افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

قرص ترک سیگار وارنیکیلین در ایران

دستاورد نوین پزشکان ایران در ساخت دارو جدید ترک سیگار

داروی وارنیکیلین

رییس سازمان غذا و دارو از صنعت داروسازی کشور خواست تا بازار دارویی کشور را به خارج از مرزهای جغرافیایی برای رسیدن به تراز مثبت تجاری توسعه دهند.

به گزارش پزشکین به نقل از ایسنا، دکتر رسول دیناروند در مراسم معرفی قرص وارنیکیلین به عنوان داروی ترک سیگار ضمن تبریک دهه فجر گفت: واقعیت این است که امروز حضور ما در این مراسم حضوری سمبلیک و برای قدردانی از زحمات یک شرکت داروسازی است که قدمتی طولانی دارد و در حوزه تولید دارو فعال است. بنابراین برای ما هم افتخار است که در دهه فجر در اینجا حضور یافتیم.

وی افزود: در طی سه سال گذشته هر سال بین ۳۰ تا ۵۰ قلم داروی جدید در کشور تولید شده است؛ به طوری که مجموعا در سه سال گذشته بیش از ۱۰۰ قلم فرآورده جدید که سابقه تولید در ایران را نداشتند در کشور تولید شدند و این دارو هم که برای اولین بار توسط شرکت داروسازی کوثر در کشور تولید شده نیز جدید است.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه دارویی که امروز معرفی می‌شود به عنوان خط اول درمان ترک سیگار مجوز گرفته است، گفت: صنعت داروسازی ما علاوه بر اینکه سابقه تاریخی طولانی‌ دارد، صنعتی به روز است و می‌بینیم که در کارخانه‌ای با سابقه ۵۰ ساله خطوط تولید دارو با آخرین استانداردهای GMP فعال است و این جریان ادامه دارد. بر این اساس در حال حاضر زیرساخت‌های تولید ما جوابگوی تمام اشکال دارویی که بازار دارویی کشور نیازمند است را دارد.

دیناروند ادامه داد: البته نقطه ضعفی که در کشور وجود دارد و من همواره سعی می‌کنم تا آن را یادآوری کنم این است که ما باید در صنعت داروسازی از مرزهای خودمان فراتر رویم و به جایی برسیم که شرکت‌های داروسازی سهم عمده بازارشان فراتر از مرزهای جغرافیایی کشور باشد و بتوانند در خارج از کشور بازارسازی کنند تا تراز تجاری صنعت داروسازی ما مثبت شود.

وی با بیان اینکه جهت‌گیری دولت در همین راستاست، گفت: بنابراین راهبرد اساسی توسعه صنعت داروسازی کشور خروج از مرزها و رسیدن به تراز مثبت تجاری است. البته در طی سه سال گذشته هنر اصلی وزارت بهداشت کاهش واردات دارو بود؛ به طوری که قدر مطلق واردات دارو نسبت به دوره قبل از ما ۵۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است، یعنی تولید داخل توانسته جوابگوی نیاز داخل باشد. به عنوان مثال ما در گذشته دارویی داشتیم که تا سال گذشته ۵۰ میلیون دلار واردات داشت، اما اکنون تولید داخل آن در کشور راه افتاده است و این اتفاقات ارزشمند است. بنابراین گام بعدی ما توسعه صنعت دارویی کشور به خارج از مرزها و بازارهای منطقه است.

رییس سازمان غذا و دارو  با بیان اینکه بازار دارویی ما در داخل کشور ۳ میلیارد دلار است و یک میلیارد هم واردات داریم و این آمار طی ۴ سال گذشته تغییر نکرده، گفت: بنابراین ما می‌توانیم بازار دارویی‌مان را یک تا دو میلیارد دیگر برای صادرات توسعه دهیم و این امکان‌پذیر است. باید توجه کرد که در ۱۵ سال پیش میزان صادرات ما دو میلیون دلار بود، اما اکنون ۲۰۰ میلیون دلار یعنی ۱۰۰ برابر شده است. در عین حال هنوز هم با تراز مثبت تجاری فاصله داریم اما می‌توانیم برای رسیدن تراز مثبت تجاری میزان صادرات را افزایش دهیم.

انحصار دارویی آمریکایی شکسته شد
تولید جدیدترین داروی «ترک سیگار» در ایران

در ادامه دکتر علیرضا دبیرسیاقی، مدیر عامل شرکت داروسازی کوثر با اشاره به تولید داروی ترک سیگار وارنیکلین توسط این شرکت، گفت: تولید این دارو مورد تأیید سازمان غذا و دارو بوده و از هفته آینده در داروخانه‌ها عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این شرکت پیش از این در زمینه تولید داروهای آنتی بیوتیک فعال بوده است، افزود: مصرف داروی وارنیکلین سبب کاهش تمایل فرد به مصرف سیگار می‌شود. البته باید برای محقق شدن این موضوع دارو ۶ تا ۱۰ هفته مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: پس از هشت روز از آغاز مصرف دارو، نشانه‌های ترک سیگار اتفاق می‌افتد. همچنین باید توجه داشت که این دارو عوارض خاصی نداشته و تنها در برخی موارد سبب سردرد و بی‌خوابی می‌شود.

دبیر سیاقی اضافه کرد: این دارو در جهان مورد استفاده میلیون‌ها نفر قرار گرفته و سبب ترک استعمال سیگار در آنها شده است. همچنین برند اصلی این دارو مربوط به یک شرکت آمریکایی بوده و برای اولین بار در ایران توسط شرکت داروسازی کوثر تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه بسته بندی داروی تولید شده توسط شرکت داروسازی کوثر مشابه برند خارجی است، اظهار کرد: این دارو در دو پکیج به مجموع قیمت حدود ۱۷۰ هزار تومان از هفته آینده در تمام داروخانه های سراسر کشور قابل عرضه است. همچنین قیمت این دارو یک سوم برند آمریکایی است.

مدیر عامل شرکت داروسازی کوثر در پایان با اشاره به اینکه مصرف این دارو باید تحت نظر پزشک و با مشورت پزشک باشد، تاکید کرد: داروی ترک سیگار وارنیکلین تولید شده که امروز رونمایی از خط تولید آن صورت گرفت، مورد تأیید سازمان غذا و داروی ایران، اروپا و آمریکا است.

در ادامه این مراسم، دکتر کبریایی‌زاده، رییس سندیکای صنایع داروهای انسانی گفت: متاسفانه صنعت داروسازی کشور مشکلاتی مانند نقدینگی و مطالباتی که به واسطه شرکت‌های پخش دارو از بیمارستان‌ها دارد، مواجه است که البته این مشکلات با تدبیر مسوولان قابل حل است.

وی افزود: صنعت داروسازی ایران بعد از انقلاب اسلامی یکی از صنایع افتخارآفرین برای کشور بوده است؛ به طوری که این صنعت توانسته عبارت ما می‌توانیم را به ظهور برساند.

وی افزود: امروز صنعت داروسازی ما قابلیت ارزشمندی در تمام زنجیره تامین دارو اعم از مواد اولیه تا فرمولاسیون مولکول‌های دارویی و… دارد و در آمارها هم می‌بینیم که بیش از ۹۶ درصد نیازهای دارویی کشورمان را از طریق تولید داخل تامین می‌کنیم و صنعت داروسازی ما با حداقل وابستگی به خارج از کشور توانسته نیازهای دارویی کشور را تامین کند.

رییس سندیکای صنایع داروهای انسانی با بیان اینکه درخواست‌مان این است که مسوولان قدردان این صنعت باشند، گفت: متاسفانه در ماه‌ها و سال‌های گذشته دیده‌ایم که صنعت داروسازی با مشکلاتی مواجه است، البته حل آنها چندان دشوار نیست. به عنوان مثال بیماری با عنوان نقدینگی گریبانگیر شرکت‌های دارویی است و این شرکت‌ها مطالباتی را به واسطه شرکت‌های پخش دارو از بیمارستان‌ها دارند که البته قابل حل است.

کبریایی‌زاده تاکید کرد: بنا بر آمار سازمان غذا و دارو، حدود ۳ درصد از داروها در کشور وارداتی هستند و بیش از ۹۶ درصد داروها در کشور تولید می‌شوند، اما این در حالی است که سازمان غذا و دارو ۷۷۰ میلیون دلار ارز برای داروهای تولید داخل اختصاص داده و برای داروهای وارداتی بیش از ۱۱۰۰ میلیارد دلار ارز تخصیص داده شده است. بنابراین باید بدانیم که اگر صنعت داروسازی کشور زمین بخورد نمی‌توانیم در آینده پاسخگو باشیم و امیدوارم با تدبیر، اختلالاتی که در زنجیره دارو ایجاد شده، رفع شود و شاهد شکوفایی هرچه بیشتر این صنعت باشیم.

همچنین بخوانید: عوارض مصرف وارنیکلین

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *