟آثاررفتاری ناشی از اختلالات خلقی چگونه بر زندگی ما تاثیرخواهند گذاشت ؟چه راه حل هایی می توانند این اختلالات را برطرف کنن راهکارهای درمانی مختلف  مانند پیاده روی زیر نور خورشید،ورزش منظم،انتخاب لامپ قرمز،رژیم غذایی متعادل،حفظ روابط خوب و روشن‌تر کردن فضای زندگی  و بسیاری موارد دیگر به شما در این زمینه کمک خواهند کرد .

اختلال خلقی فصلی SAD)) می تواند تا ۲۰ درصد از جمعیت، به ویژه در مناطقی که نور خورشید کمتری نسبت به دیگران دریافت می کنند را تحت تاثیر قرار دهد و بی حالی، بی اشتهایی و خلق و خویی غمگین از نشانه های آن هستند.

زمستان در پیش است. با فرا رسیدن فصل سرما و کوتاه‌تر شدن روزها آثار اختلال خلقی فصلی (SAD) بار دیگر پدیدار می شوند. نور متغیری کلیدی در تنظیم سیستم های بدن انسان از بیدار شدن صبحگاهی تا تحت تاثیر قرار دادن پیام رسان های شیمیایی در مغز که شرایط خلق و خو، اشتها، و انرژی را کنترل می کنند، محسوب می شود.

SAD می تواند تا ۲۰ درصد از جمعیت، به ویژه در مناطقی که نور خورشید کمتری نسبت به دیگران دریافت می کنند را تحت تاثیر قرار دهد و بی حالی، بی اشتهایی و خلق و خویی غمگین از نشانه های آن هستند. اما تنها کوتاه‌تر و تاریک‌تر شدن روزها به معنای آن نیست که سلامت جسمی و روانی شما باید رنج بکشد. در ادامه برخی روش ها که می توانند از آثار جانبی بالقوه SAD پیشگیری کنند را ارائه می کنیم.

پیاده روی زیر نور خورشید

از آنجایی که نور تاثیری قوی در کمک به عملکرد بهینه بدن دارد، بهترین گزینه برای مقابله با SAD بهره گیری از خورشید به نفع خود است. در شرایطی که ممکن است نسبت به فصل های گرم سال کمتر خورشید را مشاهده کنید، اما تا آنجا که می توانید باید در فصول سرد نور آن را جذب کنید. هنگامی که خورشید در آسمان می درخشد می توانید به پیاده روی بروید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید و ورزش کردن می توانند برای آثار ضد افسردگی خوب باشند.

ورزش منظم

ورزش کردن از اهمیت ویژه ای برای مقابله با SAD برخوردار است، به ویژه این که با خواب خوب شبانه پیوند بخورد و در نتیجه، شما می توانید یک ریتم شبانه روزی سالم را ایجاد کنید. پایبندی به یک برنامه خواب پایدار برای بهزیستی کلی و خلق و خو، به ویژه طی ماه های سرد سال بسیار مهم است.

انتخاب لامپ قرمز

طی ماه های سرد سال باید اختلالات خواب را به حداقل برسانید. برای افرادی که در به خواب رفتن یا به خواب رفتن مجدد – به عنوان مثال، پس از اجابت مزاج یا رسیدگی به نوزاد خود – با مشکل مواجه هستند، بهترین راه حل می تواند استفاده از لامپ قرمز یا نارنجی رنگ هنگام شب باشد. چراغ هایی با نور درخشان می توانند به سرعت ترشح هورمون ملاتونین را سرکوب کرده و ترشح هورمون سروتونین را موجب شوند که موجب بیدار شدن افراد می شود و به خواب رفتن مجدد را دشوار می سازد.

تابستانی طولانی‌تر

دلیلی وجود ندارد با فرا رسیدن ماه های سرد سال و کوتاه‌تر شدن روزها فعالیت هایی که در تابستان از آنها لذت می بردید را فراموش کنید. شما می توانید با ادامه روالی که در ماه های گرم سال داشته اید به پیشگیری از کسالت روانی یا عاطفی کمک کنید. به عنوان مثال، اگر در فصل تابستان والیبال یا فوتبال ساحلی بازی می کردید، اکنون می توانید در سالن های سرپوشیده همچنان به فعالیت خود ادامه دهید.

رژیم غذایی متعادل

هوای سرد و روزهای کوتاه‌تر ممکن است تمایل به خوردن غذاهای ناسالم یا چاق کننده را افزایش دهد، اما حفظ یک رژیم غذایی متعادل در ماه های سرد سال که شامل پروتئین، میوه ها، سبزیجات و غلات کامل می شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در صورتی که بیش از انداه کربوهیدارت مصرف کنید، افزایش وزن می تواند انگیزه و تمایل شما به فعالیت های ورزشی را کاهش دهد که تنها نشانه های SAD را به ویژه در بانوان وخیم‌تر می سازد. نتیجه مطالعه منتشر شده در نشریه American Journal of Clinical Nutrition نشان داده است که کربوهیدارت های پالایش شده می توانند بانوان را در معرض خطر افسردگی قرار دهند حتی اگر سابقه ابتلا به آن را نداشته باشند.

حفظ روابط خوب

اجتماعی ماندن یک داروی ضد افسردگی طبیعی است، اما زمانی کارایی دارد که اطراف شما را افرادی بانشاط فرا گرفته باشند. صرف وقت برای تهیه صبحانه و ملاقات با دوستان و بستگانی که از روحیه شادی برخوردار هستند می تواند اثر مثبتی بر خلق و خوی شما داشته باشد و آثار SAD را کاهش دهد. از طریق ارتباط با دیگران و حضور در اجتماع در حقیقت می توانید از مصرف داروهای ضد افسردگی فاصله بگیرید.

زیر نظر داشتن افکار

یکی از تکنینک های مقابله با SAD انجام دادن هر چه بیشتر کارهایی است که احساس بهتری در شما ایجاد می کنند. گزینه دیگر آگاهی از افکار است، به ویژه آنهایی که تاریک و عذاب آور هستند. اگر با خود فکر کنید زمستان قرار است دوران افتضاحی باشد، یا من از زمستان متنفر هستم، تنها شرایط را برای خود دشوارتر می کنید. اگر علاقه ای به زمستان ندارید نیازی نیست خود را به چیزی که باور ندارید، متقاعد کنید و به عنوان مثال بگویید من عاشق این فصل هستم. در مقابل، باید شرایط را درک کنید و سپس فعالیتی لذت بخش که حواس شما را از این شرایط پرت می کند مانند تماشای یک فیلم یا ملاقات با یک دوست را مد نظر قرار دهید.

روشن‌تر کردن فضای زندگی

با روشن‌تر کردن فضایی که در آن زندگی یا کار می کنید از طریق کنار زدن پرده ها و ورود نور خورشید به داخل احتمالا شاهد بهبود خلق و خوی خود خواهید بود. جریان داشتن زندگی در اطراف شما نیز می تواند گزینه خوبی باشد و به عنوان مثال، چند گلدان کوچک خانگی که به خوبی در فضای داخلی رشد می کنند را می توانید در محل زندگی یا کار خود قرار دهید.

مراجعه به پزشک

اگر احساس می کنید اختلال خلقی فصلی می تواند به مرز افسردگی کامل برسد، بهتر است قبل از آن که خیلی دیر شود از کمک یک متخصص بهره بگیرید. هیچ دلیلی برای رنج کشیدن وجود ندارد و بدون تردید پیشگیری بسیار راحت‌تر از درمان است. نور درمانی یکی از گزینه هایی است که می تواند مد نظر قرار بگیرد، اما این کار باید با مشورت یک فرد حرفه ای صورت بگیرد زیرا نور درمانی می تواند عوارض جانبی داشته و الگوهای خواب را تغییر دهد.

برنامه ریزی تعطیلات

برنامه ریزی سفر به مقصدی گرمسیری روشی منطقی برای کاهش آثار SAD است. اما این نکته را به خاطر داشته باشید که این راه حلی کوتاه مدت و موقتی است. بدون تردید، تعطیلات می تواند خلق و خوی شما را بهبود ببخشد، اما باید خود را برای احساسی که پس از بازگشت به خانه و مواجهه دوباره با آب و هوای سرد خواهید داشت، آماده کنید. بر همین اساس، برنامه ریزی برای شرایط پسامسافرت نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

 

 

منبع : دکتر سلام

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *