افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

دلیل ابتدا به سرطان پروستات

دلایل ابتلا به سرطان پروستات

هیچ کس در مورد دلیل بروز سرطان پروستات یقین ندارد. فاکتورهای احتمالی زیادی وجود دارد؛ از جمله سن، نژاد، سبک زندگی، داروهای مورد استفاده و ژنتیک.

  • · سن. گمان می شود سن اصلی ترین دلیل بروز سرطان پروستات است. هرچقدر فرد مسن تر باشد، ریسک ابتلای او بالاتر خواهد بود. سرطان پروستات در میان مردان زیر ۴۵ سال بسیار نادر است اما در میان مردان بالای ۵۰ سال شیوع بیشتری دارد.
  • · عوامل ژنتیکی. آمار نشان می دهد که عوامل ژنتیکی قطعاً در ریسک ابتلای افراد به سرطان پروستات دخیل است. سرطان پروستات در میان نژادهای خاصی شایع تر است. برای مثال در ایالات متحده، سرطان پروستات در میان سیاهپوستان رایج تر و کشنده تر است.

uii

مردانی که برادران دوقولوی همسانشان به این بیماری مبتلا هستند، شانس ابتلای بالاتری دارند.

شانس ابتلا در افرادی که پدر یا برادرشان به سرطان پروستات مبتلا بوده اند نسبت به دیگران دو برابر بیشتر است.

مطالعات نشان می دهد دو ژن معیوب BRCA1 و BRCA2 که در بروز سرطان سینه و سرطان تخمدان دخیل هستند، در افزایش ریسک ابتلا به سرطان پروستات نیز دخیلند.

  • · رژیم غذایی. مطالعات نشان می دهد داشتن رژیم غذایی مدیترانه ای شانس ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد. هم چنین سبوس، سلنیوم و چای سبز نیز در کاهش ریسک ابتلا نقش دارند. مطالعات همچنین نشان می دهد که رژیم غذایی مملو از سبزیجات ومیوه جات، و کاهش میزان مصرف گوشت نیز می تواند در نحوه رفتار سلول ها تغییر ایجاد کرده و روند پیشروی سرطان را تغییر دهد.

کمبود ویتامین دی و مصرف زیاد گوشت قرمز نیز شانس ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد.

  • · داروهای مصرفی. مطالعات حاکی از آن است که میان مصرف روزانه داروهای ضد التهابی و ابتلا به سرطان پروستات رابطه وجود دارد. استاتین ها که برای پایین آوردن کلسترول تجویز می شوند نیز شانس ابتلای فرد به سرطان پروستات را کاهش می دهند.
  • · چاقی. مطالعات نشان می دهد که چاقی ریسک ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد. همچنین در میان افراد مبتلا به سرطان، افراد چاق بیش از سایرین در معرض متاستاز و مرگ قرار دارند.
  • · بیماری های مقاربتی. مردانی که در طول زندگی خود به سوزاک مبتلا شده اند بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند.
  • · وازکتومی. مطالعات اخیر مؤید آن است که انجام عمل وازکتومی می تواند اندکی شانس ابتلا به سرطان پروستات را در مردان افزایش دهد.
  • · ورم مزمن پروستات. مردانی که به ورم مزمن پروستات دچار بوده اند، در مقایسه با سایر مردان، تقریباً دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به این سرطان هستند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *