افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

درد پاشنه پا هنگام پیاده روی از علت تا درمان آن

درد پاشنه پا هنگام پیاده روی از علت تا درمان آن

Heel-Spur400

 

 

برای شما هم پیش آمده که هنگام پیاده روی پاشنه پا درد شدیدی حس می کنید در این مطلب متخصصان به بررسی این درد پرداخته اند و بیان کرده اند درد پاشنه پا هنگام پیاده روی از علت تا درمان آن .


۱-فاشیای پلانتار
فاشیای پلانتار شایع‌ترین علت درد پاشنه است که سالانه ۲ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آیرین لوی، پزشک شاغل در مرکز پزشکی لانگون در شهر نیویورک می‌گوید، فاشیای پلانتار نواری است که در راستای قوس پا قرار دارد و انگشت‌ها را به پاشنه پا متصل می‌کند. این نوار به جذب فشارهای وارده به پا کمک می‌کند، اما فشار فزاینده ناشی از دویدن و پیاده روی می‌تواند باعث التهاب این نوار شود. این درد در اوایل صبح شدیدتر است و به تدریج در حالت نشسته یا ایستاده نیز بروز پیدا می‌کند.
مگان لیهی، پزشک شاغل در مؤسسه استخوان و مفاصل ایلینوی در شیکاگو معتقد است که شدید بودن این درد در اوایل صبح علت دارد؛ وقتی خواب هستید، قوس پای شما در حالت طبیعی در راستای فاشیا قرار دارد، اما وقتی قدم بر می‌دارید، قوس پا به سمت بیرون کشیده می‌شود و پارگی‌های ریزی در بافت فاشیا ایجاد می‌کند که با درد و ناراحتی همراه است. به گفته دکتر لیهی، عوامل متعددی از جمله سفت شدن ماهیچه ساق پا، کشیدگی تاندون آشیل، پوشیدن کفش‌های نامناسب، صاف بودن کف پا و فشار جسمانی مضاعف باعث التهاب فاشیای پلانتار می‌شوند.
التهاب فاشیای پلانتار چگونه درمان می‌شود؟
برای کاهش درد می‌توانید از داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن یا کمپرس یخ استفاده کنید. برای این کار می‌توانید یک بطری یا فنجان پر از آب را در فریز بگذارید تا یخ بزند. سپس کمپرس یخ را زیر پاشنه پا بگذارید. برای جلوگیری از تشدید التهاب به پاهایتان استراحت دهید و کفش مناسب بپوشید. اگر هر روز برای پیاده روی بیرون می‌روید، باید هر ۶ یا ۴ ماه یک بار کفشتان را عوض کنید. انجام تمرینات کششی باعث شل شدن عضلات فاشیا شده و درد پاشنه را کاهش می‌دهد.
شما می‌توانید از دو روش زیر برای کاهش درد پاشنه پا کمک بگیرید:
کشیدن پا با حوله: روی زمین بنشینید و پاهایتان را رو به جلو بگذارید. یک حوله بردارید و آن را پشت پاشنه بگذارید. سپس دو لبه انتهایی حوله را با دست بگیرید و به سمت خود بکشید. پاهای خود را به آرامی رو به جلو حرکت دهید و ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید.
بلند کردن پاشنه پا روی پله: بر روی پله پایینی بایستید. پاهای خود را به سمت پشت ببرید تا پاشنه پا لبه‌‌های پله را لمس کند. حالا از دیوار یا سایر موارد به عنوان پشتیبان استفاده کنید و وزن خود را بر روی یک پا بیاندازید. ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید.
اگر درد پاشنه بیشتر از چند هفته طول بکشد، بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید. یک پزشک متخصص می‌تواند مشکلاتی مانند خار پاشنه و تشکیل ساختار استخوانی در پایین پاشنه‌ها را تشخیص دهد. ممکن است پزشک از شما بخواهد یک آتل به هنگام خواب بپوشید.

 
۲-آتروفی پد چربی
در طول زندگی، معمولا بیش از ۱۰۰ هزار مایل قدم بر می‌داریم. بنابراین جای تعجب نیست که به بافت پا آسیب وارد شود. پدهای چربی نازک، فشار وارده به پاها را افزایش می‌دهند. همین امر نیز موجب ایجاد درد در پاشنه پا می‌شود. بر اساس یکی از مطالعات منتشر شده در نشست سالانه پزشکی توانبخشی، پدهای چربی دومین علت شایع درد پاشنه پا هستند.
چگونه آن را درمان کنیم؟
استفاده از یخ، استراحت کردن و مصرف داروهای ضد التهاب می‌تواند به طور موقت درد پاشنه را کمتر کند. اما ارائه یک پشتیبانی مناسب بهترین گزینه برای جلوگیری از ایجاد این مشکل است. از پوشیدن کفش‌‌های پاشنه بلند یا بسیار مسطح چشم ‌پوشی کنید و از یک کفش راحت استفاده کنید. تا حد امکان روی سطوح نرم و صاف مثل چمن پیاده روی کنید. به علاوه، از انجام فعالیت‌‌‌های سخت همچون پریدن خودداری کنید.
۳-تاندنیت آشیل
تاندون پاشنه پا بزرگ‌ترین تاندون‌ در بدن است. این تاندون عضلات پشت ساق را به استخوان پاشنه متصل می‌کند. امیلی بیر، درمانگر شاغل در کلینیک مایو در روچستر معتقد است که پارگی در پشت پاشنه می‌تواند باعث ایجاد التهاب شود. این مشکل اغلب به خاطر انجام بیش از اندازه فعالیت‌هایی مانند پیاده‌ روی و پریدن ایجاد می‌شود. ماهیچه‌های سفت ساق پا نیز می‌تواند باعث تشدید استرس و فشار روی تاندون‌ها شود.
چگونه آن را درمان کنیم؟
ورزش می‌‌تواند فشار را از بین ببرد و الیاف تاندون آشیل را دوباره متعادل سازد. متخصصان توصیه می‌‌کنند برای بهبود این شرایط از تمریناتی همچون کشش با حوله و بالا بردن پاشنه استفاده کنید. ماساژ دادن ساق پا و تاندون هم باعث جریان یافتن خون در این ناحیه شده و روند درمان را سریع‌تر می‌کند. هر قدر سریع‌تر به فکر درمان باشید نتیجه بهتری خواهید گرفت. سعی کنید فشار را از روی تاندون‌ها بردارید. اگر درد ادامه پیدا کرد از یک پزشک متخصص کمک بگیرید. فیزیوتراپی در بسیاری از موارد به درمان شما کمک می‌کند.

 
۴- شکستگی تنشی استخوان
شاید دوست داشته باشید برای سال نو وزن خود را به کمک برنامه‌‌های تمرینی کم کنید. این تصمیم بسیار عالی است اما افزایش زمان پیاده روی یا شدت آن می‌تواند بر پاشنه‌های شما فشار وارد کند. همین امر می‌تواند باعث ایجاد شکستگی‌های بسیار کوچک در استخوان‌هایتان شود. این شرایط، شکستگی تنشی استخوان نام دارد. در حالیکه شکستگی بر اثر فشار می‌تواند در هر استخوانی ایجاد شود، اما استخوان پا مثل استخوان پاشنه بیشتر از سایر بخش‌های بدن در معرض این خطر قرار دارد.
چگونه آن را درمان کنیم؟
اگر به شکستگی تنشی استخوان مشکوک هستید، حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. او می‌تواند بر اساس تست تصویربرداری یا علائم موجود، شرایط شما را تشخیص دهد. شکستگی تنشی استخوان معمولا با یک واکنش تنشی آغاز می‌‌شود. این واکنش تنشی نیز معمولا به صورت تورم و التهاب در استخوان نمایان می‌شود. اگر در همان مراحل اولیه به پزشک متخصص مراجعه کنید، درمان بسیار راحت‌تر خواهد بود. شاید استراحت کردن بهترین گزینه درمانی برای شکستگی تنشی استخوان باشد. گاهی هم ممکن است برای راه رفتن به یک عصا نیاز داشته باشید.
۵-آرتریت
این بیماری که باعث التهاب مفاصل می‌شود، ممکن است پایتان را هم درگیر کند. اگر کف پای شما صاف باشد بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به این بیماری خواهید بود. زمانی که پا به صورت مداوم در حال حرکت است و مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌‌تواند باعث ایجاد برخورد مفاصل شده و در نهایت به التهاب مفاصل و آرتریت منجر ‌شود. اگرچه این بیماری معمولا استخوان‌های بخش میانی پا را درگیر می‌کند، اما احتمال تاثیر گذاشتن روی مفاصلی که استخوان‌های پاشنه را به هم متصل می‌‌کنند نیز وجود دارد. اگر قبلا مچ پایتان آسیب دیده است، ممکن است شرایطی به نام آرتریت پس از ضربه را در ناحیه پاشنه پای خود تجربه کنید.
چگونه آن را درمان کنیم؟
استراحت کردن و استفاده از داروهای ضدالتهاب می‌تواند درد این بیماری را کاهش دهد. عضلات قوی پا نیز به پشتیبانی و حمایت مفاصل کمک می‌کنند و از تاثیر این بیماری روی مفاصل می‌کاهند. اگر درد کاهش پیدا نکرد، باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

پزشکین : درد پاشنه پا هنگام پیاده روی از علت تا درمان آن

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *