افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

دانستنی هایی در مورد سزارین ـ قسمت دوم

23011913413814161141113100741652491517825322

در پست قبلی در مورد علت افزایش سزارین در ایران و عوارض آن پرداختیم حالا به ادامه بحث می پردازیم با ما باشید دانستنی هایی در مورد سزارین ـ قسمت دوم .

۱- عدم تطابق سر جنين با لگن مادر:

اغلب اين گونه موارد در موقع دردهاي زايماني مشخص مي شوند. به اين ترتيب که با وجود انقباضات زايماني، پيشرفت زايمان خوب نيست و يا اين که در معاينه ي داخلي، متوجه اين عدم تطابق مي شوند. البته موارد تنگي و يا اختلاف اندازه بسيار فاحش، قبل از دردها و در يک معاينه دقيق داخلي که توسط ماما يا پزشک در ماه آخر صورت مي گيرد مشخص مي شود.

۲- زجرجنين:

زجر جنين به معناي تغييرات بارز در تعداد ضربان قلب جنين است که نشان دهنده اين موضوع مي باشد که ميزان اکسيژن خون او کافي نيست و مواد زايد خونش بيش از اندازه است. در اين صورت معمولاً عمل سزارين به طور اورژانس انجام مي شود.

۳- طرز قرار گرفتن غير عادي جنين:

وضعيت طبيعي قرار گرفتن جنين به صورت سر به پايين و داخل لگن مادر است. اگر مثلاً جنين به صورت عرضي قرار گيرد امکان زايمان طبيعي وجود ندارد. در صورتي که پاهاي جنين داخل لگن مادر باشد (سر او بالا باشد) در برخي موارد امکان زايمان طبيعي وجود دارد ولي اغلب مواقع، سزارين، راه انتخابي است.

۴- مشکلات مربوط به جفت و بند ناف:

اگر جدا شدن زودرس جفت صورت گيرد و يا جفت به جاي اين که در قسمت فوقاني رحم واقع شود، بر روي دهانه رحم قرار گيرد(جفت سر راهي)، بهترين روش زايمان همان سزارين مي باشد. ممکن است در حين يک دوره دردهاي طبيعي، ناگهان بند ناف جنين به داخل مجراي زايماني و جلوي سر جنين ليز بخورد. در چنين حالتي بند ناف بين سر جنين و لگن مادر تحت فشار قرار مي گيرد و جريان خون و اکسيژن به جنين قطع مي گردد. اين مورد نيزاز موارد سزارين اورژانس مي باشد.

۵- سزارين قبلي:

قبلاً اعتقاد بر اين بود که اگر خانمي يک بار سزارين شد، بايد هميشه سزارين شود. البته در برخي بيماران اين قانون هنوز هم حاکم است ولي امروزه اعتقاد بر اين است که اگر علت سزارين قبلي، در اين حاملگي وجود ندارد مثلاً حاملگي قبلي جنين به طور عرضي قرار داشته ولي در اين حاملگي جنين با سر قرار دارد و بيمار در يک بيمارستان مجهز قرار دارد مي تواند تحت نظر يک متخصص زنان و زايمان، زايماني طبيعي انجام دهد. بايد بيماران تفهيم شوند که در صورتي که مورد منعي براي اين اقدام وجود نداشته باشد، زايمان طبيعي بسيار مطمئن تر و بي خطرتر از يک عمل جراحي بزرگي مثل سزارين مي باشد، عوارض مربوط به مادر و جنين کاهش مي يابد و يک فاکتور مهم ديگر يعني هزينه نيز کاهش مي يابد. هزينه يک زايمان طبيعي حدود يک چهارم عمل سزارين مي باشد. البته خانم هايي که قبلاً سزارين شده اند و برش روي رحم شان به صورت طولي انجام شده نمي توانند زايمان طبيعي داشته باشند. فقط خانم هايي که برش روي رحم شان عرضي بوده و مورد منعي براي زايمان طبيعي ندارند، مي توانند به اين فيض برسند. (معمولاً بُرش روي شکم با بُرش روي رحم مطابقت دارد اما گاهي اين طور نيست، بنابراين داشتن پرونده پزشکي با قيد نوع بُرش روي رحم الزامي است).

۶- دخالت هاي پزشکي بيش از اندازه در دوره دردهاي زايماني:

مصرف داروهاي مُسکن زودتر از موقع و يا داروهاي محرک انقباضات، بيش از حد مجاز، مي تواند پيشرفت زايمان را کند نمايد و به علت زايمان طول کشيده، سزارين انجام شود. آمار نشان داده است که بيماران تحت نظر ماماها کمتر سزارين مي شوند. يکي از دلايل آن اين است که ماماها کمتر از پزشکان از داروهاي مختلف استفاده مي کنند و علت ديگر اين است که چون خود ماما نمي تواند عمل سزارين را انجام دهد، سعي مي کند تا جايي که براي بيمار و جنين ضرري نداشته باشد، زايمان او را به صورت طبيعي انجام دهد.

۷- جنين هاي نارس و ديررس(کمتر از ۳۸ هفته و بيشتر از ۴۲ هفته):

جنين هاي نارس احتمالاً تحمل فشار زايمان طبيعي را نخواهند داشت.

جنين هاي ديررس نيز به علت درشتي و اشکال در خون رساني در زايمان طبيعي، دچار مشکل مي شوند.

۸- جنين هاي داراي مشکلات RH خون:

جنين هايي هم که مشکلات ناشي از RH خون دارند بهتر است با روش سزارين متولد شوند چون به اندازه کافي قوي نيستند که زايمان طبيعي را تحمل کنند.

۹- چند قلويي:

گاهي زايمان دو قلوها به صورت طبيعي صورت مي گيرد اما در اغلب موارد سزارين به عنوان بهترين راه انتخاب مي شود. حاملگي هاي بيش از دو قلوييحتماً به صورت سزارين خاتمه مي يابند.

۱۰- موارد متفرقه:

مانند عفونت هرپسي در ناحيه تناسلي که نوعي عارضه تبخال مانند بسيار مُسري است که براي جنين خطرناک است، فشارخون بالا، تومورهاي فيبروييدي، بيماري قند، ايدز مادر و دوره دردهاي زايماني که بسيار طول کشيده باشد، از موارد ديگر سزارين مي باشند.

 

پزشکین : دانستنی هایی در مورد سزارین ـ قسمت دوم

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *