افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

راهکارهایی برای درمان بی خوابی در بیماران ام اس

download (1)

 

اگر بیماری ام اس دارید و دچار بی خوابی هستید در این مطلب با ما باشید با گفته های متخصصان برای بی خوابی و عدم خواب کافی در بیماران ام اس و بیان راهکارهایی برای درمان بی خوابی در بیماران ام اس .

خستگی ناشی از ام‌اس از ویژگی‌های مخرب آن محسوب شده و باعث می‌شود که حتی کوچک‌ترین تلاش و تقلاها هم برایتان دشوار باشد. در شرایطی که دلایل زیادی برای خستگی وجود دارد، کیفیت و کمیت خواب ناکافی باعث بدتر شدن خستگی می‌شود.
ام‌اس و بی‌خوابی
دلایل متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد چرا افرادی که ام‌اس دارند برای خوابیدن با مشکلاتی مواجه هستند. این دلایل عبارتند از:
بی‌خوابی اولیه: دشواری در خوابیدن در شب. دردهای وابسته به ناخوشی عصبی و یا دردهای عضلانی استخوانی مرتبط با ام‌اس و نگرانی و اضطراب ناشی از آن باعث می‌شود که به سختی بخوابید. از طرفی برخی عوارض جانبی ناشی از داروها هم می‌تواند باعث بدخوابی شما شود.
بی‌خوابی میانه: بیدار شدن در طول شب و عدم توانایی در خوابیدن مجدد. افرادی که در روز دچار خستگی مفرط می‌شوند معمولا دچار این نوع بی‌خوابی هستند، اما دلیل اصلی آن هنوز مشخص نیست. یکی از علل آن ادرار شبانه است، یعنی یکی از اشکال شایع سوء‌عملکرد مثانه. گرفتگی‌های عضلانی و درد مربوط به آن هم می‌تواند باعث بیداری فرد در نیمه‌شب شود.
بی‌خوابی انتهایی: زود بیدار شدن. علت این نوع بی‌خوابی در بیماران ام‌اِسی به خوبی شناخته نشده است، هرچند که کمبود تماس با روشنایی روز هم می‌تواند مسبب عدم خواب کافی باشد.
سعی کنید عادات خواب خود را تنظیم کنید. برخی از نکات مهم در این زمینه عبارتند از:
-تماس با روشنایی در طول روز
-پرهیز از مصرف کافئین، الکل و مصرف نیکوتین در عصر یا شب
-انجام تمرینات روزانه، حتی اگر در حد پیاده‌روی در اطراف خانه‌تان باشد
-عادت منظم برای خوابیدن مانند شل‌سازی عضلات، یادداشت کردن و یا گوش دادن به موسیقی
-پرهیز از تماشای تلویزیون یا استفاده از ابزارهای الکتریکی
این چند نکته را هم در ارتباط با ام‌اس رعایت کنید:
-چند ساعت قبل از خواب آب و مایعات نخورید. این مسئله باعث می‌شود تا نیمه‌شب مجبور شوید چند بار به دستشویی بروید.
-فضا را خنک کنید. اگر خیلی گرمتان باشد به سختی خوابتان می‌برد. در شرایطی که این مسئله برای بسیاری از افراد عادی است، آنهایی که ام‌اس دارند نسبت به این مسئله بسیار حساسند.
-می‌توانید از طب سوزنی و یا ماساژدرمانی هم استفاده کنید. همه این‌ها تأثیرات ایده‌آلی بر درد و بی‌خوابی دارند.

پزشکین : راهکارهایی برای درمان بی خوابی در بیماران ام اس

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *