افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

رابطه آلودگی هوای تهران با برج سازی

  • پرهیزکار با تاکید بر اینکه باید طراحی و چیدمان ساختمان‌های بلندمرتبه به شکلی باشد که روی بادهای محلی اثر منفی نگذارد، گفت: تحقیقات ما نشان می‌دهد که ساختمان‌ها در آلودگی هوا تاثیر دارند

 

هوبه طبیعی هوا به وسیله وزش باد صورت می گیرد که به همین خاطر بلندمرتبه‌سازی‌ و برج سازی تأثیری به سزایی بر میزان آلودگی هوا در کلان شهر می گذارد به همین منظور در شهرهای بزرگ باید قبل از ساخت برج های مسکونی و تجاری تحقیق و مطالعات گردش های جوی در سطح شهر صورت گیرد.

داود پرهیزکار ، با اشاره به اینکه در هر محلی یک سری از بادها با عنوان بادهای محلی وجود دارد، گفت: این بادها ناشی از شرایط منطقه است. در بخش‌های کوهستانی بادهای محلی که به بادهای کوه دشت و دشت کوه مشهور است در طول شبانه روز شکل می‌گیرند.

وی با بیان اینکه سرعت بادهای محلی پایین است، اظهار کرد: از آنجا که این بادها به طور محلی شکل می‌گیرند، سرعت بالایی ندارند، بنابراین اگر ساختمان‌سازی‌ها به شکلی باشد که جلوی بادهای محلی را بگیرد؛ بدیهی است که در تهویه طبیعی شهر اثر منفی می‌گذارد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور افزود: بادهای کوه به دشت معمولا در شب هنگام و از سمت کوه به سمت دشت شکل می‌گیرند؛ اما بادهای دشت به کوه در روز شکل گرفته و از سوی دشت به سمت کوه حرکت می‌کنند. از آنجا که تهران منطقه کوهستانی است این جریانات باد در این شهر شکل می‌گیرند و اگر ساختمان‌سازی‌های تهران مانع جریان‌های محلی شوند طبیعی است که انباشت آلاینده‌ها را خواهیم داشت.

پرهیزکار با تاکید بر اینکه باید طراحی و چیدمان ساختمان‌های بلندمرتبه به شکلی باشد که روی بادهای محلی اثر منفی نگذارد، گفت: تحقیقات ما نشان می‌دهد که ساختمان‌ها در آلودگی هوا تاثیر دارند، بنابراین در کلانشهرها قبل از هر نوع ساخت و ساز بلندمرتبه نیاز داریم که مطالعات گردش‌های جوی در سطح شهر انجام شود.

وی با بیان اینکه ارتفاع جریانات باد محلی بیشتر از ۱۰ تا ۱۰۰ متر نیست، اظهار کرد: به همین خاطر وقتی قرار است بلندمرتبه‌سازی کنیم نیاز است قبل از آن مطالعات مربوط به هواشناسی شهری را انجام دهیم و بدانیم که به چه نوع و چه شیوه‌ای ساختمان‌ها را طراحی و چیدمان کنیم تا روی تهویه طبیعی اثر منفی نگذارد.

تاثیر بلندمرتبه‌سازی بر کیفیت هوای کلانشهرها و تشدید آلودگی هوا موضوعی است که به محل اختلاف نظر دستگاه‌ها و نهادهای مختلف کشور به ویژه دولت و شهرداری تبدیل شده است و در حالیکه دولت از جمله سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت راه و شهرسازی به تاثیر ساختمان‌های بلند در آلودگی هوا تاکید دارند، شهرداری تهران و شرکت کنترل کیفیت هوا این ادعا را غیرعلمی دانسته و معتقد است؛ اگرچه ساختمان‌سازی‌های بلند حواشی اطراف خود را تحت تأثیر قرار می‌دهد و الگوی باد اعم از سرعت و شدت باد را تغییر می‌دهد اما این تاثیرگذاری‌ها در محدوده اطراف ساختمان‌هاست و با قاطعیت می‌گویند بلندمرتبه‌سازی‌ها ربطی به موضوع آلودگی تهران ندارد.

 

منبع : دکتر سلام

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *