افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

رابطه ابتلا به این بیماری خطرناک در قد بلندها

  • قد بلند، چاقی، بارداری، قرص های ضد بارداری و سابقه خانوادگی خطر عارضه ایجاد لخته خون را بیشتر می کند. حالا چرا قد بلندها بیشتر در معرض خطر هستند یکی به علت بلندتر بودن رگ های بدن و دوم فشار بیشتری است که از طرف جاذبه زمین به آن ها وارد می شود.

 

خیلی ها آرزو دارند که قدبلند باشند اما شاید اگر از مضرات قد بلند بدانند دیگر چنین آرزویی نداشته باشند!

بسکتبالیست معروف آمریکایی کریس باش Chris Bosh ناچار شد با دنیای ورزشخداحافظی کند. این قهرمان بلند قد آمریکایی به دلیل وجود لخته خون در رگ های پا یا ترومبوز Thrombosis ناچار شد از بازی ها کناره گیری کند. ولی کریس تنها کسی نیست که این مشکل را دارد. بوش ۳۳ ساله ۲/۱۱ متری جزو ۶۵ درصد مرد بلند قدی است که دچار این بیماری هستند.

با این بیماری که بیشتر بلندقدها در معرض خطر ناشی از آن هستند و مضرات قد بلند آشنا می شویم.

تحقیقات فاش می کند:

محققان سوئدی ۲ میلیون نفر را که با هم پیوند خونی داشتند مثل بچه های یک خانواده مورد بررسی قرار دادند. مشخص شد در یک خانواده که از نظر ژنتیکی یکسان بودند، افراد قد کوتاه تر کمتر از خواهر برادرهای بلند قد خود دچار ایجاد لخته های خونی در رگ ها می شدند.

لخته های خون معمولا در رگ های عمقی بدن مثل رگ ران پا ایجاد می شوند. در مردان دو نوع و در زنان یک نوع لخته خون در صورت عدم تحرک ایجاد می شود.

یک بیماری پرخطر ولی متداول

آن چه در گزارش پزشکی قهرمان آمریکایی مشاهده شد وجود دو نوع لخته خون در رگ هایش بود که چندان هم غیرمعمول نبود. لخته های خونی که منجر به سکتهمی شود عامل سوم مرگ و میر در دنیا است. اگر این عارضه به موقع شناسایی شود می توان با درمان آن از بروز سکته جلوگیری نمود. علائمی مثل رنگ پریدگی، نفس های کوتاه، ضربان قلب تند، سرفه همراه با ترشحات خونی از جمله نشانه های این عارضه است.

ورزشکاران به دلیل نشستن زیاد در مسافرت ها برای شرکت در مسابقات ورزشی مجبور هستند ساعت ها در هواپیما یا اتوبوس بنشینند و تحرک نداشته باشند. در عین حال هنگام مسابقات مهم  فعالیت بدنی شدید دارند که باعث کم آبی بدن می شود. هر دو علت عامل بروز لخته های خون در رگ های پا می شود.

قد بلند، چاقی، بارداری، قرص های ضد بارداری و سابقه خانوادگی خطر عارضه ایجاد لخته خون را بیشتر می کند. حالا چرا قد بلندها بیشتر در معرض خطر هستند یکی به علت بلندتر بودن رگ های بدن و دوم فشار بیشتری است که از طرف جاذبه زمین به آن ها وارد می شود.

هر چند قد بلند چیزی نیست که شخص بتواند آن را تغییر دهد ولی باید با رژیم غذایی و سبک زندگی این خطر را کاهش دهند.  فعالیت بدنی ، اجتناب از عدم تحرک و نشستن زیاد و رژیم غذایی مناسب حاوی سبزیجات و میوه جات از روش هایی است که مانع از تشکیل لخته خون در رگ ها و عروق بدن می شود.

 

منبع : نت نوشت

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *