افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

دستاورد جدید دیگر در ساخت ریه مصنوعی

دستاورد جدید دیگر در ساخت ریه مصنوعی

  • محققان در این مطالعه از روش ویراش ژن استفاده کردند و یک ماده فلوروسنت را در ژن‌های سلول‌های بنیادی توسعه‌دهنده ریه قرار دادند. سپس این سلول‌ها با ترکیبات مختلفی از فاکتورهای رشد، به سلول‌های ریه تبدیل شدند.

 

سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPSCs) سلول‌هایی هستندکه قادرند انواع سلول‌های یک فرد بالغ را تولید نمایند؛ ولی قادر به تولید سلول‌های خارج جنینی نیستند.محققان مرکز پزشکی بوستون با استفاده از این سلول‌ها برای اولین بار توانستند برنامه ژنتیکی کامل ریه و ژن‌های موثر در کنترل ساختار این اندام را شناسایی کنند و موفق شدند ارگانویدهای مینی ریه را تولید کنند. ارگانوید به سلول‌هایی گفته می‌شود که به صورت مصنوعی رشد کرده‌اند و تمام عملکردهای اندام طبیعی را شبیه‌سازی می‌کنند.
محققان در این مطالعه از روش ویراش ژن استفاده کردند و یک ماده فلوروسنت را در ژن‌های سلول‌های بنیادی توسعه‌دهنده ریه قرار دادند. سپس این سلول‌ها با ترکیبات مختلفی از فاکتورهای رشد، به سلول‌های ریه تبدیل شدند. این سلول‌ها به دلیل اینکه حاوی نشانگرهای فلوروسنت بودند، به راحتی توسط محققان قابل مطالعه و بررسی هستند. سپس با استفاده از یک برنامه ژنتیکی، این سلول‌ها به صورت آرگانوید، یعنی مجموعه‌ای از سلول ها با عملکردی شبیه به ریه طبیعی، تبدیل شدند.
این دستاورد علمی اطلاعات ارزشمندی را در زمینه بیماری‌های ریوی از جمله فیبروز کیستیک، سندرم زجر تنفسی، بیماری‌های ریوی مادرزادی و فیبروز ریوی در اختیار محققان قرار می‌دهد و از طرفی می‌تواند منجر به تولید ریه مصنوعی شود.
نتایج این مطالعه در نشریه انلاین Clinical Investigation منتشر شده است.

 

منبع: بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *