افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

درباره بیماری تالاسمی

  • بعضی از شایع‌ترین علائم تالاسمی عبارت‌اند از: بدشکلی‌های استخوانی (خصوصا در صورت).ادرار تیره.رشد و تکامل با تاخیر.احساس خستگی و فرسودگی بیش از حد.زردی یا رنگ‌پریدگی پوست. البته علائم قابل مشاهده و آشکار تالاسمی در همه افراد مبتلا به این بیماری نمایان نمی‌شوند.

 

از بیماری تالاسمی و انواع آن چه میدانید؟ این عارضه ناشی از چه مشکلاتی در افراد مختلف پدید می آید، وراثت و ژنتیک در این زمینه نقش مهمی ایفا خواهند کرد. بهتر است با شایع‌ترین علائم تالاسمی در این بخش آشنا شوید، انواع روش های کنترل و پیشگیری از این بیماری خونی را در ادامه ذکر کرده ایم.

تالاسمی، نوعی بیماری خونی وراثتی است که بدن در آن، هموگلوبین غیرطبیعی تولید می‌کند. هموگلوبین هم نوعی مولکول پروتئینی در سلول‌های قرمز خون است که وظیفه انتقال اکسیژن را بر عهده دارد. این اختلال خونی به تخریب سلول‌های قرمز خون منجر می‌شود و درنهایت فرد را به بیماری کم‌خونی مبتلا می‌کند. وراثتی بودن تالاسمی یعنی این‌که حداقل یکی از والدین شما باید مبتلا به این بیماری باشد. این انتقال ارثی به‌واسطه جهش ژنتیکی یا حذف قسمت‌های مهمی از ژن‌ها شکل می‌گیرد. تالاسمی مینور، نوع کم‌خطرتری از این اختلال خونی است. با این‌حال، تالاسمی دارای دو نوع اصلی است که خطرناک‌تر هستند. در تالاسمی آلفا، حداقل یکی از ژن‌های آلفا گلوبین با جهش یا ناهنجاری مواجه می‌شود. در تالاسمی بتا نیز ژن‌های بتا گلوبین تحت تاثیر قرار می‌گیرند. هر کدام از انواع تالاسمی‌ها دارای زیرشاخه‌های متفاوتی هستند. نوع دقیق تالاسمی هر فرد روی شدت علائم و ظاهر او تاثیر می‌گذارند.   علائم به‌طور کلی، علائم تالاسمی می‌توانند تنوع زیادی داشته باشند.

بعضی از شایع‌ترین علائم تالاسمی عبارت‌اند از: بدشکلی‌های استخوانی (خصوصا در صورت).ادرار تیره.رشد و تکامل با تاخیر.احساس خستگی و فرسودگی بیش از حد.زردی یا رنگ‌پریدگی پوست. البته علائم قابل مشاهده و آشکار تالاسمی در همه افراد مبتلا به این بیماری نمایان نمی‌شوند. نشانه‌های تالاسمی اساسا تمایل دارند به این‌که در اواخر دوران کودکی یا نوجوانی بروز پیدا کنند.   علت‌ها تالاسمی زمانی به‌وجود می‌آید که نوعی ناهنجاری یا جهش در یکی از ژن‌های موثر در تولید هموگلوبین شکل بگیرد. این نقص ژنتیکی از پدر و مادر به ارث برده می‌شود. اگر فقط یکی از والدین شما حامل تالاسمی باشد، ممکن است شما هم به نوعی از این اختلال خون با عنوان تالاسمی مینور مبتلا باشید. در این حالت معمولا علائم تالاسمی نمایان نمی‌شوند، اما این بیماری وجود دارد. بعضی از افراد مبتلا به تالاسمی مینور، علائم خفیف این اختلال را تجربه می‌کنند. با این‌حال، اگر هم پدر و هم مادر حامل تالاسمی باشند، ‌شانس ابتلای شما به نوع جدی‌تر و خطرناک‌تر این بیماری بیشتر می‌شود. براساس گزارش‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، تالاسمی در میان مردم آسیا، خاورمیانه، آفریقا و کشورهای مدیترانه‌ای مثل یونان و ترکیه شایع‌تر است.

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *