افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

دانستنی هایی درباره غده ی تیروئید

دانستنی هایی درباره غده ی تیروئید

  • برجستگی یا ورم گردن همراه با درد و تورم گره‌های لنفی، مشکل در تنفس و خش‌خش صدا برخی از علائمی هستند که می‌تواند منجر به سرطان تیروئید شود.

غده‌ی تیروئید یکی از بزرگترین غده‌های سیستم غدد درون‌ریز است که در بخش پایینی گردن قرار دارد. این غده، دو هورمون مهم ترشح می‌کند: تریودوثیرونین و ثیروکسین که به ترتیب به آنها T3 و T4 هم می‌گویند. در این‌جا به حقایقی درباره‌ی این هومون‌ها اشاره می‌کنیم:
۱- پرکاری تیروئید. که به ترشح زیاد این هورمون‌ها توسط غده‌ی تیروئید اشاره دارد. برخی از علائمی که به واسطه‌ی پرکاری تیروئید ممکن است رخ دهد عبارتند از: وزن کم با وجود اشتهای زیاد، افزایش حجم گردن، افزایش ضربان قلب، کوتاه شدن عادات ماهیانه، زیاد شدن فشار خون، تعرق زیاد و غیره.
۲- کم‌کاری تیروئید. که به کاهش ترشح هورمون‌های این غده اشاره دارد. برخی از علائم آن عبارتند از: افزایش وزن و یا ناکامی در کاهش وزن با وجود برنامه‌ی رژیمی مناسب، افزایش حجم گردن، کاهش ضربان قلب، بالا رفتن حسایت به سرما، کرختی دست‌ها و غیره.
۳- برای کم‌کاری تیروئید ممکن است پزشکتان قرص‌های هورمون تیروئید به شما تجویز کند که باید همیشه مصرف کنید. برای پرکاری تیروئید ممکن است داروهای ضدتیروئیدی و یا ید‌های رادیواکتیو به شما تجویز شود.
۴- برجستگی یا ورم گردن همراه با درد و تورم گره‌های لنفی، مشکل در تنفس و خش‌خش صدا برخی از علائمی هستند که می‌تواند منجر به سرطان تیروئید شود. در برخی موارد، برای برداشتن غده‌ی تیروئید و یا درمان بخشی از آن همراه با ید رادیواکتیو، آن را جراحی می‌کنند.
۵- عواملی که خطر بروز بیماری‌های تیروئیدی را افزایش می‌دهد عبارتند از: سابقه‌ی خانوادگی بیماری تیروئید، دیابت نوع ۱‌، سن، فشار و یا اگر سابقه‌ی جراحی تیروئید به خاطر سندروم دائن یا تِرنر.
۶- بعد از ۳۵ سالگی، باید هر پنج سال یک‌بار برای عدم عملکرد درست تیروئید آزمایش انجام دهید.
۷- اگر پزشک تشخیص داد که بیماری تیروئید دارید، بسیار مهم است که آن را جدی بگیرید و به دستورالعمل‌های پزشک توجه کنید. اگر آن را درمان نکنید، این بیماری به سکته‌ی مغزی، بیماری قلبی، ناباروری، آلزایمر و در نهایت مرگ می‌انجامد.

منبع: الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *