افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

در ایام عید برای پیشگیری از افسردگی چه غذاهایی بخوریم

 

  • اگر برای تعادل برقرار کردن و نظم دادن به برنامه خرید و خانه تکانی آخر سال بیش از حد توانتان فعالیت کرده باشید بدون شک تنش های عصبی، ناآرامی و کج خلقی در روزهای پایانی سال یا ایام عید در شما پدیدار خواهد شد.

ایام عید و حال و هوای خوب آن می تواند با حس افسردگی و اضطراب به دوره بدی تبدیل شود. بسیاری از افراد در زمان شروع تعطیلات به فکر روز های پس از تعطیلی هستند به همین علت حس بی قراری و اضطراب در آنها به وجود می آید.

شدت این بیحوصلگی،غم یا رخوت در افراد متفاوت است؛ برخی ساعتی این حس را تجربه می کنند، برخی چند روزی این حس را دارند و بعضی ها خیلی بیشتر از این ها از این وضعیت رنج می برند. اگر دچار این حالت میشوید و یا کسی هست که در پیچ و خم این حالات، حال شما را هم میگیرد یا فشار زیاد مسئولیت ها و فعالیت های سنگین پیش ازعید یا برنامه ریزی برای مهمانی ها و حتی رفتن به یک سفر کوتاه یا بلند مدت در ایام نوروز تنش های عصبی زیادی را به شما تحمیل میکند و بنوعی از درون و بیرون تحت فشار قرار میگیرید واین عوامل موجب بروز یا تشدید اضطراب، غم، تندخویی، بیقراری، بیخوابی، رخوت، اضافه وزن و حتی بی میلی جنسی در شما میشود، توصیه میکنیم در این ایام از مواد غذایی آرام بخش استفاده کنید. تحقیقات نشان داده است پیروی از یک الگوی غذایی مناسب میتواند تا حدود زیادی بر خلق و خوی افراد تاثیر مثبت گذاشته و از نا آرامی ها بکاهد.

 

در ایام عید غذاهای شادیبخش بخورید

 

اگر برای تعادل برقرار کردن و نظم دادن به برنامه خرید و خانه تکانی آخر سال بیش از حد توانتان فعالیت کرده باشید بدون شک تنش های عصبی، ناآرامی و کج خلقی در روزهای پایانی سال یا ایام عید در شما پدیدار خواهد شد. بنابراین مصرف گوشت بوقلمون، گوشت گوساله کم چرب، ماهی سالمون، ساردین، میگو، تخم مرغ و تخم بلدرچین را بیش از هر زمان دیگری در برنامه غذایی خود بگنجانید. این غذاها غنی از اسید آمینه تریپتوفان بوده و در سنتز و ترشح سروتونین (هورمون شادیبخش) نقش مثبتی داشته و به میزان زیادی از استرس و تنش میکاهد. البته مصرف این نوع غذاها در ساعات پایانی شب توصیه نمیشود چرا که افزایش سروتونین باعث اختلال در خواب میشود. همچنین در طی روز برای افزایش سطح هوشیاری، تسریع در تصمیمگیری، افزایش تمرکز و بالا بردن انرژی و دقت از لبنیات پروبیوتیک و میوه هایی چون سیب، انگور، انواع مرکبات، موز، خرما، انجیر و آلوی خشک استفاده کنید. این را هم بدانید استشمام رایحه دل انگیز لیموترش در فضای خانه به افزایش سطح هوشیاری کمک کرده و تمرکز را تقویت میکند.

 

با مصرف سبزیجات تازه اوج بگیرید

 

بدن ما برای انجام فعالیت های سنگین و مقاومت در برابر فشارهای عصبی نیاز به منیزیم و ویتامین های گروه Bدارد. از آن جایی که در ایام خانه تکانی انرژی زیادی صرف کرده و احتمالا به نوع تغذیه خود کمتر توجه میکنیم امکان ایجاد رخوت، خستگی و گرفتگی عضلانی در روزهای اول سال نو وجود دارد. سبزیجاتی چون قارچ، جوانه ها بخصوص جوانه گندم و شبدر، کلم بروکلی، کاهو و اسفناج علاوه بر تمدد اعصاب و شل کردن عضلات به دلیل غنی بودن از اسید فولیک به سنتز سروتونین کمک کرده و پتاسیم موجود در سبزیجات بخصوص کلم بروکلی از بیحوصلگی و تند مزاجی میکاهد. در ضمن مصرف سبزیجات تازه این فصل را هم فراموش نکنید. ریحان، جعفری، پیازچه و نعنا آرامبخش قوی بوده و بخصوص برای افرادی که با تغییر فصل دچار اختلالات خلقی میشوند مفید است. بهتر است از این سبزیجات در میان وعده ها استفاده کنید.

 

به شیرینیجات نوروز “نه” بگویید!

 

برای رهایی از کم حوصلگی و ناآرامی در ایام تعطیلات عید، کربوهیدرات های پیچیده را جایگزین کربوهیدرات های ساده و تصفیه شده کنید. نان گندم و جوی سبوسدار، برنج قهوه ای و ماکارونی سبوسدار نمونه ای از کربوهیدرات های پیچیده هستند که با تولید متعادل سروتونین باعث ایجاد آرامش با حداقل اثر خواب آلودگی و رخوت میشوند. گرایش به مصرف قندهای ساده در قالب انواع شیرینیجات عید همچون شکلات، آب نبات، تافی، نقل، پولکی و شیرینی های خشک و تر با افزایش قند خون موجب تسریع ترشح انسولین شده و با افت قند و فشار خون، فرد را دچار بیحوصلگی، کم طاقتی و آشفتگی کرده و در نهایت موجب عدم تمرکز و گیجی میشود.

 

این را هم بدانید گرچه کافئین موجود در قهوه، چای، شکلات و برخی نوشابه های گازدار سیاه (کولادار) به محض مصرف حالت خوشایندی را در فرد ایجاد میکند اما این حالات گذرا بوده و مصرف زیاد آن خستگی را تشدید و موجب بدخلقی میشود. در مقابل عرق بید مشک و بهار نارنج، دمکرده گل گاو زبان و سنبل الطیب نوشیدنی های شگفت انگیزی برای ایجاد آرامش هستند. پس اگر با این نوشیدنی ها از مهمانان خود پذیرایی کنید لطف بزرگی در حق آنان خواهید کرد.

 

غذاهای آماده، مغز را نا کارآمد می کند

 

دست کم در ایام نوروز که خانم های شاغل و البته خانه دار در منزل حضور دارند از مصرف غذاهای کنسروی و آماده اجتناب کنید. مواد افزودنی حساسیت زا و نمک این محصولات با ذخیره کردن آب دربافت های بدن موجب التهاب، تورم و کاهش اکسیژن رسانی به نسوج مغز شده و با افزایش فشار خون در برخی افراد مستعد منجر به گیجی و منگی میشود. همچنین این غذاها به دلیل چربی بالا بخصوص در ساعات پایانی شب به جهت دیر هضم بودن به مدت طولانی در معده باقی و سبب انحراف خون از مغز، عضلات و سایر بافت ها به سمت معده شده و میتواند سطح اکسیژن بدن را کاهش داده و فرد را به تنگی نفس شبانه دچار سازد. بهتر است در این ایام غذاهایتان را با زغفران طعمدار کنید. زعفران به دلیل داشتن ترکیباتی خاص باعث نشاط و شادابی شده و از بیخوابی های شبانه میکاهد و در ضمن به دلیل ترکیبات آروماتیک (معطر) حس آشپزی را در شما تقویت میکند.

 

حمایت تمام قد از آجیل!

 

در لحظات شادی که به دور هم هستید از مصرف متعادل مغزهای آجیلی کم نمک یا بدون نمک همچون فندق، گردو، بادام، تخمه آفتابگردان و دانه کنجد غافل نشوید. مغزها حاوی منیزیم، آهن، روی و بخصوص سلنیوم زیادی بوده و تاثیر مستقیم و مثبتی روی سیستم عصبی داشته و با ایجاد یک انرژی پایدار و یکنواخت از شدت استرس و اضطراب میکاهد و در ضمن سلنیوم آن به افزایش میل جنسی کمک میکند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *