افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

دانستنی هایی درباره شایع ترین علت های مرگ در ایران

  • جمعیت کشور هم اکنون حدود ۷۹ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر است که ۷۴ درصد شهرنشین و ۲۶ درصد روستایی هستند.حریرچی اضافه کرد: سن امید به زندگی ایرانیان به ۷۴.۶ سال رسیده و سن امید به زندگی سالم و بدون بیماری و معلولیت نیز به ۶۵ سال افزایش یافته است.

 

ایرج حریرچی در نشست خبری وزارت بهداشت افزود: آخرین آمارهای حوزه سلامت جمعیت در ایران که مربوط به سال ۹۴ است نشان می دهد در این ۳۲۷ هزار و ۵۲۵ نفر فوت کردند و سکته قلبی با ۶۷ هزار و ۱۷۱ نفر , شایعترین عامل مرگ ایرانیان است و بعد آن سکته مغزی با حدود ۳۳ هزار مرگ در رده دوم, سرطانهای مختلف در رده سوم بود به عنوان مثال تعداد مرگ ناشی از سرطان معده حدود ۷۸۰۰ نفر بود و مرگ ناشی از تصادفات با بیش از ۱۵ هزار نفر در رتبه چهارم قرار گرفت.

وی گفت: جمعیت کشور هم اکنون حدود ۷۹ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر است که ۷۴ درصد شهرنشین و ۲۶ درصد روستایی هستند.
حریرچی اضافه کرد: سن امید به زندگی ایرانیان به ۷۴.۶ سال رسیده و سن امید به زندگی سالم و بدون بیماری و معلولیت نیز به ۶۵ سال افزایش یافته است.
وی افزود: بعد هر خانوار ایرانی در سالهای اخیر از ۵.۴ به ۳.۱ کاهش یافته و هم اکنون ۸.۵ درصد خانوارهای ایرانی یک نفره, ۲۰.۷درصد دونفره , ۲۸.۸۴ درصد سه نفره, ۲۷.۶۴ درصد چهر نفره و ۱۴.۷ درصد پنج نفره هستند.
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: اوج رشد جمعیت ایرانیان در سال های ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵ بود که رشد جمعیت کشور به ۳.۹۱ رسید ولی اکنون میزان رشد جمعیت ایران کاهش یافته است به طوری که اکنون بالاترین رده سنی کشور به گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ و بعد از آن به گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال رسیده است.
وی افزود: در سال ۶۵ حدود ۴۵.۵ درصد جمعیت کشور بین صفر تا چهار سال بودند اما اکنون فقط ۲۴ درصد جمعیت کشور در این گروه سنی است و رده سنی ۳۰ تا ۶۴ سال از ۲۵ درصد جمعیت کشور به ۴۴.۸ درصد جمعیت افزایش یافته است.
حریرچی گفت: رشد جمعیت در برخی روستاهای کشور در سه دهه گذشته به صفر و حتی رشد منفی رسیده است و مهمترین علت کاهش جمعیت روستاها مهاجرت است و نه کاهش موالید.
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: با وجود افزایش سن امید به زندگی و سن امید به زندگی سالم در برخی شاخص ها، وضعیت بدتر شده است به عنوان مثال در ۱۰ سال گذشته میزان شیوع چاقی و اضافه وزن در افراد بالای ۱۸ سال افزایش یافته و شیوع آن در برخی آمارها به ۶۳ درصد و در برخی دیگر به ۶۷ درصد رسیده است.

*۱۴ درصد ایرانیان دخانیات مصرف می کنند
وی گفت: شیوع چاقی و اضافه وزن حتی در سنین زیر پنج سال نیز افزایش یافته و به ۱۳.۷درصد در این گروه سنی رسیده در نوجوانان بین ۱۳ تا ۱۸ سال نیز شیوع چاقی و اضافه وزن به ۲۰.۵ درصد رسیده که رقم نگران کننده ای است.
حریرچی افزود: مصرف سیگار و مواد دخانی نیز در ۱۰ سال گذشته و از سال ۸۵ در کشور افزایش یافته و از ۱۱ درصد به ۱۴ درصد رسیده است.
قائم مقام وزیر بهداشت اضافه کرد: در همین مدت میزان فعالیت فیزیکی ایرانیان نیز کاهش یافته و در افراد گروه سنی ۱۳ تا ۱۸ سال حدود ۵۰ درصد(۴۸.۷درصد) فعالیت فیزیکی ناکافی دارند و این میزان در افراد بالای ۱۸سال تا ۸۰ درصد هم می رسد.

*از هر چهار ایرانی یکی فشار خون بالا دارد
وی گفت: شیوع فشار خون بالا نیز که به علت مصرف بالای نمک بروز می کند افزایش یافته و به ۲۷ درصد رسیده یعنی از هر چهار نفر یکی فشار خون بالا دارد.
حریرچی افزود: در سال های اخیر حرکت به سمت پیر و مسن شدن جمعیت در ایران نیز مانند بسیاری از کشورها شتاب گرفته است و قطعا میزان بیماری ها و کم توانی ها در این سنین شرایط خاصی ایجاد می کند و هزینه های سنگینی به دولت و خانواده ها تحمیل می کنند که اگر برنامه ریزی درستی نشود، تحمل این هزینه ها برای اکثر خانواده ها به خصوص خانواده ها تک فرزند غیر قابل تحمل خواهد بود.خبرنگار: افشین شاعری ** ناشر: مریم برزآبادی

منبع : الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *