افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

رابطه نگهداری از گربه و بروز نازایی

1435773142110394102a

  • با توجه به توضیحات مربوطه، احتمال آلودگی به انگل توکسوپلاسما از طریق مواد غذایی بسیار بیشتر از مدفوع گربه است و نیز تماس با گربه در دوران پیش از بارداری نیز مضر نیست و حتی در دوران بارداری با توجه به رعایت موارد گفته شده بی خطر است.

 

حالا واقعا گربه‌ها سلامت انسان‌ها را تهدید می‌کنند؟ باید بدانید توصیه‌هایی که در زمینه تماس با گربه در بارداری می‌شود، به دلیل بیماری توکسوپلاسموز است نه موی آن؛ انگلی به نام توکسوپلاسما که می‌تواند موجب عفونت در انسان و اختلال در جنین شود. ابتدا باید اطلاعات کافی درباره روش‌های انتقال این انگل به انسان داشته باشید. انگل توکسوپلاسما از دو راه می‌تواند انسان را آلوده کند:

خوردن یا تماس با گوشت آلوده،‌ تماس دست دارای خراشیدگی و زخم با چاقوی آشپزخانه‌ای که گوشت با آن خرد شده یا تخته خرد کردن گوشت و حتی قطرات آب گوشت خام و در عین حال خوردن کباب یا استیک کم پخته شده.

خوردن تخم‌های فعال شده انگل (تخم انگل دفع شده از مدفوع گربه‌های مبتلا که دو تا سه روز در محیط مرطوب و نسبتا گرم باقی مانده و فعال شده باشد) که واقعا نادر است.

انسان در واقع میزبان واسط انگل توکسوپلاسماست و در صورت ورود این انگل در بدن، کیست‌های بسیار ریز میکروسکوپی تشکیل می‌‌شود که بسرعت از طرف سیستم ایمنی افراد سالم مهار شده و اغلب تا پایان عمر، ‌دیگر فعال نمی‌شود. این اتفاق تنها یک‌بار در طول عمر هر فرد رخ می‌دهد و از آن پس فرد در برابر این انگل ایمن خواهد شد.

در افرادی که به دلایلی مانند ابتلا به ایدز یا شیمی‌درمانی سیستم ایمنی‌شان بسیار ضعیف است، گاه این کیست‌ها دوباره فعال می‌شوند که در این صورت با آنتی‌بیوتیک‌های مخصوص درمان خواهد شد. آنچه اغلب در جامعه ایجاد نگرانی می‌کند ابتلای زنان باردار به این انگل است که در میان مردم به نازایی ناشی از گربه شهرت یافته است. در بسیاری از کشورهای پیشرفته همه خانم‌ها پیش از بارداری یا پس از اطلاع از حاملگی مورد آزمایش سرمی توکسوپلاسموز قرار می‌گیرند.

افرادی که از نظر سرمی مثبت هستند (یعنی قبلا با انگل آلوده شده‌اند) در طول بارداری با خطری مواجه نیستند، ولی افرادی که از نظر سرمی منفی هستند (یعنی تا کنون به انگل توکسوپلاسما آلوده نشده‌اند) تحت آموزش لازم (مثلا عدم تماس مستقیم با مدفوع گربه) برای جلوگیری از ابتلا به توکسوپلاسموز قرار می‌گیرند.

با توجه به توضیحات مربوطه، احتمال آلودگی به انگل توکسوپلاسما از طریق مواد غذایی بسیار بیشتر از مدفوع گربه است و نیز تماس با گربه در دوران پیش از بارداری نیز مضر نیست و حتی در دوران بارداری با توجه به رعایت موارد گفته شده بی خطر است.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *