افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

دستاورد پزشکی در پیوند سلول شبکیه با سلول بنیادین

دستاورد پزشکی در پیوند سلول شبکیه با سلول بنیادین

  • البته شاید از نظر بسیاری این دستاورد چندان هم جدید نباشد زیرا همین پزشکان پیشتر در سال ۲۰۱۴ موفق به پیوندی مشابه شده بودند اما تفاوت مهم اینجاست که برخلاف آن مورد، این بار سلولهای iPS به دست آمده مربوط به پوست شخص دیگری است.

 

این پیوند بی‌سابقه بر روی یک مرد ژاپنی صورت گرفته و براساس آنچه که در بسیاری از منابع خبری آمده نخستین مورد در نوع خود در دنیا به حساب می‌آید.

در این برنامه پیچیده پزشکان سلول‌های پوستی را از بانک اهداکننده دریافت کرده و با استفاده از فناوری‌های نوین پزشکی آنها را دوباره برنامه‌ریزی کرده تا در نهایت سلولهای iPS را از آنها استخراج کنند. این سلولها از اهمیت زیادی برخوردارند زیرا می‌توان آنها را برای تولید انواع متنوعی از سلولها در بدن به کار گرفت.

در این مورد به خصوص پزشکان سلولهای iPS را درون نوعی از سلولهای شبکیه پرورش داده و سپس آنها را به درون شبکه چشم فرد گیرنده تزریق کردند.

گیرنده این سلولها یک فرد حدوداً ۶۰ ساله است که مدتها با چشمان مبتلا به ضعف ماهیچه زندگی می‌کرده و حتی تا همین اواخر از درد چشم تا آن حد رنج می‌برده که تا از دست دادن بینایی فاصله چندانی نداشته است. اما حالا زندگی او متحول شده است.

البته شاید از نظر بسیاری این دستاورد چندان هم جدید نباشد زیرا همین پزشکان پیشتر در سال ۲۰۱۴ موفق به پیوندی مشابه شده بودند اما تفاوت مهم اینجاست که برخلاف آن مورد، این بار سلولهای iPS به دست آمده مربوط به پوست شخص دیگری است.

 

منبع : بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *