افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

دانستنی های پزشکی در مورد تخم مرغ

دانستنی های پزشکی در مورد تخم مرغ

13940314-14

تخم مرغ یک ماده غذایی هست که برخی بر اثر برخی باورهای غلط آن را مصرف نمی کنند در این جا دانستنی های پزشکی در مورد تخم مرغ و خواص این ماده غذایی را در اختیار شما می گذاریم .

دلایل بسیاری برای دوست داشتن تخم مرغ وجود دارد، با این حال در مصرف آن می‌بایست بیشتر مراقب باشیم. در زمان‌های قدیم، مردم مصرف تخم مرغ خود را به کمترین مقدار ممکن رساندند؛ چون تصور می‌کردند که عامل اصلی کلسترول بالا و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی باشد. شاید شما هم یکی از آن افرادی باشید که مصرف تخم مرغ را به خوردن سفیده یا املت سفیده محدود کرده‌اید. اما علم نشان می‌دهد که اشتباه می‌کنید.
یکی از بزرگ‌ترین شایعانی که درباره تخم مرغ وجود دارد این است که خوردن آن باعث افزایش سطح کلسترول سرم در بدن می‌شود. یکی دیگر از شایعات موجود این است که زرده تخم مرغ فاقد کالری است و هیچ‌گونه مزیتی ندارد. در ادامه شما را با حقایقی درباره تخم مرغ آشنا می‌کنیم.
مواد مغذی موجود در تخم مرغ
یک تخم مرغ بزرگ دارای ۱۳ ویتامین و مواد آلی ضروری، ۶ گرم پروتئین و ۹ اسید آمینه ضروری برای انسان است و تنها ۷۰ کالری دارد! در ادامه، فهرستی از مواد مغذی موجود در تخم مرغ-به ویژه در زرده تخم مرغ-ارائه شده و فواید هر یک بیان شده است:
•کولین: نقش بسزایی در رشد مغز جنین و نوزاد دارد. برخورداری از کولین کافی در دوران بارداری از نقص لوله عصبی در نوزادان جلوگیری می‌کند.
•لوتئین و زیگزانتین: این مواد شیمیایی گیاهی نقش مهمی در سلامت چشم دارند و از بروز آب مروارید و دژنراسیون ماکولا (یا تباهی لکه زرد) پیشگیری می‌کنند.
•ویتامین D: با تسریع روند جذب کلسیم به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. ویتامین D به عنوان ویتامین آفتاب شناخته می‌شود، چون آسان‌ترین راه دریافت آن از طریق نور خورشید است. غذاهای حاوی ویتامین D بسیار کم هستند، اما زرده تخم مرغ ویتامین D دارد.
•پروتئین: تخم مرغ منبع پروتئین است (یک تخم مرغ بزرگ ۶ گرم پروتئین دارد)؛ ۶۰ درصد پروتئین موجود در آن از سفیده و ۴۰ درصد آن از زرده تامین می‌شود. پروتئین سیر کننده است و قند خون و اشتهای شما را کنترل می‌کند؛ عواملی که در مدیریت وزن و پیشگیری از دیابت اهمیت دارند.
•لوسین: یک اسید آمینه ضروری است که نقش بسزایی در سنتز پروتئین ماهیچه‌ها ایفا می‌کند.
تخم مرغ و کلسترول
در اینجا کمی در مورد کلسترول صحبت می‌کنیم. کلسترول اغلب به عنوان یک کلمه منفی تلقی می‌شود. با شنیدن آن به طور ناخودآگاه به یاد حمله قلبی و مرگ زودرس می‌افتیم. باور کنید یا نه کلسترول برای بدن حیاتی است و نقش مهمی در شکل‌گیری هورمون‌ها و سلول‌های مغز ایفا می‌کند. ممکن است ندانید، اما کلسترول غذایی با کلسترول خون تفاوت دارد. کلسترول خون عمدتا در کبد ساخته می‌شود.
همانطور که تحقیقات نشان می‌دهند، مصرف کلسترول غذایی، مانند کلسترول تخم مرغ، تاثیر کمی بر سطح کلسترول خون دارد. بر اساس مطالعه‌ای که در ژانویه ۲۰۱۵ در مجله قلب آمریکا منتشر شده است، مصرف روزانه تخم مرغ یا جایگزین آن هیچ نقشی در افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ندارد. نویسندگان این مطالعه معتقدند که حذف تخم مرغ به انتخاب جایگزین‌های نشاسته‌دار و قندی منجر می‌شود که به طور بالقوه باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی خواهد شد.
به گزارش انجمن قلب آمریکا و بر اساس دستورالعمل غذایی برای آمریکایی‌ها (که به صورت سالانه به روز می‌شود)، نباید بیش از ۳۰۰ میلی‌گرم کلسترول در روز مصرف کنیم. در حالی که هیچ محدودیتی در راستای مصرف تخم مرغ مشخص نشده است، یک تخم مرغ بزرگ حدودا ۱۸۵ میلی‌گرم کلسترول دارد. بنابراین می‌توان حدس زد که مصرف یک عدد تخم مرغ در روز مناسب باشد. در صورتی که هر روز تخم مرغ نمی‌خورید، می‌توانید هرازگاهی بیش از یک تخم مرغ بخورید.
تخم مرغ و حمله قلبی
در بسیاری از مطالعات تخم مرغ به عنوان خطر ابتلا به بیماری قلبی شناخته شده است. اما نتایج مطالعاتی که اخیرا انجام شده نشان می‌دهد خطر ابتلا به بیماری قلبی در افرادی که زرده تخم مرغ می‌خورند اصلا بیشتر نیست. حتی برخی از مطالعات نشان از کاهش خطر بروز سکته مغزی در این افراد دارد. با این همه خوردن تخم مرغ برای افراد مبتلا به دیابت با افزایش خطر حمله قلبی همراه خواهد بود.

 

پزشکین : دانستنی های پزشکی در مورد تخم مرغ

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *