افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

رابطه عفونت تنفسی کودکان با بروز بیماری سلیاک

  • بیماری سلیاک یک عارضه‌ خود ایمنی است و زمانیکه فرد مبتلا به بیماری سلیاک از پروتئین گلوتن مصرف کند سیستم ایمنی به روده کوچک آسیب می‌زند.

 

متخصصان علوم پزشکی معتقدند عفونت‌های تنفسی دوران کودکی با بیماری سلیاک مرتبط است.

با افزایش تعداد مبتلایان به بیماری سلیاک متخصصان به دنبال یافتن فاکتورهای موثر در بروز آن هستند. در همین رابطه توجهات اخیر به نقش عفونت‌های تنفسی در کودکانِ در معرض خطر جلب شده است.

بیماری سلیاک یک عارضه‌ خود ایمنی است و زمانیکه فرد مبتلا به بیماری سلیاک از پروتئین گلوتن مصرف کند سیستم ایمنی به روده کوچک آسیب می‌زند.

در سراسر جهان حدود یک درصد مردم دچار بیماری سلیاک هستند و به نظر می‌آید این رقم در حال افزایش است. اگرچه اکنون به دلیل پیشرفت در آزمایش‌ها و نرخ تشخیص بیماری، تعداد بیشتری از مبتلایان شناسایی می‌شوند اما پزشکان معتقدند که این فاکتور، تنها عامل افزایش تعداد مبتلایان به سلیاک نیست. بنابراین تلاش‌ها برای درک چرایی افزایش مبتلایان به این بیماری ادامه دارد.

متخصصان علوم پزشکی در ایتالیا در این بررسی ۳۷۳ نوزاد را که حداقل یک نفر از اعضای خانواده‌اش دچار بیماری سلیاک بوده مورد مطالعه قرار دادند. در مدت زمان انجام مطالعه ۶ درصد کودکان در سن ۳ سالگی، ۱۳.۵ درصد در سن پنج سالگی و ۱۴ درصد در سن ۶ سالگی به بیماری سلیاک مبتلا شدند.

متخصصان با انجام این آزمایشات دریافتند که عفونت‌های تنفسی در طول دو سال نخست تولد، خطر ابتلا به بیماری سلیاک را دو برابر افزایش می‌دهد.

منبع : سلامت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *