افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

درباره بیماری آرتریت عفونی بیشتر بدانیم

 

  • تشخیص اینکه آرتریت بیمار از نوع ویروسی است معمولا از طریق معاینه بیمار است و روش های تصویربرداری یا آزمایشات جز در موارد خاص کمکی به تشخیص نمیکنند.

آرتریت عفونی یک بیماری دردناک در مفاصل است.  آرتریت عفونی هنگامی رخ میدهد که یک عفونت، ناشی از باکتری یا ویروس آلوده، به یک مفصل یا مایع اطراف مفصل (مایع سینوویال) گسترش می یابد. این عفونت معمولا در ناحیه دیگری از بدن شروع می شود و از طریق جریان خون به بافت های مشترک گسترش می یابد. عفونت نیز ممکن است  از طریق عمل جراحی، زخم های باز، و یا تزریق وارد شود .آرتریت عفونی معمولا فقط در یک مفصل رخ می دهد. در اکثر موارد، مفاصل بزرگ مانند زانو، مفصل ران یا شانه را تحت تاثیر قرار میدهد.

ویروس ها موجودات زنده میکروسکوپی هستند که از باکتری ها کوچکترند. بعضی ویروس ها میتوانند موجب بیماری در انسان شوند. متاسفانه برای درمان بیماری های ویروسی آنتی بیوتیک های مناسی مانند آنچه در درمان باکتری ها استفاده میشود وجود ندارد ولی خوشبختانه بسیاری از بیماری های ویروسی به توسط خود بدن مهار میشوند. ابتلا به بعضی بیماری های ویروسی مانند پولیومیلیت یا فلج اطفال، آبله، آبله مرغان، سرخک و سرخجه را میتوان با استفاده از واکسن پیشگیری کرد.

التهاب مفصل را آرتریت مینامند. آرتریت میتواند منشا غیر عفونی داشته باشد مانند استئوآرتریت و یا آرتریت روماتوئید و یا میتواند عفونی باشد. آرتریت های عفونی یا میکروبی ممکن است مانند آرتریت های چرکی علت باکتریایی داشته باشد. بطور مثال باکتری استافیلوکوک میتواند موجب آرتریت چرکی شود. علت بعضی آرتریت ها ویروس ها هستند. آنها میتوانند موجب التهاب در مفاصل بدن و در نتیجه بروز درد و تورم شوند.

مهمترین علامت آرتریت ویروسی، درد مفصل است که میتواند همراه با خشکی مفصل، تورم، قرمزی و گرما در روی پوست مفصل هم همراه باشد.

 

چه ویروس هایی موجب التهاب مفصل میشوند

توانایی ایجاد آرتریت و التهاب در مفصل در بسیاری از ویروس ها وجود دارد. شایعترین آنها عبارتند از
  • پاراویروس B-۱۹ : حدود ۶۰ درصد بالغین در طول عمر خود به این ویروس آلوده میشوند. این ویروس موجب بیماری به نام بیماری پنجم میشود. بیماری پنجم معمولا در زمان بچگی ایحاد میشود. حدود ۱۵ درصد از بچه هایی که به این ویروس آلوده میشوند دچار درد مفصل میشوند ولی این درد خیلی زود خودبخود خوب میشود. این درصد در بزرگسالان ۸۰ درصد است.
    هر مفصلی میتواند با این ویروس دچار التهاب شود ولی مفاصل دست، پا، زانو، مچ دست و مچ پا بیشتر از دیگر مفاصل مبتلا میشوند. در غالب اوقات درد مفصلی بطور خودبخود در عرض دو هفته خوب میشود ولی گاهی این درد راجعه میشود یعنی بعد از خوب شدن با گذشت مدتی دوباره عود میکند. این عود های متوالی ممکن است حتی تا سالها نیز ادامه پیدا کند.
  • هپاتیت B : این ویروس بیشتر به خاطر آلوده کردن کبد و ایجاد یرقان و زردی معروف است ولی میتواند موجب آرتریت هم بشود. آرتریت در هپاتیت، بیشتر در مفاصل دست و زانو ایجاد میشود ولی میتواند در مچ دست، مچ پا، آرنج و شانه هم بوجود آید. آرتریت و التهاب مفصلی در این بیماران قبل از بروز زردی بوجود میاید و ممکن است هفته ها پس از فروکش کردن زردی هم ادامه یابد. در کسانی که به علت ابتلا به این ویروس دچار هپاتیت مزمن میشوند آرتریت و درد مفصلی هم ممکن است راجعه شود یعنی مدتی خوب شده و دوباره برگردد.
  • سرخجه : ابتلا به ویروس سرخجه در بچه ها یا بدون علامت است و یا علائم خفیفی دارد ولی در بزرگسالان میتواند موجب آرتریت و درد مفصلی شود. علائم مفصلی بیماری معمولا با فاصله یک هفته از علائم پوستی ظاهر میشود. مفصل گرفتار معمولا دردناک است ولی تورمی ندارد. معمولا مفاصل زانو، آرنج، مچ دست و مچ پا گرفتار میشوند.
    درد مفصلی در سرخجه معمولا پس از دو هفته از بین میرود ولی ندرتا میتواند چند سال هم باقی بماند. واکسن سرخجه هم میتواند در ۱۵ درصد دریافت کنندگان موجب درد مفصلی شود. این درد دو هفته پس از تزریق واکسن شروع شده و یک هفته باقی میماند. این درد ممکن است ندرتا تا یک سال هم باقی بماند.
  • ایدز : ابتلا به ویروس HIV در ابتدا موجب بروز علائمی مانند آنفلوانزا میشود که همراه با درد مفصلی است. در حدود ده درصد افراد مبتلا به این ویروس درد های مفصلی مزمنی بصورت راجعه در شانه، آرنج و زانو بوجود میاید.

 

تورم مفاصل انگشتان دست بدنبال ابتلا به آرتریت ویروسی

تشخیص اینکه آرتریت بیمار از نوع ویروسی است معمولا از طریق معاینه بیمار است و روش های تصویربرداری یا آزمایشات جز در موارد خاص کمکی به تشخیص نمیکنند.

درد مفصلی و تورم ناشی از آرتریت ویروسی معمولا خودبخود خوب میشود. درمان آنتی بیوتیکی و ضد ویروسی برای این مشکل وجود ندارد. استفاده از داروهای ضد درد میتواند در مدت بیماری علائم بیمار را کاهش دهد.

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *