افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

دانستنی هایی درباره مزاج های گرم و خشک

  • افراد با مزاج گرم و خشک نیاز به خواب کمتری دارند، افراد بسیار تیزی هستند، گیرایی بسیار بالایی دارند، صداهای خیلی خفیف را متوجه می‌شوند، طعم‌های خیلی ظریف و خفیف و تغییرات طعم‌ها در غذاها را متوجه می‌شوند و کلا حواس‌شان بسیار حساس و دقیق است.

 

دکتر سید مهدی میرغضنفری؛ پژوهشگر طب سنتی در پاسخ به سوال خبرنگار زندگی آنلاین در خصوص مزاج‌های گرم و خشک گفت: «یکی دیگر از مزاج‌ها، مزاج گرم و خشک است.

یعنی در واقع خصوصیات گرمی و خشکی در این افراد نمود دارد؛ بدن‌های گرم و پوست‌ها و مخاط‌های خشک دارند، رنگ پوست این افراد بیشتر به سمت زرد و گندمی است، افرادی سخت‌کوشند و سرعت فعل و انفعالات‌شان تند است، این افراد هم در اعمال بدنی تند و فرز هستند و هم در اعمال فکری و روانی، یعنی سرعت تصمیم‌گیری آنها زیاد است و می‌توانند در زمان کوتاه تصمیمات زیادی را بگیرند و سرعت ذهن آنها زیاد است.

این امر باعث می‌شود که در یک لحظه به چندین موضوع فکر کنند، بنابراین شاید تمرکزشان بر روی موضوعات کاهش پیدا کند».

وی گفت: «افراد با مزاج گرم و خشک، افراد بسیار حساسی هستند. کلا مزاج‌های خشک، مزاج‌های حساسی هستند، ولی مزاج‌های تر، حساسیت کمتر و سازش بیشتری دارند.

مزاج‌های خشک همانطور که از نام آن برمی‌آید، مثل چوبی که خشک است و انعطاف ندارد، خیلی تحمل تغییر و انعطاف را ندارند.

افراد با مزاج گرم و خشک نیاز به خواب کمتری دارند، افراد بسیار تیزی هستند، گیرایی بسیار بالایی دارند، صداهای خیلی خفیف را متوجه می‌شوند، طعم‌های خیلی ظریف و خفیف و تغییرات طعم‌ها در غذاها را متوجه می‌شوند و کلا حواس‌شان بسیار حساس و دقیق است.

افراد با مزاج گرم و خشک در درجه اول باید توسط اطرافیان خود مانند همسر، پدر و مادر، دوست و … درک بشوند، زیرا ذاتا حساس هستند».

دکتر میرغضنفری در ادامه اظهار داشت: «این افراد باید برای خودشان تفریح ایجاد کنند. معمولا برنامه‌های منسجم و زیادی برای خودشان می‌گذارند و به خودشان فرصت استراحت و تفریح نمی‌دهند.

استراحت‌شان را خودشان به دست خودشان کاهش می‌دهند و همه اینها باعث می‌شود حرارت و خشکی‌شان افزایش یابد و مشکلات‌شان زیاد بشود.

این افراد استعداد عصبی شدن و از کوره در رفتن دارند و خیلی سریع مثل آتش شعله می‌کشد و خیلی سریع هم این شعله پایین می‌آید، چون مزاج‌شان مزاج آتش و گرم و خشک است».

این پژوهشگر طب سنتی به افراد با مزاج گرم و خشک توصیه کرد: «بدیهی است که از گرمی‌جات قوی مثل مواد غذایی تند، فلفل، ادویه، سرخ‌کردنی‌ها و توقف در آفتاب و جاهای بسیار گرم، بیداری کشیدن طولانی، فعالیت بدنی سنگین و طولانی باید پرهیز کنند.

پس در فصل تابستان و در مناطق گرمسیری باید مواظب باشند. این افراد باید از خنکی‌جات استفاده کنند. از بهترین مواد برای این افراد کاهو است که می‌توانند همراه با سکنجبین یا شربت سکنجبین که حاوی سرکه است و این سرکه برایشان مفید است استفاده کنند.

مصرف موادی که کمی ترش و ملس هستند مثل انار و تمبر‌هندی تازه که به صورت میوه در جعبه وجود دارد برایشان بسیار مفید است. افراد با مزاج گرم و خشک باید در سایه توقف داشته باشند، استراحت و خواب کافی داشته باشند و از عصبی شدن و استرس و کار زیاد جلوگیری کنند.

این افراد استعداد افزایش صفرا، تلخی دهان، جوش و خارش پوستی دارند. با رعایت موارد فوق این مشکلات بهتر می‌شود.

برای این افراد غذاهای رو به خنک، ‌آش‌ها و خورش‌ها و همچنین غذاهای لعاب‌دار مثل سیراب‌‌شیردان، کله‌پاچه و ‌سوپ جو مناسب است.

این افراد گرسنگی کشیدن را اصلا نمی‌توانند تحمل کنند و بسیار عصبی می‌شوند. پس نظم غذایی و نظم خواب و بیداری برای آنها بسیار لازم است».
منبع: بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *