افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

دانستنی هایی درباره مصرف شیشه معتادها در روز

  • به گفته رئیس مرکز توسعه و پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اینکه شیشه در صدر تماس‌های خط ملی اعتیاد قرار دارد به معنای افزایش مصرف شیشه نیست بلکه به معنای نگرانی خانواده‌ها از گرایش فرزندانشان به این مواد و یا سایر نگرانی‌های موجود است.

 

آخرین گزارش‌های ارائه شده از سوی مرکز توسعه و پیشگیری درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور که با بررسی سامانه تلفنی خط ملی اعتیاد در ده ماهه سال ۹۵ صورت گرفته نشان می‌دهد، تماس‌های مرتبط با مصرف محرک «شیشه» با حدود ۴۵ درصد همچنان در صدر تماس‌های برقرار شده با این سامانه بوده و سپس «تریاک» و «هروئین» در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. در این میان حدود ۲۰ درصد تماس گیرندگان با خط ملی اعتیاد مردان هستند که ۹۵ درصدشان خود مصرف کننده‌اند اما زنان و گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ ساله‌ها بیشترین سهم تماس گیرندگان با خط اعتیاد را تشکیل می‌دهند.

به گفته رئیس مرکز توسعه و پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اینکه شیشه در صدر تماس‌های خط ملی اعتیاد قرار دارد به معنای افزایش مصرف شیشه نیست بلکه به معنای نگرانی خانواده‌ها از گرایش فرزندانشان به این مواد و یا سایر نگرانی‌های موجود است.

رئیس مرکز توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: در ده ماهه سال جاری به طور میانگین زنان بیش از ۸۰ درصد تماس‌ها را به خود اختصاص دادند؛ این در حالی است که در میان زنان تماس گیرنده با این سامانه تنها حدود ۵ درصد آنها خود مصرف کننده بودند و سایر آنها در رتبه اول همسران (حدود ۳۳ درصد تماس‌ها) و در رتبه دوم مادران (حدود ۲۹ درصد تماس‌ها) مصرف‌کنندگان بودند.

رضازاده در ادامه افزود: سامانه خط ملی اعتیاد سامانه درمان و پیشگیری از اعتیاد است و به این ترتیب افراد سالم بیش از مصرف‌کنندگان با آن تماس می‌گیرند. خدمات درمانی، درخواست ارجاع به مراکز اقامتی میان مدت، تماس جهت دستگیری افراد مبتلا به اعتیاد به دلیل ایجاد مشکلات متعدد ناشی از مصرف مواد مخدر و یا محرک توسط خانواده و یا آشنایان آنان و همچنین آگاهی‌رسانی در خصوص نحوه اطلاع‌رسانی و راضی کردن فرد مصرف کننده برای مراجعه به درمان از بیشترین مسائل مطرح شده با خط ملی اعتیاد بوده‌اند.

او به این نکته هم اشاره کرد که سؤال درباره آثار و پیامدهای مصرف ترامادول، علائم ظاهری، رنگ، بو و… مواد مخدر و محرک گوناگون نیز از دیگر علل تماس با این سامانه تلفنی بوده است. با این حال اهداف اصلی خط ملی اعتیاد ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی به مصرف‌کنندگان و خانواده‌های آنان، رصد چگونگی و زمان شروع و شیوع هر یک از مواد مخدر و محرک مصرفی در کشور و سرانجام سیاستگذاری‌های صحیح مبتنی بر شواهد عینی است.

رئیس مرکز توسعه، پیشگیری ودرمان اعتیاد بهزیستی گفت: هر چند این سامانه قابلیت پیگیری تماس‌ها را ندارد و افراد به علت بی‌اعتمادی‌های موجود از در اختیار گذاشتن اطلاعات خود پرهیز می‌کنند اما به طور معمول بسیاری از آنها مجدداً با سامانه تماس می‌گیرند از این جهت حدود ۴۰ درصد تماس‌های برقرار شده با خط ملی اعتیاد به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شوند.

به گفته رضازاده، تهران در صدر تماس با این سامانه است. پس از تهران به طور میانگین استان‌های چهارمحال و بختیاری، مازندران، مرکزی و خراسان شمالی بیشترین تماس‌ها را با این سامانه داشته‌اند. استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و یزد نیز کمترین تماس‌ها را به خود اختصاص داده‌اند اما نمی‌توان چنین استنباط کرد که استانی که بیشترین تماس را دارد اعتیاد در آن شیوع بیشتری دارد.

خط ملی اعتیاد با شماره تماس ۰۹۶۲۸ هم اکنون همه روزه از ساعت ۸ تا ۲۰ پاسخگوی تماس گیرندگان در سراسر کشور است.

منبع : الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *