افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

دانستنی های پزشکی در مورد سلامت مو

sddefault

سایت پزشکین با اطلاعات روز پزشکی بخوانید در این جا دانستنی های پزشکی در مورد سلامت مو با توضیحات کامل .

مو یكی از ضمائم پوست است كه از دو قسمت تشكیل شده است. قسمتی از آن كه دیده می شود، از سلولهای مرده به وجود آمده و قسمت دیگر، ریشه و پیاز مو نام دارد كه سلولهای زنده و فعالی دارد . یك انسان بالغ در حدود ۰۰۰/۱۰۰ تار مو بر روی سر دارد كه هر تار مو بین دو تا ده سال عمر می كند و رشد آن به طور معمول ۳۳/۰ میلیمتر در روز و یا ۱۰ تا۱۲ سانتیمتر در سال است. ممكن است روزانه ۲۰ تا۱۰۰ تار مو بریزد كه این ارقام درنژادها، جنسیتها و سنین مختلف یكسان نیست.

ناراحتی های عصبی، نگرانی، دلواپسی،  اندوه، كم خوابی و یا بدخوابی سلامت موها را به خطر می اندازد و رشد آنها را متوقف كرده و موها دچار ریزش می شوند. موهای شما به هر رنگ و از هر جنس كه باشد، نیاز به تغذیه و مراقبت دارد. یك برنامه غذایی كه به اندازه كافی ویتامینهای گروهB و نیزA وC و همینطور كلسیم، آهن، مس و ید داشته باشد سبب می شود كه موها زیبا بمانند.

ید در گردش خون پوست سر، نقش اساسی دارد و اگر به اندازه لازم به بدن نرسد، موها كدر، مرده و دچار ریزش می شوند.

خوردن شیرینی ، نوشابه های گازدار، قند و شكر را به حداقل برسانید و به جای برسهای نایلونی از برسهای مویی استفاده كنید تا سبب موخوره نشود.

میوه ها، سبزی های تازه و خام، ماهی تازه، جگر و روغن های گیاهی مانند: روغن زیتون، روغن آفتابگردان و روغن ذرت از غذاهای بسیار مفیدی هستند كه به رشد و سلامت موها كمك می كنند.

ماساژ سر نیز در افزایش سرعت جریان خون نقش مهمی دارد. بدین صورت كه با انگشتان دو دست، سر را ماساژ دهید، به طوری كه انگشتان به شكل دورانی حركت داده شوند. تا زمانی كه حس كنید سرتان گرم شده است و خون در زیر پوست جریان دارد. این حركت را در همه نقاط پوست سر انجام دهید تا به این ترتیب خون در تمام قسمتهای سر به جریان بیفتد. برای سرعت بخشیدن به گردش خون در سر، برس را در جهتهای مختلف روی پوست سر بكشید تا خون در زیر پوست به جریان بیفتد. تمرین بسیار ساده جهت تسریع جریان خون سر، این است كه به پشت بخوابید، روی شانه ها و آرنجها تكیه كنید . در این حالت سر باید روی زمین قرار گیرد. هنگام انجام این تمرین، پاها را راست نگهدارید و زانوها را خم نكیند.

شوره سر:

یكی از بیماریهای شایع مو، شوره سر است كه باید آن را درمان كرد. بسیاری از پزشكان اعتقاد دارند كه شوره ی  سر در اثر تغذیه نادرست ، نگرانی، هیجان ، عدم تعادل هورمونها و استفاده زیاد از مواد آرایشی مو، پدید می آید. برای مبارزه با آن، می بایست ابتدا علت را یافت و سپس به درمان پرداخت. خوردن سبزی ، مواد پروتئین دار و غذاهایی كه ویتامینA وE و Bدارند، به مقدار فراوان توصیه می شود.

یكی از مؤثرترین راه های از بین بردن شوره سر، استفاده از سركه است. به مقدار مساوی آب و سركه را مخلوط كنید. سپس موها را به چند قسمت تقسیم نمایید و به كمك یك تكه پنبه، محلول آب و سركه را به پوست سر بمالید. پس از آن موها را با شامپوی گیاهی بشویید.

یكی دیگر از راههای از بین بردن شوره ی  سر، استفاده از لیموترش و گلاب است. مقداری گلاب را با آب و لیمو ترش مخلوط كنید و با آن سر را ماساژ دهید، سپس موها را بشویید.

ویتامینه كردن موهای سر:

شوینده های مختلف، به خصوص شامپوها به لایه خارجی موها و همین طور به پیاز موها یعنی پوست سر، آسیب می رسانند. برحسب عادت ، هفته ای چند بار و بهتر است حداقل هفته ای یكبار آنها را ویتامینه نماییم تا میزان خسارت وارده به موها كم شود. به ترتیب زیر مواد ویتامینه را تهیه نمایید.

مقداری حنا را با آب جوش به صورت خمیر نرمی درآورده به آن یك عدد زرده تخم مرغ، نصف لیوان ماست،‌ یك قاشق غذاخوری روغن زیتون، یك قاشق غذاخوری آب لیموی تازه یا آب نارنج اضافه كنید. مواد را به هم بزنید به طوری كه با هم كاملاً مخلوط شوند. این خمیر نرم و شل را با دست به تمام قسمتهای سر و سپس به موها بمالید. بعد به كمك یك كیسه پلاستیكی ، سر و موها را بپوشانید و روی آن یك روسری بگذارید تا گرمای كافی حاصل آید و مواد ویتامینه از طریق منافذ پوست سر به پیاز موها برسد و موهای سر نیز حالت نرم و قابل انعطاف به خود بگیرد و همین طور براق و خوش رنگ گردد.

در هنگام شستن موها به نكات زیر توجه نمایید:

۱ـ حداكثر هفته ای دو بار آن هم با آب نیمه گرم حمام كنید.

۲ـ هنگام شستن موها، سعی كنید از شامپوی رقیق شده استفاده كنید، به این ترتیب كه كمی از شامپوها را در یك شیشه خالی ریخته و به آن آب اضافه كنیم، تا رقیق گردد. شامپوی رقیق شده ضربه كمتری به موها وارد می كند.

۳ـ سعی كنید فقط یكبار موها را با شامپو بشویید و زمان شستشو را طولانی نكنید. یعنی بلافاصله پس از شامپو كردن با آب ، موهای سر را بشویید.

۴ـ هرقدر شامپو به مدت طولانی تری با موها و پوست تماس داشته باشد، آسیب بیشتری به پوست سر و موها وارد می شود. این موضوع در مورد شامپوهای خارجی نیز صدق می كند.

۵ ـ بهتر است در هر بار حمام رفتن و شستن موها با شامپو ، یك عدد زرده ی تخم مرغ نیز با شامپو به موها بزنید. به این ترتیب كه همزمان با شامپو یك عدد زرده تخم مرغ نیز به آن اضافه كنید و سپس سر را با آن بشویید. زرده تخم مرغ ، هم یك شوینده است و هم نرم كننده و نگهدارنده و محافظت كننده طبیعی . یكی دو قطره سركه یا آبلیمو بوی بد تخم مرغ را زایل می سازد.

 

با به کاربرد نکات بالا برای سلامت مو می توانید همیشه موهایی سالم و پرپشت و خوش حالت داشته باشید

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *