افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

دکتر مریم ایرانزاد اصل می گوید پاهای بدشکل و بدبو را چطور درمان کنیم؟

images

اکثر مردم پاها را قلب دوم انسان به حساب می آورند ؛ طب سنتی هم موافق این نظریه است و می گویدد اگر خوب از پاهای خود مراظبت و نگهداری نکنید باعث اسیب وارد شدن به بدن خود می شوید

اما اگر به بعضی از نکات و راهنمایی های ساده توضیح داده شده توسط دکترها عمل کنید می توانید سلامت پاهای خود را تضمین کنید و خیلی از مشلات را درمان نماییذ

خانم دکتر مریم ایرانزاد اصل، دستیار تخصصی طب سنتی در توضیحاتی راجب این موضوع گفته است عوارضی در فصل تابستان پاهای‌تان به آنها گرفتار خواهند شد را بررسی می نماید و راه‌های مناسب برای جلوگیری از آنها و البته درمان‌شان را با شما درمیان می‌گذارد.

خداحافظ پای بدبو

طب سنتی می‌گوید بدن در مراحل هضم، مواد مفید غذا را از مواد زائد جدا می‌کند و برای دفع مواد زائد به شیوه‌های مختلف _ازجمله تعریق_ تلاش می‌کند؛ اما بدن پس از دفع دیگر کنترلی بر این مواد ندارد و تجمع و فعالیت باکتری‌ها روی مواد زائدی که از بدن دفع شده‌اند باعث ایجاد بوی بد می‌شوند. به عبارت دیگر بوی بد بدن از مواد زائد درون بدن ناشی می‌شود و هر چه مقدار مواد زائد درون بدن بیشتر باشد، بوی بد بدن هم شدیدتر خواهد بود. به جان جوراب‌های‌تان نیفتید و مدام آنها را با مواد شوینده مختلف نشویید.

سیب سبز نوشت: البته تنها تعویض هر روزه جوراب و انتخاب کفش مناسب نیست که به کمتر شدن بوی بد پا کمک می‌کند؛ اگرچه کفش‌های تابستانی با تعریق کمتر به کاهش بوهای نامطبوع کمک می‌کند، اما تغذیه مناسب و فعالیت منظم دستگاه گوارش هم می‌تواند با پاکسازی بدن، این بوهای بد را کمتر کند. اگر می‌خواهید از شر این بوها خلاص شوید و با اطمینان کفش‌های‌تان را در مهمانی‌ها از پای‌تان خارج کنید، به توصیه‌های طب سنتی عمل کنید و در خانه غذاهای مفید را طبخ کرده و آنها را میل کنید.

با پای بدبو چه کنیم؟

• قبل از سیر شدن، دست از غذا خوردن بکشید و روی هم خوری نکنید. چند نوع غذا را یکی پس از دیگری راهی دستگاه گوارش‌تان نکنید و در هر وعده تنها به یک نوع غذا اکتفا کنید.

•اگر می‌خواهید پاهای تان بد بو نباشند و دیگر این بوهای نامطبوع آزارتان ندهد، از خوردن غذاهایی که باعث بوی بد بدن می‌شوند، ازجمله سبزیجات تند و بودار مثل ترب، ترتیزک، پیاز، سیر و ادویه‌جاتی مثل خردل تا حد امکان خودداری کنید.

• مورد و برگ گل سرخ را تمیز بشویید و پس از آنکه خوب خشک شد، پودرشان کنید. سه قاشق سوپ‌خوری از پودر را در دو لیوان آب بجوشانید تا جایی که تنها به اندازه یک لیوان از جوشانده باقی بماند. جوشانده را در یک افشانه بریزید و بعد از هر بار استحمام به قسمت‌هایی که بو می‌گیرند ازجمله پا اسپری کنید. همچنین می‌توانید در صورت تمایل مورد را با گلاب مخلوط کنید و خمیر را به شکلی که گفته شد، کف پا ضماد کنید.

• برای ریشه‌کن کردن بوی بد، جوراب‌های نخی بپوشید و شب‌ها قبل از خواب چند دقیقه پاها را داخل آب ولرم و نمک بگذارید تا هم جریان خون در پاهای‌تان تنظیم شود و هم بهتر بخوابید.

پاهای‌تان پیر شده؟

اصطکاکی که بین پوست و سطح خشن ایجاد می‌شود و البته وضعیت درونی بدن باعث پینه بستن پوست می‌شود. علت داخلی به اخلاط چهارگانه مربوط می‌شود و با افزایش اخلاط خشک (خلط صفرا به‌ویژه خلط سودا) در بدن زمینه برای به وجود آمدن پینه فراهم می‌شود؛ این مساله در فصل تابستان که مزاج خشک دارد، تشدید می‌شود. برای از بین بردن زمینه پیدایش پینه، مهم‌ترین راه‌حل این است که مواد خوراکی سودازا مصرف نکنید و خوراکی‌های سالم را جایگزین کنید، پس:

از خوردن غذاهای سودازا مثل بادنجان، عدس و قارچ پرهیز کنید.

• خوردن فست‌فود را کنار بگذارید.

• سعی کنید غذاهایی را که افزودنی‌های خوراکی و ادویه‌جات تند دارند، نخورید.

• در تهیه غذا از گوشت‌های زودهضم استفاده کنید.

• سعی کنید غذاهای رطوبت‌بخش میل کنید؛ مثل شیر تازه، کاهو، کدو و گوشت بره.

دست به درمان شوید

برای درمان موضعی و خارجی پینه می‌توانید به سادگی در خانه یک خمیر درست کنید و بر زخم پینه پا بگذارید. برای ساخت این خمیر حنا، میوه بلوط، گلنار، پوست انار و میوه سرو را به مقدار مساوی پودر کنید و مخلوط این پودرها را از یک الک نرم عبور دهید و با سرکه خمیر کنید. خمیر به دست آمده را روی پینه بگذارید، روی آن سلفون بپیچید و با یک دستمال تمیز ببندید و اجازه دهید یک شب تا صبح همان جا بماند. صبح بعد از باز کردن مرهم حتما پا را خوب بشویید و با سنگ پا یا کیسه خشن روی پینه را بسایید، سپس به آن کرم مرطوب‌کننده یا وازلین بزنید. برای نتیجه‌گیری بهتر، توصیه می‌شود بعد از انجام این کارها، پا (محل زخم) را با جوراب نخی بپوشانید.

برای پیشگیری از ایجاد پینه موارد زیر را رعایت کنید:

• جوراب‌های ضخیم و خشن نپوشید.

• حالت نشستن خود را طوری تنظیم کنید که قوزک پا به مدت طولانی و مستقیم با سطوح خشن در تماس نباشد.

• لباس‌های نخی، بلند و گشاد بپوشید.

• پوست سر زانو و آرنج کودکان را به وازلین بچه یا کرم مرطوب‌کننده آغشته کنید.

• هرگز بدون جوراب کفش نپوشید.

با میخچه کف پا چه کنیم؟

میخچه نوع شدت‌یافته پینه است و همان‌طور که از اسمش بر می‌آید در میخچه لایه سطحی پوست بسیار ضخیم‌تر می‌شود تا جایی که اگر لمسش کنید، یک برآمدگی سفت شبیه میخ احساس خواهید کرد. باتوجه به شباهت میخچه به پینه، عواملی که پینه را به وجود می‌آورند باعث تشکیل میخچه هم می‌شوند و گذشته از این، بعضی‌ها با ناهنجاری در ساختمان پای‌شان به دنیا می‌آیند یا دچار فلج اطفال می‌شوند و بعضی دیگر در اثر تصادف پای‌شان بدشکل می‌شود که این دسته افراد به دلیل شکل غیرطبیعی پای‌شان بیشتر در معرض میخچه قرار می‌گیرند.

یکی از موثرترین راه‌ها برای پیشگیری از میخچه، انتخاب کفش مناسب است؛ پس کفشی را انتخاب کنید که پا در آن کاملا راحت باشد. کفش‌های کوچک‌تر که به‌اصطلاح پا را می‌زنند، قطعا مناسب نیستند. از سوی دیگر، تا می‌توانید کفش پاشنه بلند نپوشید؛ اگر هم اصرار به پوشیدن‌شان دارید، با آنها خیلی راه نروید. همچنین کفش‌های طبی موجود در بازار نمی‌گذارند پاهای‌تان میخچه بزنند.

دست به دامان طبیعت شوید

برای درمان میخچه دو روش گیاهی موثر وجود دارد؛ راه اول این است که برگ بید را بسوزانید و خاکسترش را با سرکه مخلوط کنید. خمیری که به دست می‌آید را دو تا سه هفته روی زخم بگذارید. لازم است این خمیر را مرتب از روی زخم‌ بردارید، پا را بشویید و خمیر تازه را جایگزین کنید. در روش دوم که ساده‌تر است، می‌توانید برگ درخت انجیر را از شاخه جدا کنید. وقتی این کار را می‌کنید شیره سفیدی از محل قطع تولید می‌شود؛ آن را روی زخم میخچه بمالید. با مالیدن این پمادهای طبیعی می‌توانید بدون ویزیت دکتر میخچه‌های‌تان را درمان کنید.

جراح نشوید

در زمان‌های قدیم برای درمان میخچه راه میان‌بر جراحی را انتخاب می‌کردند. به این صورت که با منقاش زخم را می‌شکافتند، اما به هیچ وجه این روش توصیه نمی‌شود؛ چراکه خلاف گذشته، امروزه روش جراحی ساده‌ای برای درمان میخچه وجود دارد و راه‌های پیشگیری هم مشخص هستند. ضمن اینکه جراحی در منزل و با ابزاری مثل منقاش یا سوزن (حتی اگر داغ شده باشند) اصلا بهداشتی نیست و ممکن است عفونت ایجاد کند بنابراین اگر می‌خواهید زخم‌تان مداوا شود، جراحی میخچه در خانه را فراموش کنید و به پزشک مراجعه کنید.

پای‌تان ترکیده؟

برای درمان ترک پاشنه ابتدا برگ سدر، حنا، مورد و گلبرگ گل سرخ را به مقدار مساوی پودر کنید. پودر به دست آمده را از الک نرم عبور دهید و با لعاب اسفرزه مخلوط کنید. خمیر را روی کف و پاشنه پا ضماد کنید.

برای پیشگیری از ترک پا این موارد را رعایت کنید.

• تماس پوست با سطح زبر باعث به وجود آمدن پینه، میخچه و ترک پاشنه می‌شود؛ بنابراین بهترین راه برای پیشگیری، پوشیدن یک جفت جوراب نخی یا استفاده از دمپایی روفرشی است.

• پوشیدن کفش بدون جوراب باعث به وجود آمدن مشکلات پوستی می‌شود. حتی با صندل هم پوشیدن جوراب نخی لازم است.

• پا را همیشه تمیز نگه دارید. استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده استاندارد و وازلین بعد از هر بار استحمام تا حد زیادی مانع خشک شدن پاشنه و ترک خوردنش می‌شوند.

• استفاده از سنگ پا روی پوست‌های لطیف لازم نیست و تنها باعث زبری و ترک‌های ریز می‌شود.

صفرازاها را مصرف نکنید

در فصل تابستان، دستگاه گوارش ضعیف و عمل هضم سخت می‌شود؛ بنابراین طب سنتی توصیه می‌کند برای کاهش صفرا در بدن‌تان این کارها را انجام دهید:

• آبدوغ خیار، ماست و خیار و سوپ را که غذاهای ساده‌ای هستند، به عنوان ناهار میل کنید.

• فست‌فود، انواع سس و اسنک‌ها مثل چیپس و پفک را قلم بگیرید.

• در تهیه و طبخ غذا از ادویه‌جات تند استفاده نکنید.

• کمتر سرخ‌کردنی بخورید.

• نوشیدنی‌های طبیعی مثل شربت تمبر هندی، شربت ترشک، آب زرشک، شربت خاکشیر، سکنجبین، عرق کاسنی و عرق شا‌تره مناسب این فصل هستند.

• در غذای‌تان مقدار کمی آبغوره یا آب نارنج بریزید.

• ورزش‌های سنگین انجام ندهید.

• هر روز دوش بگیرید؛ در حدی که آب با بدن تماس پیدا کند. نیازی نیست از شوینده‌ها استفاده کنید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *