افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

دلیل خشکی واژینال چیست

 

 

  • یکی از دلایل شایع خشکی واژینال، کاهش سطوح استروژن در طی دوران منوپوز ،  دوره قبل از منوپوز ، بعد از به دنیا آمدن فرزند ، یا درطی دوران شیردهی می باشد. درمان های سرطان ، مثل شیمی درمانی و پرتو درمانی در لگن خاصره نیز، میتواند به کاهش استروژن و کاهش روانی و رطوبت در واژن منجر شود. چون واژن برای سلامتی اش به استروژن وابسته است.

 

 

خشکی واژینال، میتواند به علت تغییرات هورمونی ، وجود محرکی برای این بافت حساس و ظریف، اضطراب و یا عوامل دیگری باشد. در این مقاله، راه هایی برای جلوگیری از ارتباط جنسی دردناک ناشی از خشکی واژینال نیز آمده است.

۵ دلیل خشکی واژینال

این دلایل از عوامل فیزیولوژی گرفته (مثل تغییرات هورمونی یا عوارض جانبی داروها)، تا عوامل احساسی و روانشناسی (مثل عدم تمایل ، یا اضطراب). خوشبختانه، برای خشکی واژینال، بطور تقریب، انتخاب های زیادی وجود دارد. این، ممکن است برای دو سوم زنان بالای ۶۰ سال، که یکی از مهمترین مشکلات در مورد سلامت ارتباط جنسی شان ، خشکی واژینال است، خبر خوبی باشد.

در این نظرسنجی که در آن بیشتر از ۸۰۰ زن شرکت کرده بودند، مشکل ارتباط جنسی و خشکی واژینال یک سوم بقیه زنان، عدم تمایل برای ارتباط جنسی بود. گرچه این مشکل ، یعنی خشکی واژینال، می تواند یکی از نگرانی های زنان جوانتر از ۶۰ سال نیز باشد.

اولین گام در درمان خشکی واژینال، کشف منبع این ناراحتی است. بخصوص اگر این خشکی، دلیلی برای ارتباط جنسی دردناک نیز باشد. شماری از عوامل میتوانند منتهی به عدم روان بودن و عدم رطوبت واژینال بشود از جمله :

 

۱- تغییرات هورمونی:

یکی از دلایل شایع خشکی واژینال، کاهش سطوح استروژن در طی دوران منوپوز ،  دوره قبل از منوپوز ، بعد از به دنیا آمدن فرزند ، یا درطی دوران شیردهی می باشد. درمان های سرطان ، مثل شیمی درمانی و پرتو درمانی در لگن خاصره نیز، میتواند به کاهش استروژن و کاهش روانی و رطوبت در واژن منجر شود. چون واژن برای سلامتی اش به استروژن وابسته است.

۲- داروها:

داروهای آلرژی و سرما خوردگی، شامل آنتی هیستامین ها هستند که مثل داروهای آسم، میتوانند عوارض خشکی در بدن و کاهش روانی و رطوبت واژینال را، به دنبال داشته باشند.

۳- عدم انگیختگی کافی

بنا به دلایل دیگر، خشکی واژینال، ممکن است به دلیل عدم انگیختگی کافی یا مشکلات ارتباط جنسی با همسر باشد. اگر همسر کارآیی لازم را نداشته و یا دارای انزال زودرس باشد، این مسئله میتواند باعث خشکی واژینال شود.

۴- وجود مواد تحریک کننده

مواد شیمیایی موجود در صابون، محصولات بهداشتی، رنگها و عطر، میتواند باعث بروز مشکل شود. بسیاری از زنان، نسبت به مواد شوینده و صابون، آلرژی دارند. این مواد میتوانند روی وسایلی مثل حوله یا لباس زیر باقی مانده و درنتیجه باعث تحریک شوند.

۵- اضطراب

عوامل روانی و احساسی مثل استرس و اضطراب نیز می توانند باعث خشکی و مشکلات واژینال بشوند. وقتی یک زن، مضطرب است، جریان خون کافی ندارد و درنتیجه دچارخشکی واژن میشود.

جلوگیری و درمان خشکی واژینال

درمان خشکی واژینال، وابسته به علت آن است. زنانی که به دلیل تغییرات هورمونی دچار خشکی واژینال می شوند، می توانند از استروژن درمانی استفاده کنند. دربرخی از موارد، پزشکان پیشنهاد درمان موضعی، شبیه به کرم های واژینال استروژن را می دهند. برای سایر زنان، بخصوص آنها که نشانه هایی از گرگرفتگی به همراه خشکی واژینال دارند، داروهای خوراکی و یا چسبهای دارویی حاوی استروژن انتخاب خوبی است. در برخی از موارد، ممکن است پزشک پیشنهاد هر دو روش را بدهد که به طور موثری باعث کاهش و درمان موثرتر خشکی واژینال خواهد شد. علاوه بر استروژن درمانی، سایر روشهایی که ممکن است باعث تسکین آن شوند، بخصوص برای ارتباط جنسی دردناک، شامل روشهای زیر است:

۱- روان کننده ها

در این داروها، مقدار زیادی از روان کننده ها قرار دارد که به خشکی واژینال کمک میکنند. آنها شامل موادی بر پایه سیلیکون، روغن و آب هستند. روان کننده ها ،اغلب برای ارتباطات جنسی کمتر ناراحت کننده ، به کار می روند تا برای روان کردن محیط واژینال در طولانی مدت.

۲- مرطوب کننده ها

استفاده زیاد از مرطوب کننده های واژینال، راهی است به سوی خشکی کمتر واژن برای چند روز؛ مواد مرطوب کننده ها، کمک به حفظ آب در بافت مهبل میکند. خشکی واژینال ، اذیت کننده و شایع است؛ اما در اینجا راههایی برای کم کردن ناراحتی گفته شد. اگر عدم روان کننده ، باعث ایجاد یک رابطه جنسی دردناک شد، با پزشک خود درباره همه انتخابهای موجود صحبت کنید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *