افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

رابطه خورده شدن مغز با کم خوابی

رابطه خورده شدن مغز با کم خوابی

  • تحقیقات جدید دیگری که در سان‌دیگو انجام شده نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۵۰به‌دلیل اینکه تابستان‌ها به‌طور متوسط تا ۲درجه گرم‌تر می‌شود، خواب مردم جهان هم کمتر خواهد شد. کسانی که تغییرات اقلیمی باعث گرم‌تر شدن منطقه‌شان شده است، در هفته تا ۴۲دقیقه کمتر خواهند خوابید.

 

براساس تحقیقات جدید اگر به اندازه کافی نخوابید مغز شما شروع به خوردن خود می‌کند.
محققان ایتالیایی دانشگاه پلی‌تکنیم مارکه متوجه شدند که سلول‌های تمیز‌کننده مغز موش‌های آزمایشگاهی در زمانی که کمبود خواب داشتند بیشتر از همیشه فعالیت می‌کنند. سلول‌هایی که به نام استروسیت شناخته می‌شوند در زمان کمبود خواب، سلول‌هایی را که وظیفه اتصالات مغزی دارند به کلی مختل و از هم گسیخته می‌کنند.

میشل بلیس، نویسنده این تحقیق گفت: این برای نخستین‌بار است که فهمیدیم بخش‌هایی از سیناپس‌های مغز توسط استروسیت‌ها خورده می‌شوند. این هشدار به ظاهر نگران‌کننده در واقع کشف مثبتی است؛ چرا که مغز برای تمیز کردن سیناپس‌ها به عملکرد استروسیت‌ها نیاز دارد ولی محرومیت طولانی از خواب ازجمله فعالیت‌هایی است که منجر به آلزایمر می‌شود.

به‌گفته وی، در موش‌های محروم از خواب سلول‌های میکرو‌گلیا فعا‌ل‌تر هستند. دانشمندان هم‌اکنون براساس تحقیقات پیشین می‌دانند که فعالیت پایدار این سلول‌ها در مغز از علائم بیماری آلزایمر و اشکال دیگر تخریب عصبی است. پیش از این تحقیقاتی رابطه کم‌خوابی و بروز بیماری‌های قلبی را به اثبات رسانده است. همچنین مطالعه‌ای دیگر نشان داده است که با داشتن خواب کمتر از ۶ساعت در شب، خطر مرگ‌های ناگهانی و ابتلا به سندروم متابولیک (ترکیبی از دیابت، فشار خون و چاقی) افزایش می‌یابد. براساس تحقیقی که در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شده است میزان مرگ‌ومیر افرادی که به مجموعه‌ای از عوامل خطرساز سندروم متابولیک مبتلا باشند و در عین حال خواب کمتری داشته باشند، تا دوبرابر بیشتر است از افرادی که همین ویژگی‌ها را داشته ولی خواب کافی دارند. محققان به‌صورت تصادفی ۱۳۴۴نفر با متوسط سن ۴۹سال را در آزمایشگاه خواب بررسی کردند. ۳۹.۲درصد شرکت‌کنندگان دارای حداقل ۳ریسک فاکتور از سندروم متابولیک بودند. بررسی‌ها پس از ۱۶.۶سال نشان داد که ۲۲درصد از شرکت‌کنندگان در این آزمایش مرده‌اند و آنها که خواب کمتری داشتند ۲.۱برابر بیشتر بر اثر سکته قلبی جان خود را از دست داده‌اند.

کاهش ۴۲دقیقه‌ای خواب در جهان
تحقیقات جدید دیگری که در سان‌دیگو انجام شده نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۵۰به‌دلیل اینکه تابستان‌ها به‌طور متوسط تا ۲درجه گرم‌تر می‌شود، خواب مردم جهان هم کمتر خواهد شد. کسانی که تغییرات اقلیمی باعث گرم‌تر شدن منطقه‌شان شده است، در هفته تا ۴۲دقیقه کمتر خواهند خوابید. این تغییر به‌گفته محققان بر سلامت سالمندان و سلامت روانی افراد تأثیر مضاعف خواهد داشت. بدن برای خوابیدن نیاز به کاهش دما دارد؛ به‌طور طبیعی بدن با گشاد کردن عروق روی پوست، عمل خنک کردن بدن را انجام می‌دهد. اما با گرم شدن هوا این سیگنال عصبی بسیار مهم کار نمی‌کند. افراد میانسال و زنان یائسه به‌طور معمول با این اختلال مواجه هستند و نسبت به تغییرات اقلیمی آسیب‌پذیر‌تر از بقیه هستند. به‌گفته دکتر نیک از محققان دانشگاه کالیفرنیا خواب یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سلامت انسان است و کمبود بیش از حد آن می‌تواند بیماری‌های مزمن و مؤثر در سلامت روان را بیشتر کند. پیش از این در مورد تأثیرات اقلیمی و افزایش میزان افسردگی نتایج نگران‌کننده‌ای منتشر شده است.

برای داشتن خواب عمیق و راحت باید برای خوابیدن به تختخواب بروید و با خود موبایل، لپ‌تاپ، کتاب و خوراکی نبرید. تلویزیون هنگام خواب باید خاموش باشد. پیش از خواب نوشیدنی به‌خصوص نوشیدنی‌های کافئین‌دار ننوشید. محل استراحت‌تان باید بدون صدا و نور باشد. ورزش منظم روزانه‌تان را به شب هنگام منتقل نکنید. هر شب در ساعتی مقرر و منظم بخوابید. به بهانه کمبود خواب شبانه، آن را در روز بعد جبران نکنید. هر وقت بی‌خوابی به سرتان زد، محل خواب را ترک کنید و خودتان را مشغول کاری دیگر در محیطی دیگر کنید. بین غذا خوردن و خوابیدن‌تان حداقل ۲ ساعت و به‌طور معمول ۴ساعت فاصله بیندازید.

 

منبع: الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *