افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

راهنمای خرید میکروسکوپ مناسب

 

  • میکروسکوپ ها برای استفاده در کاربرد های مختلفی ساخته می شوند . مهم است اطمینان داشته باشید که میکروسکوپی بخرید که با نیاز های خاص شما همخوانی داشته باشد . شما باید از سه اصل اطلاع داشته باشید :ابتدا ، یک میکروسکوپ نوری دارای دو منبع بزرگنمایی است

 

یکی از وسایل پرکاربرد که در آزمایشگاه ها استفاده می شود میکرسکوپ‌‌ می باشد که کاربردهای متنوعی در ازمایشگاه های علوم زیستی،گیاه شناسی،دامپزشکی و مواد دارد به همین دلیل خرید یک میکرسکوپ‌‌ مناسب و مقرون به صرفه با استفاده از راهنمای خرید این دستگاه بسیار حائز اهمیت می باشد.یکی از انواع تجهیزات آزمایشگاهی که دارای کاربرد وسیعی در انواع آزمایشگاه‌ها است، و از اختراع آن مدت طولانی می‌گذرد، میکرسکوپ‌‌ها (microscope) هستند. همانطور که از نام این دستگاه بر می‌اید میکرو به معنای کوچک و اسکوپ (scope)، واژه‌ای یونانی و به معنای دیدن است،دیدن اجسام ریزی که با چشم دیده نمی‌شوند، وظیفه تخصصی این دستگاه است.

انتخاب میکروسکوپ مناسب:

ما با این وعده شروع می‎ کنیم که خرید یک میکروسکوپ باید کاری لذت بخش باشد . با توجه به این صحبت ، زمان انتخاب یک میکروسکوپ باید موارد زیادی را در نظر داشت . فرآیند خرید یک میکروسکوپ می تواند اندکی ترسناک باشد . علاوه بر این ، طیف وسیعی از میکروسکوپ ها از نظر کیفیت در بازار وجود دارند از میکروسکوپ های ارزان پلاستیکی گرفته تا مدل های ژاپنی و آلمانی که گران قیمت ترین هستند .
بنابراین ، این مقاله به شما کمک خواهد کرد که در زمان خرید یک میکروسکوپ تصمیم آگاهانه تر و کامل تری بگیرید .
ما به شما پیشنهاد می کنیم در زمان مطالعه ی این راهنما به بخش فرهنگ لغات اصطلاحات میکروسکوپ مراجعه کنید .
قبل از این که شروع کنیم ، شما بایستی بدانید که تمامی نکات مطرح شده در این مقاله به میکروسکوپ نوری اشاره دارد ، میکروسکوپی که دارای یک منبع نوری داخلی است . انواع دیگری از میکروسکوپ ها نیز وجود دارد ، نظیر نوع الکترونی یا ماورای بنفش ، ولی آن ها به شکل بارزی قیمت بیشتری داشته و معمولا در کاربرد های علمی یا تجاری استفاده می شوند .

 

کاربردهای  مختلف میکروسکوپ  :

میکروسکوپ ها برای استفاده در کاربرد های مختلفی ساخته می شوند . مهم است اطمینان داشته باشید که میکروسکوپی بخرید که با نیاز های خاص شما همخوانی داشته باشد . شما باید از سه اصل اطلاع داشته باشید :
ابتدا ، یک میکروسکوپ نوری دارای دو منبع بزرگنمایی است . اولین منبع از طریق لنز های آبجکتیو است . منبع دوم از طریق لنز های چشمی است . با ضرب کردن توان لنز های آبجکتیو در لنز های چشمی میزان بزرگنمایی کلی یک میکروسکوپ به دست می آید .
به عنوان مثال ، لنز های چشمی استاندارد دارای توان بزرگنمایی ۱۰x هستند ، زمان استفاده از لنز های آبجکتیو ۱۰۰x ، میزان کل بزرگنمایی ۱۰۰۰x خواهد بود . مورد دوم ، که شاید مهم ترین اصل نیز باشد ، این است که گول سطح بزرگنمایی بالا را نخورید . اکثریت کاربرد هایی که شامل استفاده از میکروسکوپ های نوری می شوند نیاز به سطوح بزرگنمایی کمتر از ۶۰x دارند ! مورد سومی که باید بدانید این است که به یک میکروسکوپ استریو ( استریو میکروسکوپ ) یا ترکیبی نیاز دارید .

 

 

 

ویژگی های مهم برای خرید میکروسکوپ:

۱- بزرگنمایی میکروسکوپ : میکروسکوپ های تک چشمی به شکل موثری بزرگنمایی کلی تا ۱۰۰۰x دارند . برای بزرگنمایی بیشتر ، نیاز به یک میکروسکوپ دو چشمی است .

۲- راحتی میکروسکوپ : از نظر اکثر افراد میکروسکوپ های دو چشمی شکل هندسی بهتری داشته و استفاده از آن ها به نسبت مدل تک چشمی راحت تر است . از طرف دیگر ، از نظر افراد جوان استفاده از مدل تک چشمی ساده تر است .

۳- قیمت میکروسکوپ : با آن که قیمت ها نزدیک به هم هستند ، ولی معمولا مدل تک چشمی ارزان ترین و مدل سه چشمی گران قیمت ترین است .

۴- کاربرد میکروسکوپ : اکثر میکروسکوپ های تک چشمی دارای یک صفحه ی مکانیکی نیستند ، صفحه ای که برای کاربرد های تخصصی تر مفید است . اکثر میکروسکوپ های دو چشمی دارای یک صفحه ی مکانیکی هستند و مدل سه چشمی معمولا زمانی استفاده می شود که یک پورت ( مخرج ) سوم ( سه چشمی ) برای میکرو فوتوگرافی نیاز است.

 

توجه به کیفیت میکروسکوپ:

حال که نوع میکروسکوپ مورد نیاز خود را شناسایی کرده اید ، چندین عامل دیگر را باید در نظر داشته باشید که مهم ترین آن ها کیفیت است . کیفیت به خصوص جنس ساخت ، لنز ها و نورانی سازی را شامل می شود . ما هر کدام از آن ها را بررسی خواهیم کرد.

 

الف:کیفیت ساخت

اکثر افراد بر این باور هستند که قیمت بالاتر به معنای کیفیت بهتر است . این قضیه درست است ، ولی تا زمانی که به مواردی نظیر ماشین اشاره داشته باشید . همانند با ماشین ، بهترین میکروسکوپ نوری در جهان قیمت بسیار بالایی دارد . چندین میکروسکوپ با برند های معروف ژاپنی و آلمانی موجود هستند که در این دسته قرار می گیرند . گرچه ، همانند با ماشین های فراری ، اکثر افراد نمی توانند از عهده ی خرید آن ها بر آیند و نیاز به این سطح کیفیت ندارند .

ب:کیفیت عناصر چشمی ( نوری )

کیفیت عناصر چشمی ( نوری ) تا حد زیادی وابسته به کیفیت لنز های آبجکتیو و در درجه ی دوم ، وابسته به کیفیت لنز های چشمی است . لنز های با کیفیت آبجکتیو با کیفیت خوب ترجیحا لنز های بی رنگ هستند . یک لنز بی رنگ لنزی است که با توجه به اصلاح این حقیقت ساخته می شوند که رنگ های مختلف از بین لنز های شیشه ای ، خمیده در زوایای مختلف ، منعکس می شوند . در فرآیند ” اصلاح رنگ ” میکروسکوپ یک تصویر به شکل بارزی با کیفیت بهتر و ” هموارتر ” از نمونه ایجاد می کند.

 

 

 

 

برخی دیگر از ملاک های مهم در انتخاب میکروسکوپ:

سایر مواردی که بایستی در نظر داشت :

A ) کندانسور Abbe و دیافراگم چشمی

زمان خرید یک میکروسکوپ ترکیبی ، همواره اطمینان داشته باشید که این میکروسکوپ دارای یک دیافراگم چشمی و کندانسور با کیفیت خوب است ، ترجیحا یک کندانسور Abbe که به تنظیم بیشتر اجازه می دهد . هر دو را می توان در بخش زیر صفحه ای میکروسکوپ پیدا کرد و از آن ها به منظور تنظیم شدت روشن سازی کف استفاده می شود .

B ) صفحه مکانیکی

وجود یک صفحه ی مکانیکی هم چنین برای میکروسکوپ های ترکیبی مفید است ، به خصوص زمان مشاهده ی نمونه ها در بزرگنمایی های زیاد .

 

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *