افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

درمان یبوست با این مواد غذایی

yobosat_

  • به طور کلی برای پیشگیری از بروز یبوست باید حداقل روزانه ۶ تا ۸ لیوان مایعات نوشیده، از میوه ها و سبزی های فیبردار مصرف و پیاده روی انجام شود

تا چه حد فیبرها و موادخوراکی حاوی فیبر به ما در رفع یبوست کمک می کنند از کدامیک بهتر است استفاده کنیم تا بتوانیم یبوستمان را برطرف کنیم متخصصین گوارش مصرف چه نوع خوراکی هایی را برای رفع این عارضه پیشنهاد میدهند در اطفال و بزرگسالان درمان ها به چه صورت می باشند و تا چه حد این عارضه خطرساز خواهد بود؟

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه یبوست بیماری شایعی است که عوامل متعددی در بروز آن نقش دارند، افزود: مصرف روزانه فیبرهای طبیعی موجود در میوه ها، سبزی ها و برخی غلات در درمان این بیماری موثر است.

دکتر حافظ فاخری با بیان اینکه در بروز یبوست عوامل متعددی مانند کم تحرکی، مصرف کم مایعات و رژیم غذایی ناسالم نقش دارند، افزود: با این حال این بیماری به اقدامات درمانی ساده ای مانند مصرف فیبر و مایعات کافی و ورزش پاسخ می دهد.

فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه فیبر در غذاهای طبیعی متنوعی یافت می شود و در درمان یبوست در خط اول درمان قرار دارد، اظهار کرد: فیبرهای موجود در غلات دارای غشاء سلولی هستند که به هضم مقاوم بوده و آب را در داخل ساختارهای سلولی خود نگه می دارند اما فیبرهای موجود در مرکبات و حبوبات سبب تحریک فلور روده بزرگ و دفع بهتر می شود.

فاخری گفت: سبوس گندم یکی از موثرترین فیبرها است اما باعث تشدید نفخ و درد شکم در مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر می شود بنابراین مصرف فیبر باید به مقدار کم شروع و به تدریج بر مبنای تحمل و اثربخشی، میزان آن افزایش یابد.

متخصص گوارش و کبد بیان کرد: ارتباط مستقیمی بین دریافت فیبر، دریافت آب و حجم مدفوع وجود دارد، علاوه بر فیبر سوربیتول و فروکتوز موجود در غذاهایی مانند سیب، هلو، گلابی، گیلاس، کشمش، انگور و آجیل نیز در درمان یبوست موثر هستند.

وی یادآور شد: میزان توصیه شده برای دریافت فیبر برای زنان ۲۵ و برای مردان ۳۵ گرم به صورت روزانه است و علاوه بر مصرف روزانه غذاهای پرفیبر می توان به بیماران توصیه کرد که روزانه ۲ تا ۶ قاشق سوپ خوری سبوس به غذا اضافه کنند و با مصرف همزمان یک لیوان آب یا نوشیدنی های دیگر به هدف درمانی مناسب از دریافت فیبر برسند.

فاخری ادامه داد: هر ۱۰ گرم کربوهیدراتی که به روده می رسد، می تواند هزار سی سی گاز تولید کند بنابراین مصرف بیش از ۵۰ گرم فیبر در روز سبب بروز نفخ می شود.

وی توصیه کرد: مصرف نان کامل سبوس دار، غلات به مقدار ۶ تا ۱۱ واحد (در افرادی که تمایل به مصرف کافی غذاهای پرفیبر ندارند)، ماست و سوپ، سبوس و فیبرهایی که به صورت پودر می توان آنها را مصرف کرد، نیز از دیگر راهکاری درمان یبوست به شمار می رود.

فاخری به مصرف میوه و سبزی تازه به عنوان موثرترین روش درمان اشاره کرد و افزود: در گروه میوه ها خرما و آلو، در گروه سبزیجات پخته نخود سبز و کلم بروکلی، در گروه سبزیجات خام اسفناج و در گروه حبوبات لوبیای پخته بیشترین میزان فیبر را در هر واحد دارند.

وی ادامه داد: همچنین انجیر، سیب با پوست، آلو (بخارا)، شلیل، گلابی، انبه، پرتقال، توت فرنگی، توت سیاه، کیوی، کشمش و توت سیاه به میزان زیادی حاوی فیبر هستند.

متخصص گوارش و کبد گفت: به طور کلی برای پیشگیری از بروز یبوست باید حداقل روزانه ۶ تا ۸ لیوان مایعات نوشیده، از میوه ها و سبزی های فیبردار مصرف و پیاده روی انجام شود

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *