افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

دور بیماری ها و مشکلات قلبی عروقی را خط بکشید

  • ایجاد پلاک در شریان ها که یکی از مهمترین دلایل حمله قلبی است، می تواند در زنان و مردان علایم متفاوتی داشته باشد. پزشکان معمولا روش های رایج بازکردن شریان ها در زنان را کمتر توصیه می کنند؛

 

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، بیماری‌های قلبی عروقی عامل مرگ ۱۷.۷ میلیون نفر در سال؛ یعنی ۳۱ درصد از کل آمار مرگ و میر در جهان است و مصرف سیگار و الکل، رژیم غذایی نادرست و کم تحرکی مهمترین‌دلایل این عارضه هستند.

بیست و نهم سپتامبر (هفتم مهرماه) به منظور گسترش آگاهی در مورد بیماری های قلبی و روش های پیشگیری، روز جهانی قلب نامیده شده است.روز جهانی قلب برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ میلادی توسط سازمان جهانی بهداشت ، یونسکو و فدراسیون جهانی قلب نامگذاری شد.

دولت ها و سازمان های غیر دولتی با برگزاری انواع جشن، سمینار، مسابقه و برنامه های تفریحی، آگاهی افراد را در زمینه عوامل خطر بیماری های قلبی و رویکردهای مناسب پیشگیری، افزایش می دهند.

سکته مغزی و حمله قلبی ناشی از بیماری‌های قلبی که اصلی‌ترین دلایل مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی محسوب می‌شوند بر اثر مصرف سیگار و الکل، رژیم غذایی نادرست و عدم تحرک کافی بوجود می‌آیند. این عوامل منجر به افزایش فشار خون، قند خون، اضافه وزن و چاقی می‌شوند و احتمال بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند. سه راهکار پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت برای کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی کاهش مصرف تنباکو، کاهش مصرف نمک و مراقبت‌های بهداشتی در زمینه سلامت و بیماری های قلبی است.

آمار منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت در زمینه بیماری‌های قلبی عروقی
-بیماری های قلبی عروقی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است.
-در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۱۷.۷ میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی از دست دادند که این آمار ۳۱ درصد از کل آمار مرگ و میر بود. از این تعداد ۷.۴ میلیون مرگ به دلیل بیماری‌های قلبی و ۶.۷ میلیون مرگ به دلیل سکته مغزی گزارش شده است.
-حدود سه‌ چهارم مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط رخ می‌دهد.
بر اساس گزارش WHO، حدود ۸۰ درصد مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی با اتخاذ شیوه سالم زندگی و فعالیت بدنی قابل اجتناب هستند.
***مطالعات انجمن قلب آمریکا نشان می دهد که چند عادت به ظاهر بی ضرر، احتمال بیماری های قلبی را افزایش می دهند.
۱-نشستن طولانی مدت: نشستن بیشتر از پنج ساعت در روز، یکی از مهمترین عوامل ابتلا به بیماری های قلبی است. نشستن طولانی مدت پشت کامپیوتر یا فرمان اتومبیل، به معنای زندگی بی تحرک است که زمینه را برای بیماری های قلبی فراهم می کند. می توان با پنج دقیقه پیاده روی پس از ۴۵ دقیقه نشستن، اثر مخرب نشستن را خنثی کرد. این پیاده روی کوتاه به رگ ها کمک می کند که حالت انعطاف پذیری خود را حفظ کنند و گردش خون در بدن بهبود یابد.

۲-عدم توانایی در کنترل خشم: خشم همراه با اضطراب، یکی از دلایل ابتلا به بیماری های قلبی است. افرادی که به سرعت عصبانی می شوند، سه برابر بیشتر در معرض بیماری های قلبی قرار دارند. خشم همراه با استرس سبب افزایش فشار خون، اختلال در ضربان قلب و تصلب شرایین می شود. بهتر است هنگام عصبانیت چند نفس عمیق بکشید؛ این کار اولین و مهمترین قدم در کنترل خشم است.

۳- نگرش بدبینانه: بدبینی و منفی نگری علاوه بر افزایش احتمال بیماری های قلبی، احتمال دیابت، فشار خون و کلسترول بالا و افسردگی را افزایش می دهد.

۴-کم خوابی:ضرر کم خوابی برای بدن به اندازه استرس است. کم خوابی سبب اختلال در هورمون های کورتیزول و آدرنالین می شود و احتمال بیماری های قلبی را افزایش می دهد. هشت ساعت خواب برای بزرگسالان توصیه شده است.

۵-عدم توجه به بهداشت دهان و دندان:نفوذ باکتری های حاصل از بیماری های لثه به عروق کرونر قلب، یکی از مهمترین دلایل ابتلا به بیماری های قلبی است. متخصصان توصیه می کنند که علاوه بر مراجعه دوره ای به پزشک و استفاده از مسواک و دهانشویه، استفاده از نخ دندان نیز جدی گرفته شود.
۶- بی توجهی به چکاپ دوره ای:خیلی از بیماری های قلبی را در صورت مراجعه به موقع به پزشک، می توان به راحتی درمان کرد. مراجعه منظم به پزشک یکی از مهمترین روش های پیشگیری از بیماری های قلبی است.

***ضربان نامنظم قلب را جدی بگیرید
مطالعات جدید نشان می دهد ضربان نامنظم قلب احتمال سکته مغزی را افزایش می دهد و باید جدی گرفته شود. ضربان نامنظم قلب در فیبریلاسیون دهلیزی (AF) می تواند به ایجاد لخته خون و سکته مغزی منجر شود. این مطالعه نشان می دهد حدود یک سوم افرادی که با این عارضه تشخیص داده می شوند، از وضعیت خود بی اطلاعند و نمی دانند که در معرض سکته قرار دارند. محققان دانشگاه دوک در دورهام با بررسی هزار بیمار مبتلا به آریتمی (بی نظمی ضربان قلب) فیبریلاسیون دهلیزی با میانگین سنی ۶۹ سال دریافتند حدود ۳۲ درصد از این افراد نمی دانند که در معرض سکته قلبی قرار دارند و این درحالیست که با کاهش عوامل خطر سکته می توان از بروز آن جلوگیری کرد.

باوجودیکه بیماری های قلبی قاتل شماره یک جهان است، برخی افراد علایم حمله قلبی را نمی‌دانند و آن را به رسمیت نمی شناسند، بنابراین به دنبال مراقبت های پزشکی لازم نیستند و بیشتر در معرض خطر قرار دارند. آشنایی با علایم و نشانه های حمله قلبی و اتخاذ اقدام مناسب و سریع در این راستا، احتمال بهبودی را، به ویژه در زنان افزایش می دهد. برخی از این علایم عبارتند از:

-ایجاد پلاک در شریان ها که یکی از مهمترین دلایل حمله قلبی است، می تواند در زنان و مردان علایم متفاوتی داشته باشد. پزشکان معمولا روش های رایج بازکردن شریان ها در زنان را کمتر توصیه می کنند؛ با این حال زنان از رگ های آسیب دیده ای که جریان خون کمی را به قلب هدایت می کنند، رنج می برند.

-فشار خون بالا در زنان خطرناک تر از مردان است. از طرفی دیابت، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را در زنان، پنج برابر مردان افزایش می دهد.

-درد قفسه سینه، شایع ترین علامت حمله قلبی در زنان و مردان است؛ اما تنگی نفس، درد پشت و فک، تهوع و استفراغ، در زنان جدی تر و شدیدتر است.

منبع : سلامت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *