افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

دلایل دیر دندان درآوردن کودکان

دلایل دیر دندان درآوردن کودکاندلایل دیر دندان درآوردن کودکان

  • خیلی از مادرها نگران دیر دندان درآوردن نوزادان هستند در این مقاله مطلبی درباره دلایل دیر دندان درآوردن کودکان را بیان می کنیم و نگرانی شما مادر عزیز را بر طرف می کنیم .

 

تعویق زمان دندان درآوردن کودکان تا چه مدت طبیعی است و در صورت تاخیر در رشد دندان های شیری چه کاری باید انجام دهیم درنیامدن به موقع دندان های شیرخواران نشانه چیست؟

تولد نوزاد و ورود او به جمع دو نفره خانواده، علاوه بر اینکه حس و حال عجیبی به همراه دارد، والدین روزبه‌روز با شوق و هیجان بیشتری هم شاهد بزرگ‌تر شدن نوزاد، خندیدن و غلط زدن و چهاردست و پا رفتن او هستند. اما هر یک از این مراحل رشد، هیجان و نگرانی‌های خاص خود را می‌تواند برای پدر و مادر به همراه داشته باشد. یکی از این مراحل رویش دندان‌های کودک است که گاها ممکن است با تاخیر در رویش همراه باشد.

دکتر رامین مظفری، متخصص نوزادان و کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان ایندندان‌های شیری از حدود شش ماهگی از میان لثه‌ها رویش دارد با این حال ممکن است در برخی از کودکان از ۹ ماهگی شاهد اولین رویش دندان‌های شیری او هستیم.»

وی در ادامه افزود: «اولین نشانه‌های درآمدن دندان، افزایش حجم بزاق و آبریزش دهان است و به‌طور معمول هر ماه یک دندان کودک در می‌آید و روند رویش این دندان تدریجی است و در این دوره ممکن است کودک دچار اسهال و تب شده و بدخلقی‌های خاص خود را داشته باشد.»

او با اشاره به اینکه دندان درآوردن در کودکان باعث تب و اسهال نمی‌شود، توضیح داد: «برخلاف تصور عموم که فکر می‌کنند چون دندان‌های شیری کودک در حال رویش است او دچار اسهال شده باید گفت دندان درآوردن منجر به بی‌قراری, آبریزش از دهان, بی‌اشتهایی, ممانعت از خوردن غذا و تمایل بیشتر شیرخوار به نوشیدن شیر می‌شود.»

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به عامل موثر در بروز اسهال و تب کودکان اشاره کرد و گفت: «دندان در آوردن عامل موثر در بروز تب و اسهال در کودک نیست بلکه آلوده بودن دست کودک یا وسایلی که به دلیل خارش لثه به دهان می برد به دلیل وجود آلودگی و عفونت باعث ایجاد تب و اسهال می‌شود.»

وی همچنین به والدین توصیه کرد که در این شرایط با توجه به اینکه به دلیل ترشح بزاق دهان و خارش لثه کودک بی‌قرار می‌شود، به عنوان تسکین از قطره استامینوفن استفاده کنند. نحوه مصرف قطره هم به این صورت است که یکبار در شب به اندازه دو برابر وزن شیرخوار به او قطره استامینوفن بدهید از بی‌قراری او بکاهد. استفاده از ژل‌های بی‌حس کننده هم چندان توصیه نمی‌شود چراکه می‌تواند با عارضه همراه باشد.

این متخصص نوزادان و کودکان همچنین یادآور شد که گاها بسیاری از والدین وقتی کودک تا سن ۱۳ ماهگی فقط دارای یک دندان است نگران این مساله هستند درحالی که اگر تا پایان سیزده ماهگی شیرخوار، حتی یک دندان در بیاورد کفایت می‌کند در غیر این صورت باید حتما یکسری آزمایشات انجام شود.»

مظفری درخصوص این آزمایشات این‌گونه توضیح داد که در صورتی که تا پایان سیزده ماهگی کودک دندانی در نیاورد، باید آزمایشاتی از نظر تیرویید، میزان کلسیم و ویتامین D۳ بدن کودک صورت بگیرد.

درنیامدن دندان شیرخوار و این هشدارها 
وی در پایان تاکید کرد که هر چند  شایع‌ترین علت تاخیر در رویش دندان غالبا ارثی است و اگر پدر و مادر درخصوص رویش دندان‌های شیری خود از والدینشان بپرسند، متوجه می‌شوند که آنها هم دیر دندان درآورده‌اند، با این حال اگر  در شیرخواری تا سن سیزده ماهگی شاهد رویش اولین دندان شیری او نباشیم، باید این آزمایشات و بررسی‌ها صورت بگیرد و درصورتی که نتیجه آن طبیعی باشد، مساله ژنتیک مطرح است.»

 مطلب مرتبط

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *