افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

درد کشاله ران چطور درمان می شود

4

 

 

  • درمان پا درد به تشخیص آن بستگی دارد. وقتی علت درد مشخص شد، درمان بر کنترل درد و کنترل مشکل بوجود آورنده درد به منظور جلوگیری یا کاهش بروز مجدد ان متمرکز است.

درد کشاله ران پا به هرگونه درد و ناراحتی گفته می شود که بر روی ناحیه ای که از استخوان پلویس که به سمت زانو کشیده شده است تاثیر می گذارد . ناحیه ران توانایی حرکت را دارد این ناحیه از ماهیچه،استخوان،تاندون،لیگامنت ،عصب ورگ ساخته شده است

ماهیچه ران باعث ایجاد حرکت می شود و تاندون های این قسمت ماهیچه های ران را به استخوان پلویس و ناحیه تحتانی ساق پا متصل کرده است و باعث ساخت مفصل لگن و زانو شده است عصب ها هم نقش کنترل احساس و حرکات را برعهده دارند و رگ ها هم برای جاری شدن جریان خون درناحیه ران ساخته شده است هرکدام ازساختارهای مفصل ران می توانند دچار آسیب دیدگی، عفونت، بیماری یا اختلالات دیگر بشوند و باعث ایجاد درد در بدن شوند.

درد ران پا می تواند به تدریج یا ناگهانی ایجاد شود درد کشاله ران پا به صورت خفیف ،شدید همراه با علائمی مانند سوزش، سوزن سوزن شدن ایجاد می شود شما ممکن است با بی حسی هم دراین مفصل مواجه شوید درد ران پا می تواند به میزانی ناراحت کننده و تحریک کننده باشد که ایجاد وزن بدن بر روی پا هنگام پیاده روی غیرقابل تحمل شود درد ران میتواند به دلایل متعددی ایجاد شود که شامل رشد طبیعی و بالا رفتن سن است درد ران پا ناشی ازکشیدگی جزئی یا کوفتگی ماهیچه ها می تواند بوسیله درمان های خانگی مانند استراحت،یخ درمانی،بالا گرفتن ساق پا،مصرف مسکن کنترل شود.

علت ها و دلایل

در ادامه دلایل شایع پا درد و علت درد کشاله ران پا ذکر شده است

آرتروز

با بروز آرتروز غضروف ها کم کم فرسوده می شوند و از بین می روند و باعث لغزندگی استخوان های این ناحیه می شود.یکی از علت های درد این قسمت که در افراد بالای ۶۵ سال با درد های شدید در ران یاکشاله ران رخ می دهد،آرتروز می باشد.

زمانیکه غضروف های ران فرسوده می شوند استخوان های ران برخلاف حفره داخل ران کشیده می شوند.خردشدن استخوان ها و غضروف ها با فعالیت های طبیعی انجام می شود.درد در کشاله ران و قسمت جلو ران یکی از علت های رایج آرتروز ران می باشد مخصوصا در هنگام فعالیت هایی همچون پیاده روی و فعالیت هایی که نیاز به پیچاندن ران داریم مثل پوشیدن جوراب ها و سوار و پیاده شدن از ماشین.علت این درد کشیده شدن استخوان ها برخلاف یکدیگر است .

شکستگی کشاله ران

شکستگی در افراد مسن که داری استخوان های ضعیف تر و یا مبتلا به آرتروز هستند بیشتر اتفاق میفتد.اگر چه آرتروز بیشتر در زنان رخ میدهد اما خطر ابتلا به آن در مردان بالای ۶۵ سال هم وجود دارد شکستگی ران یکی از موارد اضطراری پزشکی میباشد و احتیاج به عمل جراحی فوری دارد.

همچنین در افراد جوانی که فعالیت های زیادی دارندخطر شکستگی ران افزایش پیدا می کند. زمانیکه ماهیچه ها خسته می شوند شوکی که ناشی از ضربه های که براثر فعالیت هایی چون پریدن یا دیگر فعالیت های میباشد را دریافت نمی کند و نیرو به استخوان ها وارد می شود و باعث ایجاد شکستگی های خفیف می شود و این شکستگی های باعث درد می شود.

التهاب کیسه زلالی

این التهابات، التهاب کیسه پراز مایعی است که نگهدارنده مفاصل بعد از آسیب دیدگی است.التهابات تروچانتریک بر روی ناحیه بیرونی ران اثر می گذارد و با انجام فعالیت هایی چون برخاستن ،پیاده روی ،بالا و پایین رفتن از پله و رانندگی درد به سراغ بیمار می آید.

از بین رفتن استخوان ها یا سرطان استخوان

ورود خون نامناسب به بدن میتواند به استخوان ها آسیب برساند و باعث ایجاد سرطان استخوان و از بین رفتن آن ها شود.کورتی کاستروید می تواند سیستم ایمنی بدن را از بین ببرد و در شرایط متفاوت پزشکی باعث سرطان استخوان شود و ناحیه ران یکی از قسمت های است که تحت تاثیر این سرطان قرار می گیرد.

فرسودگی تاندون

تاندون ها مانند بافت های ارتباط دهنده مفاصل را به کشاله ران و دیگر استخوان متصل می کند که بوسیله حرکات سخت و مکرر می تواند دردناک و ملتهب بشود. تاندون ها می توانند با انجام هرگونه فعالیت ورزشی آسیب ببیند و استفاده بیش از حد از یک قسمت بدن هم باهث آسیب به تاندون می شود.

کشیدگی یا رگ به رگ شدن

این رگ به رگ شدن باعث ایجاد یک پارگی در ماهیچه ها که بر اثر استفاده بیش از حد از آن ماهیچه و حساس شدن آن است ایجاد شود.علت رگ به رگ شدن های پایین تر می تواند پیچ خوردن سریع و کشیدن ماهیچه ها که بوسیله ستون مهره ها پشتبیبانی می شود باشد .اغلب ماهیچه های کمر وکشاله ران دچار کشیدگی می شوند زیرا ماهیچه های شکم بسیار ضعیف هستند تا بتوانند قسمت های دیگر را پشتیبانی کنند.

عفونت کشاله ران

آرتروزهای عفونی می تواند در دوران جنینی و یا دوران کودکی شدت یابد.در این دوران سیستم ایمنی بدن به حدی نرسیده که بتواند باکتری هایی که وارد خون می شود را ازبین ببرد و این عفونت ها در ران قرار می گیرد و باعث درد و بیحسی در این ناحیه می شود. تب ،حرارت و التهاب در کشاله ران نشان دهنده عفونت در این قسمت است.

البته درد ران علت های دیگری نیز دارد . و اگر موارد زیر مطرح باشد شما نیاز به کمک پزشک دارید :

– دلیل درد زیاد نتوانستید به صورت طبیعی راه بروید

– نتوانستیدکشاله ران خود را خم کنید

– بیشتر از چندروز درد احساس کردید

– بدشکلی یا تورم در کشاله ران یا قسمت بالای آن

– احساس درد در کشاله ران درشب یا زمان استراحت

– افزایش تب ،التهاب وحرارت در کشاله ران

تشخیص

ارزیابی درد ران پا با معاینه فیزیکی آغاز می شود. معاینه فیزیکی به تشخیص علت بالقوه درد ران پا و تایید تشخیص کمک می کند. گاهی اوقات هم به آزمایش و تصاویر اشعه ایکس نیازی نیست.

آزمایش خون

عفونت و التهاب را می توان با آزمایش های خون تشخیص داد. اگر بیماری نقرس مد نظر باشد ممکن است آزمایش خونی برای اندازه گیری اسید اوریک صورت بگیرد. دیگر آزمایش های خون هم می توانند بسته به بیماری زمینه ای که مد نظر است مورد توجه قرار بگیرند.

تصویر برداری

اشعه ایکس:

اگر در مورد وجود شکستگی استخوان نگرانی وجود دارد، آنگاه ممکن است تصاویر ساده اشعه ایکس آن را نشان دهند.

سونوگرافی:

سونوگرافی می تواند برای تشخیص ترومبوز ورید عمقی مفید باشد.

شاخص مچ پایی- بازویی ABI:

ممکن است جریان خون شریانی در پاها با یک شاخص مچ پایی- بازویی برآورد شود که در آن جریان خون در هنگام استراحت و تمرین ارزیابی می شود.

– آنژیوگرام:

اگر به اطلاعات بیشتری درمورد شریان ها نیاز باشد، می توان برای مشاهده مستقیم توزیع شریانی پاها آزمایش آنژیوگرام انجام داد.

– سی تی اسکن:

می توان از توموگرافی کامپیوتری(CT) در موقعیت های مختلفی استفاده کرد. آنژیوگرافی CT می تواند در برخی موقعیت های معاینه عروق خونی جای آرتریوگرافی را بگیرد.

– ام آر آی:

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) را می توان برای معاینه پشت، ارزیابی استخوان ها، مفاصل و بافت های نرم مانند عضلات، تاندون ها و رباط های پشت و به منظور پی بردن به علل سیاتیک مورد استفاده قرار داد.

– تست نوار عصب و عضله:

می توان مطالعات هدایت عصبی را برای ارزیابی عملکرد اعصاب و اندازه گیری توانایی اعصاب خاص برای حمل پیام های الکتریکی مد نظر قرار داد.

– آسپیراسیون مفصل:

اگر درمورد عفونت و التهاب درون مفصل نگرانی وجود داشته باشد می توان یک سوزن را وارد مفصل کرد و مایع آن را برای تجزیه و تحلیل بیرون کشید یا خالی کرد.

راه ها و روش های درمان

درمان پا درد به تشخیص آن بستگی دارد. وقتی علت درد مشخص شد، درمان بر کنترل درد و کنترل مشکل بوجود آورنده درد به منظور جلوگیری یا کاهش بروز مجدد ان متمرکز است.

درمان درد ران پا بستگی به تشخیص پزشک دارد.هنگامی که علت درد مشخص شد، درمان هم بر کنترل درد و هم کنترل مشکل زمینه ای تمرکز می کند تا از وقوع دوباره آن جلوگیری کند یا امکان وقوع دوباره را کاهش دهد.

درمورد درمان صحیح درد مزمن پشت و ران پای خود با پزشک صحبت کنید. شیوه های درمان عبارتند از:

دارو

پزشکان اغلب در ابتدا شیوه درمان با دارو را امتحان می کنند. چون واکنش هر فردی به داروها متفاوت است، ممکن است پزشک دوزها و داروهای مختلفی را امتحان کند. داروها از مسکن هایی که بدون نسخه به فروش می رسند مانند آسپرین، استامینوفن، استروئیدهای ضد التهاب تا داروهای ضد التهاب قوی تر گسترده شده اند.

بریس و ارتز

برای کمک به مشکل کف پای صاف می توان از یک لایه محافظ در داخل کفش استفاده کرد که این لایه طبی می تواند درد پا را کاهش دهد. بریس قوزک پا نیز می تواند به کاهش درد پا کمک کند. محافظ پاشنه نیز می تواند برای افزایش حمایت و کمک به پیشگیری از پیچ خوردن قوزک پا استفاده شود.

نوع ارتز قابل استفاده برای شما با تشخیص پزشک با توجه به مشکل ایجاد شده و علت های احتمالی مشاهده آن و نیز شکل پا مشخص می شود. در بعضی موارد، پزشک ممکن است استفاده از صفحه یا پد محافظ مخصوص را برای بیمار تجویز کند و در سایر موارد ممکن است نیاز به اصلاح کفش بیمار وجود داشته باشد.

فیزیوتراپی

در فیزیوتراپی تلاش می شود که امکان حرکت نرمال تر و همراه با درد کمتر را برای شما فراهم می سازد. ممکن است پزشک فیزیوتراپی منفعل مانند ماساژ و استفاده از گرما یا سرما یا درمان های فعالانه مانند تمرین کردن را توصیه کند.

سایر درمان های پزشکی

زمانیکه شدت و علت درد پا مشخص شد، یک دوره بهبود و پیشگیری شروع می شود. استفاده از وسایل الکترونیکی پزشکی مانند فراوا درمانی ،دستگاه های الکتریکی مختلف مانند تحریک کننده مفاصل ، نوردرمانی یا لیزر، و درمان های بدون استفاده ازدستگاه های الکتریکی برای کاهش درد پا و افزایش گردش بدن و بهبودی بسیار مناسب می باشد.

عمل جراحی

دلایل مختلفی وجود دارد که بیماران به جراحی نیاز دارند .شوک ناشی ازضربه می تواند باعث کشیدگی ،رگ به رگ شدن ،شکستگی ،آرتروز و درد شدید شود.به دلیل بیماری هاو سندروم ها استخوان های پا به مرور زمان از بین می روند و جراح برای درمان این استخوان مجبور به انجام عمل جراحی بر روی بیمار می شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *