افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

به این دلایل شکلات بخورید

download-1

  • دلیل مفید بودن شکلات برای عملکرد مغز این است که دریافت منظم فلاوانول های کاکائو می تواند اثر سودمندی بر عملکرد شناختی داشته باشند. این فلاوانول ها ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند که جریان خون به سمت مغز را افزایش می دهند

شکلات یکی از محبوب ترین خوراکی های جهان است. اما گاهی اوقات باید این محصول را از رژیم غذایی خود خارج کنیم و یا تنها در رویدادها و موارد ویژه آن را مصرف کنیم. با این وجود، اکنون کارشناسان بر این باورند که خوردن منظم و به اندازه شکلات می تواند به باهوش‌تر شدن انسان منجر شود.

بنابر نتایج یک مطالعه روانشناسی چهل ساله که تامین مالی آن توسط موسسه ملی سلامت آمریکا صورت گرفته است، افرادی که به طور منظم شکلات می خورند نسبت به افرادی که در رژیم غذایی خود چندان از شکلات استفاده نمی کردند، در آزمون های هوش عملکرد بهتری داشته اند. پژوهشگران آمریکایی دریافتند که مواد تشکیل دهنده مشخص در شکلات به تقویت عملکرد مغز و حافظه کمک می کنند.

نتایج این مطالعه که با حضور یک هزار شرکت کننده انجام شده است، نشان می دهد، افرادی که حداقل هفته ای یک بار شکلات مصرف می کردند در آزمون های حافظه و تفکر انتزاعی نسبت به افرادی که شکلات نمی خوردند، از عملکرد بسیار بهتری برخوردار بودند.

جورجینا کرایتون، پژوهشگر ارشد حاضر در این مطالعه، مصرف شکلات را تشویق می کند زیرا انجام وظایف روزانه مانند به خاطر سپردن یک شماره تلفن یا فهرست خرید، و انجام همزمان دو کار مانند صحبت کردن و یادداشت کردن در یک زمان را آسان‌تر می سازد.

دلیل مفید بودن شکلات برای عملکرد مغز این است که دریافت منظم فلاوانول های کاکائو می تواند اثر سودمندی بر عملکرد شناختی داشته باشند. این فلاوانول ها ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند که جریان خون به سمت مغز را افزایش می دهند که این شرایط به عملکرد هر چه کارآمدتر مغز کمک می کند.

نتایج کسب شده شگفتی مریل الیاس، روان شناس و آغازگر این مطالعه در دهه ۱۹۷۰ را به همراه داشته و با در نظر گرفتن محتوای قند و چربی بالای شکلات وی انتظار نتایجی متفاوت را داشته است. بنابر توصیه الیاس، اگر قصد ندارید شکلات را با یک رژیم غذایی سالم و متعادل جایگزین کنید می توانید بدون احساس گناه مصرف مقدار کمی شکلات را در رژیم غذایی خود جای دهید.

نگرانی که درباره ارتباط بین مصرف شکلات و هوش وجود دارد این است که به طور کلی آیا افرادی باهوش باید شکلات بیشتری برای افزایش هوش مصرف کنند یا این که شکلات موجب باهوش‌تر شدن همه می شود. پژوهش های بیشتری در این زمینه باید صورت بگیرد. از این رو، مصرف شکلات مورد علاقه‌تان به امید افزایش هوش شاید برای شما موثر واقع نشود.

مریل الیاس به این نکته اشاره داشته است که بررسی مصرف شکلات تلخ و شکلات های سبک‌تر به صورت جداگانه صورت نگرفته است که انجام این کار می تواند درباره پیوند بین مصرف شکلات و هوش انسان و اتفاقاتی که در بدن رخ می دهند، اطلاعات بیشتری را در اختیار ما قرار دهد.

در گذشته، مطالعات بر فواید مصرف شکلات تلخ تاکید داشته و پرهیز از مصرف انواع شیری‌تر را توصیه می کرده اند. شکلات تلخ فواید کاکائو را بدون قند و چربی بالا در اختیار انسان قرار می دهد. در ادامه چند فایده شکلات تلخ که به صورت علمی ثابت شده اند را ارائه می کنیم.

سرشار از آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به بدن انسان در مبارزه با بیماری و عفونت کمک می کنند و در حفظ قدرت سیستم ایمنی بدن نیز نقش دارند. آنتی اکسیدان ها در مواد غذایی یافت می شوند که البته برخی از مواد غذایی از ظرفیت بالاتری نسبت به دیگران برخوردار هستند و شکلات تلخ یکی از این منابع خوب برای آنتی اکسیدان ها محسوب می شود.

ظرفیت آنتی اکسیدانی مواد غذایی با استفاده از ابزارهایی مانند ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن قابل اندازه گیری هستند. کاکائو خام فرآوری نشده یکی از مواد غذایی با محتوای آنتی اکسیدانی بالا است و از این نظر حتی بالاتر از بلوبری و آسای قرار می گیرد. این به معنای آن است که شکلات تلخ که کاکائو در آن به کمترین میزان فرآوری می شود می تواند به بدن شما در مبارزه با رادیکال های آزاد مضر کمک کند.

مبارزه با کلسترول

آزمایش های صورت گرفته نشان داده اند، مصرف شکلات تلخ کلسترول بد (LDL) خون را در مردان کاهش می دهد، در شرایطی که به افزایش سطوح کلسترول خوب (HDL) منتج می شود. افزون بر این، شکلات تلخ به کاهش مقاومت به انسولین کمک می کند. اگر بدن شما به انسولین مقاوم است می توانید در معرض خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی قرار بگیرید.

از آنجایی که شکلات تلخ می تواند به کاهش کلسترول بد خون کمک کند، این ماده در کاهش میزان پلاک های مضر که در شریان ها جمع می شوند موثر است که خطر ابتلا به بیماری قلبی را در بلند مدت کاهش می دهد. توصیه می شود هر هفته دو بار شکلات تلخ مصرف کنید تا به صورت موثر از قلب خود محافظت کنید.

کمک به بهبود جریان خون

آنتی اکسیدان هایی به نام فلاوانول ها در شکلات تلخ وجود دارند که می توانند به تحریک دیواره شریان ها کمک کنند. در نتیجه این تحریک، پوشش داخلی شریان ها اکسید نیتریک تولید می کند که آرامش و شل شدن شریان ها را به همراه داشته و این شرایط به کاهش فشار خون و بهبود جریان خون منجر می شود.

اگرچه پژوهش های بیشتری برای تایید این مساله باید صورت بگیرد اما چندین مطالعه نشان داده اند شکلات تلخ می تواند به صورت خفیف جریان خون را بهبود ببخشد.

مفید برای پوست

فلاوانول ها می توانند نه تنها از سیستم ایمنی بدن شما محافظت کنند، بلکه برای پوست نیز مفید هستند. با بهبود جریان خون، ترکیباتی که در شکلات تلخ یافت می شوند به تراکم و هیدراتاسیون پوست نیز کمک می کنند.

پرتوهای فرابنفش از عوامل آسیب رسان به پوست و قرمزی آن محسوب می شوند. ترکیبات موجود در شکلات تلخ کمترین میزان پرتوهای فرابنفش که به پوست آسیب می زنند را افزایش می دهد. بنابر نتایج مطالعه انجام شده توسط دانشگاه هنر لندن، در افرادی که به طور مرتب و طی دو هفته شکلات تلخ مصرف کردند، حداقل میزان پروتوهای فرابنفش که موجب آسیب پوست می شوند، دو برابر شده بود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *