افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

دوقلو زایی با وجود این عوامل

دوقلو زایی با وجود این عوامل

  • تحقيقات اخير در لندن نشان مي‌دهد که به ۱۵ درصد از والدين به اشتباه گفته شده است که دوقلوهاي همسان آنها، ناهمسان خواهند بود. اما اين سردرگمي و اختلاف بابت چيست؟ بيشتر دوقلوهاي همسان، يک کيسه آمنيوتيک و يک جفت دارند اما ۲۵ تا ۳۰ درصد از آنها داراي دو جفت مجزا و دو کيسه آمنيوتيک هستند.

 

هنگامي که خبر دوقلو بودن نوزاد به خانواده ميرسد خانواده انگار شيرين ترين و بهترين خبر زندگي شان را شنيده اند.دوقلو زاييدن از خواسته هاي هر خانمي است که خداوند به بعضي خانواده ها آن را ميبخشد.بنظر شما چه عواملي در رشد دوقلوها و به دنيا آمدن آن ها تاثيرگذار است؟چگونه ميتوان اين عوامل را تحريک کرد تا دوقلو زاييد؟

امروزه تولد‌هاي چندتايي به ميزان جالبي افزايش يافته است: تعداد دوقلوهايي که به دنيا مي‌آيند طي سي سال اخير بيش از ۷۵ درصد زياد شده است. اما حقيقت پشت اين مسئله چيست؟ متخصصان مي‌گويند که تراکم اين داستان در کنار افزايش اثربخشي درمان‌هاي باروري و بالا رفتن ميزان چاقي در مادراني که سن‌شان کمي بالاتر است بيشتر جريان دارد.
البته اين‌ها تنها چند عامل محدود در پسِ تولد دوقلوها هستند. در اينجا به شانس يا احتمال ‌کلي تولد نوزادان دوقلو همراه با عواملي مي‌پردازيم که مي‌تواند اين احتمال را افزايش دهد.

تقريبا ۴ درصد از نوزاداني که در ايالات متحده به دنيا مي‌آيند دوقلو، سه‌قلو يا بيشتر هستند که البته حدود ۹۵ درصد از آنها دوقلو هستند.

۸ عامل که احتمال تولد نوزادان دوقلو را افزايش مي‌دهند 
وقتي پاي صحبت دوقلوهاي غيرهم‌سان به ميان مي‌آيد، تعدادي از عوامل نقش مهمي در آن ايفا مي‌کنند. (به خاطر داشته باشيد که تولد دوقلوهاي هم‌سان پديده‌اي نادر بوده و به طور متناوب رخ مي‌دهد). بنابراين اگر متوجه هر يک از عوامل زير شديد، شانس داشتن دوقلو برايتان دو برابر خواهد شد:

در خانواده‌تان دوقلو داريد 
در واقع وراثت، شانس داشتن بچه‌هاي دوقلو را براي شما افزايش خواهد داد – اما تنها از سوي مادر. حتي اگر شجره خانواده همسر شما پر باشد از دوقلوها، اين مسئله، شانس باردار شدن شما براي به دنيا آوردن نوزادان دوقلو را افزايش نخواهد داد.

پيش از اين صاحب دوقلو شده‌ايد 
تحقيقات نشان مي‌دهد اگر قبلا سابقه زايمان نوزادان دوقلو را داشته باشيد، احتمال آنکه دوباره بچه‌هايتان دوقلو باشند افزايش مي‌يابد.

در سن بالا تصميم گرفته‌ايد مادر شويد 
وقتي سن‌تان بالا مي‌رود، شانس باردار شدن شما و زايمان دوقلو افزايش مي‌يابد. محققان به تازگي دريافته‌اند ميزان هورمون محرک فوليکول (FSH) در زنان بالاي ۳۵ سال به مراتب از زنان جوان‌تر بالاتر بوده و همين مسئله باعث مي‌شود بيش از يک تخمک در تخمک‌گذاري دخيل باشد.

سابقه بارداري داريد 
در هر بارداري، شانس تولد نوزادان دوقلو کمي بيشتر مي‌شود، و اين احتمالا به اين خاطر است که هر بارداري شما را کمي مسن‌تر مي‌کند (که به خوديِ خود،‌ شانس تولد نوزاد دوقلو را افزايش خواهد داد)

تحت درمان‌هاي باروري بوده يا هستيد 
اگرچه درمان‌هاي مربوط به باروري آنچنان که بايد و شايد شانس باروري را افزايش نمي‌دهند، اما هر نوع ابزار يا روش مربوط در ارتباط با افزايش قدرت باروري (خصوصا آنهايي که محرک تخمک‌گذاري هستند) شانس بارداري چندگانه را افزايش خواهند داد. حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از زناني که از داروهاي محرکِ تخمدان استفاده کرده يا لقاح مصنوعي (IVF) انجام مي‌دهند، شانس تولد دوقلو يا چندقلو برايشان بيشتر مي‌شود.

اضافه‌وزن داريد 
زناني که شاخص حجم بدن‌شان پيش از دوران بارداري بيش از ۳۰ باشد نسبت به زناني که اين ميزان در آنها کمتر است، شانس داشتن دوقلوهاي ناهمسان در آنها افزايش مي‌يابد؛ چرا که ميزان عامل رشدِ انسولين‌مانند (IGF) در زنان قدبلندتر، بيشتر است که همين مسئله با بالا بردن ميزان حساسيت تخمدان‌ها به FSH، شانش تخمک‌گذاري را افزايش مي‌دهد.

قدتان بلند است 
احتمال داشتن بچه‌هاي دوقلو در زنان قدبلند و چاق نسبت به زناني که جثه کوچکي دارند بيشتر است. متخصصان مي‌گويند بار ديگر علت اين مسئله اين است که ميزان IGF در زنان قدبلند بيشتر گزارش مي‌شود.

حقايق جالب درباره دوقلو‌ها 
حال که درباره عوامل موثر در تولد دوقلوها دانستيد، به نکات جالبي درباره داشتن دوقلوها و بزرگ کردن آنها مي‌پردازيم.

احتمال دارد خيلي زود زايمان کنيد 
با در نظر داشتن اين‌که بسياري از خانم‌ها اين روزها دوقلو حامله مي‌شوند، به نظر مي‌رسد که بارداري دوقلوها چيز چندان عجيبي نيست. اما به راستي داشتن دو بچه به جاي يکي در شکم،‌ اتفاق بزرگي محسوب مي‌شود. زناني که دوقلو باردار هستند، خطر پره ‌اکلامپسي، ديابت‌ بارداري و زايمان زودهنگام در آنها بيشتر است.

تحقيقات نشان مي‌دهد حدود ۶۰ درصد از دوقلوها زودتر از موعد به دنيا مي‌آيند و دوران بارداري آنها حدود ۳۵ هفته طول مي‌کشد. البته اين به اين معنا نيست که دوقلوهاي شما از سلامت کامل برخوردار نيستند، اما در دوران بارداري بايد جوانب احتياط را بيشتر رعايت کرده و اگر دوقلوهايتان بعد از زايمان کمتر از ۲.۵ کيلو وزن داشته باشند، بايد در بخش مراقبت‌هاي ويژه نوزادان (NICU) نگهداري شود

مادراني که بچه‌هاي دوقلو مي‌زايند، بيشتر در معرض افسردگي پس از زايمان قرار دارند آوردن يک نوزاد به خانه به اندازه کافي دشوار هست، چه برسد به دو تا.

تلاش براي غذا دادن و خواباندن دوقلوها واقعا خسته‌کننده خواهد بود و والدين نوزادان دوقلو حداقل در ماه‌هاي اول بعد از زايمان کمتر از والدين يک نوزاد مي‌خوابند، تا زماني که دوقلوها به يک برنامه هماهنگ برسند. خستگي مي‌تواند همه چيز را براي شما با چالش مواجه کند.

شايد به همين خاطر است که مادران دوقلوها حدودا ۴۳ درصد بيشتر از مادراني که يک بچه به دنيا مي‌آورند، دچار افسردگي بعد از زايمان مي‌شوند. شايد غيرممکن به نظر برسد که بخواهيد زماني را به خودتان اختصاص دهيد – يا حتي بخواهيد درباره احساس‌تان با پزشک صحبت کنيد. اما به خاطر داشته باشيد که درک و شناخت اين مسئله که افسردگي بعد از بارداري چطور رخ مي‌دهد هم مي‌تواند در حال شما تأثير زيادي داشته باشد.

سعي کنيد حمايت اطرافيانتان را در اين زمينه جلب کنيد: فهرستي از نام دوستان، اعضاي خانواده و پرستاران بنويسيد تا کمک‌تان کند از اين وضعيت بيرون بياييد و هرازگاهي برنامه‌ي مفرح داشته باشيد. دوقلوهاي شما دوست دارند مادرشان در بهترين وضعيت به آنها برسد.

اما اين روند به مرور بهتر خواهد شد 
خب، خبر خوب اين است که بزرگ کردن بچه‌هاي دوقلو تا ابد کار دشواري نخواهد بود. در واقع سختي کار، تنها در سه ماهه اول بعد از زايمان است. پس از آن، خواهرها يا برادرهاي هم سن و سال مي‌توانند آنها را سرگرم کنند. به علاوه آنکه مي‌توانيد آنها را به يک مدرسه يا فعاليت‌هاي فوق برنامه بفرستيد؛ بدون آنکه مجبور شويد بين اين برنامه‌ها هر کدامشان را به يک جا ببريد چون اختلاف سني ندارند. هم‌چنين به بازي‌ها و فيلم‌هاي مشابهي علاقه دارند، اين مسئله باعث مي‌شود سر کنترل يا نگاه کردن کانال با هم جنگ نداشته باشند و زمان خواب آنها هم به‌جاي دو بار، يک بار و يک زمان خواهد بود.

دوقلوهاي ناهمسان شما ممکن است هم‌سان باشند 
تحقيقات اخير در لندن نشان مي‌دهد که به ۱۵ درصد از والدين به اشتباه گفته شده است که دوقلوهاي همسان آنها، ناهمسان خواهند بود. اما اين سردرگمي و اختلاف بابت چيست؟ بيشتر دوقلوهاي همسان، يک کيسه آمنيوتيک و يک جفت دارند اما ۲۵ تا ۳۰ درصد از آنها داراي دو جفت مجزا و دو کيسه آمنيوتيک هستند.
با اين حال، همه پزشکان اين حقيقت را نمي‌دانند. در واقع ۸۱ درصد از پزشکان بر اين باورند دوقلوهايي که جفت مشترکي ندارند دوقلوهاي ناهمسان هستند. بنابراين اگر دوقلوهاي شما جنسيت يکساني داشته و بسيار شبيه هم بودند، اين احتمال وجود دارد که هم‌سان باشند. اگر نسبت به اين مسئله کنجکاو هستيد مي‌توانيد با پزشک درباره آزمايش DNA آنها صحبت کنيد.

رابطه دوقلوهاي شما جالب و مبهوت‌کننده خواهد بود 
دوقلوهاي همسان ارتباط بهتري با هم دارند و پيوند قوي‌تري نسبت به دوقلوهاي ناهمسان با هم دارند. اما شايد غيرممکن باشد که بتوان ارتباط بين دوقلوها را به يک روش تفکيک و مشخص نمود. ممکن است يکي از دوقلوها خوش‌برخوردتر باشد و براي آن ديگري صحبت کند.

ممکن است دوقلوهايتان واقعا از هم جدايي‌ناپذير باشند و زبان خاص خودشان را داشته باشند. يا آنکه ممکن است زماني که با هم هستند مثل سگ و گربه با هم بجنگند و در عين حال از جدا شدن از هم نفرت داشته باشند. در دوران جواني و نوجواني نخستين رابطه دوقلوها، رابطه‌اي است که با يکديگر خواهند داشت. روشي که طي آن با يکديگر سازش پيدا کرده و اين واقعا زيباست.

رقابت بين دوقلوها هميشه هم بد نيست 
زماني که دو بچه هم‌سن در خانواده داريد، رقابت بين آنها اجتناب‌ناپذير است. گاهي اوقات اين مي‌تواند چيز خوب و مثبتي باشد. ممکن است يکي از دوقلوها انگيزه بيشتري داشته باشد تا پياده‌روي را امتحان کند وقتي مي‌بيند که برادرش دائم در گشت و گذار است. زماني هم که داريد رفتن به دستشويي را به آنها ياد مي‌دهيد، رقابت براي جيش کردن، فرآيند يادگيري را براي دوقلوها کوتاه‌تر خواهد کرد. اما رقابت زياد هم چندان خوب نيست: سعي کنيد بر توانايي‌هاي فردي دوقلوها تأکيد کنيد. و براي هر يک به شکل مجزا وقت بگذاريد تا بتوانند شخصيت مستقل خود را نسبت به هم بپرورانند.

 

منبع : ایران خبر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *